Aviseringar
Rensa alla

Matte problem


Ämnesstartare

hej!
Jag skulle behöva hjälp med en matte fråga.
Frågan är:
Om man har en kvadrat och sedan målar en så stor cirkel som mögligt i kvadraten.
Kvadratens sida= cirkelns diameter.
Bevisa generellt förhållande mellan den inskrivna cirkelns och kvadratens area.
Kan någon hjälpa mig?
Tack[wink]


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tjejen_jag:

mögligt

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stavade fel[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar knappt frågan men men. Eftersom att du vet cirkelns diameter så är det väl bara att räkna ut precis som vanligt och när du fått fram vad arean är på både cirkel och kvadrat är så räknar du ut förhållandet [confused] Eller...?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tula:

Fattar knappt frågan men men. Eftersom att du vet cirkelns diameter så är det väl bara att räkna ut precis som vanligt och när du fått fram vad arean är på både cirkel och kvadrat är så räknar du ut förhållandet Eller...?

Fast man skall skriva det generellt. Alltså inte med siffror. Det skall vara något som funkar för alla kvadrater och cirklar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ogillar starkt matematikfrågor som denna. Allt som har med matematik och text att göra. Lättare att räkna om man har tal framför sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjejen_jag:

Fast man skall skriva det generellt. Alltså inte med siffror. Det skall vara något som funkar för alla kvadrater och cirklar.

Okej... Då förstår jag inte ens frågan [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

agitation:

Ogillar starkt matematikfrågor som denna. Allt som har med matematik och text att göra. Lättare att räkna om man har tal framför sig.

Aa... Fast dessa talen är roligare[smile]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Tula:

Okej... Då förstår jag inte ens frågan

Okej[wink]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

ingen som kan hjälpa mig?


   
SvaraCitera

generellt så är det väl att om du ritar en så stor cirkel som möjligt i en kvadrat så får cirkeln samma diameter som kvadratens sida i cm? och då borde det ju gå att räkna ut ett sambandstjoffs

nää ääh jag vet inte [sad]


   
SvaraCitera

Vad är det du inte förstår?
Som jag uppfattat det ska du bevisa att arean av en cirkel alltid är så eller så mycket mindre eller större en kvadrats om diametern är densamma. När s på en kvadrat är något bör cirkeln inritad i kvadraten vara något då s=d och a=pi*r^d och r=d/2. Det du ska göra är upptäcka det generella. Är inte riktigt säker men detta är det enda logiska jag kan tänka ut...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom att du vill ha ett generellt förhållande arean av en cirkel och en kvadrat är det ju en bra början att skriva upp formlerna för respektive area. Den ena kvadratens sida benämner jag Y.

Då blir kvadratens area YxY (y gånger y, alltså).

Cirkelns area å andra sidan blir (Y/2)^2xPI. Där Y/2 är radien för cirkeln.

Om du ska beräkna ett procentuellt förhållande delar man ju "delen med det hela". "Delen" i det här fallet kommer att vara cirkeln och det "hela" är kvadraten.

Alltså, Cirkelns area/kvadratens area = ((Y/2)^2xPI)/(YxY). Sen är det bara att förkorta så gott det går.


   
SvaraCitera

tjejen_jag:

mögligt

Cirkeln möglar sönder, kvoten divergerar. [no-no]


   
SvaraCitera