Aviseringar
Rensa alla

Matte


Ämnesstartare

Om man suger på matte, eller jag är bra om jag vill men grejen är ju den att jag faktiskt inte VILL. 

Men, om man nu "suger" på matte, hur svårt blir det då med mattekurserna i gymnasiet om man går en av de linjerna med minst matte, typ samhälle. Stannar det på den nivån vi har i nian, den där lite grundläggande liksom som är relativt enkel, eller kommer det att bli lite av en utmaning?

Jag har förresten E i matte för tillfället men försöker klättra upp till C. Får se hur det går, dagdrömmer mest på lektionerna och får inte ett skit gjort och så sitter man där när det är prov och tänker "jaha, är det någon annan än jag som inte fick reda på att vi skulle ha prov idag? Inte? Nähä, ok".


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det blir mer avancerad och mer krävande men inte nödvändigtvis svårare så länge du gör alla läxor och sånt. 

Gör inte som mig, fick bara mvg första terminen och började slarva, sen slutade jag göra läxor och fick mest vg och g

:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det kommer bli en utmaning. Gick sam och klarade g på a-kursen (vad nu den motsvarar nuförtiden...) med nöd och näppe. Precis som du kan jag rätt bra om jag vill bara att motivationen är noll. Gillar inte siffror.

Många högskoleutbildningar (typ alla som är roliga) kräver dock att du läst en del matematik så gör dit bästa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:
Det kommer bli en utmaning. Gick sam och klarade g på a-kursen (vad nu den motsvarar nuförtiden...) med nöd och näppe. Precis som du kan jag rätt bra om jag vill bara att motivationen är noll. Gillar inte siffror.

Många högskoleutbildningar (typ alla som är roliga) kräver dock att du läst en del matematik så gör dit bästa!

Fast de högskoleutbildningar som jag ska läsa kräver bara grundkurser och/eller det jag vet jag tycker är kul så det ska nog gå bra 🙂 Tack för svaret!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu har jag hört från min syster att det är ungefär samma kurser som i nian och att om man vill så behöver man inte räkna någon matte i tvåan och trean men det kan vara svårare att komma in på vissa universitet då även om man ska bli något som inte kräver någon matte överhuvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingefära:
Det blir mer avancerad och mer krävande men inte nödvändigtvis svårare så länge du gör alla läxor och sånt. 

Gör inte som mig, fick bara mvg första terminen och började slarva, sen slutade jag göra läxor och fick mest vg och g

:/

Vg och g är ju bra 🙂 Är som E, D och C så det passar nog bäst för mig. Satsar mot ett C nu som sagt. Jag tror dessutom inte att man har några matteläxor längre, så det är ju chill.


   
SvaraCitera