Aviseringar
Rensa alla

Matte Uppgift Hjälp!


musen
Ämnesstartare

Hej! Jag har problem med ett tal i min matte läxa och under om ngn kunde förklara hur lösenen lyder.. Skulle vara mkt uppskattat...

Problem: Ett gäng träffas på en fest och alla ska krama alla en gång...

Hur många kramar blir det om..

a) 4 träffas=6 kramar
b)5 träffas=10 kramr
c)10 träffas=45 kramar
d 20 träffas=280 kramar

Nu kommer jag till det jag inte förstår.. Man ska skriva en formel för "n" och jag skulle vara tacksam om ngn kunde hjälpa mig...


   
Citera
Ämnesetiketter

png.latex?%5Cfrac%7Bn%28n-1%29%7D%7B2%7D


   
SvaraCitera

lakebeach:
png.latex?%5Cfrac%7Bn%28n-1%29%7D%7B2%7D

Fast den stämmer inte för den sista d) 20 träffas = 280 kramar.


   
SvaraCitera

Razor:

Fast den stämmer inte för den sista d) 20 träffas = 280 kramar.

Då har han/hon skrivit fel.


   
SvaraCitera

lakebeach: Då har han/hon skrivit fel.

Förmodligen. Hur gjorde du för att komma fram till formeln?


   
SvaraCitera

musen: d 20 träffas=280 kramar

Är du säker på att det inte ska stå 190 kramar i uppgiften?


   
SvaraCitera

jag är också nyfiken på hur du kom fram till formeln. fan, var det verkligen så längesen jag läste matte för jag kan inte ens lista ut hur jag ska börja/tänka :S


   
SvaraCitera

Razor:

Förmodligen. Hur gjorde du för att komma fram till formeln?

Vi tar ett exempel med 4 personer.
10934191_857965290892231_2025437633_n.jp
I början kan man tänka sig att alla ska skaka hand med alla, alltså får vi formeln y = n • n. Dock får man komma ihåg att man inte skakar hand med sig själv - den skuggade delen i schemat. Denna skuggade del kan läggas på en sida av schemat:
10937435_857965277558899_1781168238_n.jp
Vi får då formeln y = n • (n - 1). Det sista man måste lägga märke till är att alla i nuläget skakar hand med varandra två gånger (markerade som • i tabellen):
10913648_857965280892232_785140339_n.jpg

Vi måste dela allt med 2. Då får vi den slutliga formeln n • (n - 1) / 2.


   
SvaraCitera

lakebeach: Vi tar ett exempel med 4 personer.

Ah, tack! Tumme upp


   
SvaraCitera

lakebeach: Vi måste dela allt med 2. Då får vi den slutliga formeln n • (n - 1) / 2.

fan vad pedagogiskt. är du pedagog eller har du bara haft bra lärare?


   
SvaraCitera

honolulu:

fan vad pedagogiskt. är du pedagog eller har du bara haft bra lärare?

Jag är allt annat än en pedagog men jag skulle nog inte påstå att jag haft speciellt bra lärare heller.

Brukar ibland få hjälpa folk i klassen med diverse uppgifter, försöker förklara så att det inte ska gå att inte förstå. Galen Brukar uppskattas! Mycket glad


   
SvaraCitera

lakebeach:

Jag är allt annat än en pedagog men jag skulle nog inte påstå att jag haft speciellt bra lärare heller.

Brukar ibland få hjälpa folk i klassen med diverse uppgifter, försöker förklara så att det inte ska gå att inte förstå. Galen Brukar uppskattas! Mycket glad

jag uppskattar det! jag vill också ha sån förmåga! Gråter


   
SvaraCitera

honolulu:

fan vad pedagogiskt. är du pedagog eller har du bara haft bra lärare?

lakebeach:

Vi måste dela allt med 2. Då får vi den slutliga formeln n • (n - 1) / 2.

Wow....fattade ingenting Tumme upp


   
SvaraCitera

lakebeach: . Då får vi den slutliga formeln n • (n - 1) / 2.

åh!! vad duktig du är :O 😀


   
SvaraCitera

abborren97:

Wow....fattade ingenting Tumme upp

grattis Tumme upp


   
SvaraCitera