Aviseringar
Rensa alla

Mattehjälp! (Statistik)


Ämnesstartare

Behöver lite hjälp med Matte B, om någon snäll människa har lust att hjälpa. Gärna med uträkningar så jag kan förstå själv [smile]

1. En stickprovsundersökning ska göras om vad eleverna på en skola tycker om matematik. Vilken av följande urvalsmetoder är lämpligast?

a) Besök skolans räknestuga och fråga alla där.
b) Gå in på en slumpmässigt vald mattelektion och fråga alla där.
c) Be en av mattelärarna att dela ut en enkät till alla sina elever.
d) Välj ut och fråga var fjärde elev i skolans elevregister.

2. En dagstidning har 75000 prenumeranter. I ett sannolikhetsurval på 540 personer visar det sig att 19 tycker att tidningen är dålig. Hur många av tidningens alla prenumeranter kan förväntas anse att tidningen är dålig?

3. Elva spelare i ett fotbollslag vägdes. Följande värden bestämdes:

medelvärde : 78kg
median : 76,5kg
typvärde : 81kg

Lagets lättaste spelare, som vägde 69kg, byttes ut mot en spelare som vägde 64kg. Bestäm medelvärde, median och typvärde efter spelarbytet.


   
Citera

dontyouwantme:

c) Be en av mattelärarna att dela ut en enkät till alla sina elever.

och gör din egen läxa!


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

dontyouwantme:

1. En stickprovsundersökning ska göras om vad eleverna på en skola tycker om matematik. Vilken av följande urvalsmetoder är lämpligast?

Tänk vad som blir flest människor+olika typer av människor. tex lär det vara mest matteintresserade i en räknestuga. (wtf? [tard])

dontyouwantme:

2. En dagstidning har 75000 prenumeranter. I ett sannolikhetsurval på 540 personer visar det sig att 19 tycker att tidningen är dålig. Hur många av tidningens alla prenumeranter kan förväntas anse att tidningen är dålig?

Är personerna slumpmässigt utvalda säger statistiken att det är ungefär lika många procent bland alla. Huruvida det överensstämmer med verkligheten är en annan femma.

dontyouwantme:

3. Elva spelare i ett fotbollslag vägdes. Följande värden bestämdes:

Kommer ihåg att exakt sån uppgift kom på nationella, en-två stycken. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Kommer ihåg att exakt sån uppgift kom på nationella, en-två stycken

Den uppgiften har vart med på nationella, så du minns rätt [wink]


   
SvaraCitera

dontyouwantme:

d) Välj ut och fråga var fjärde elev i skolans elevregister.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

dontyouwantme:

Den uppgiften har vart med på nationella, så du minns rätt [wink]

Vilket år?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kviq:

Vilket år?

Det står ht 1998 på mitt papper men den har säkert använts fler gånger. Har själv inte gjort det provet.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

dontyouwantme:

Det står ht 1998 på mitt papper men den har säkert använts fler gånger. Har själv inte gjort det provet.

Det är sällan som de använder provfrågor flera år, tror jag. Men liknande uppgifter kommer att komma, garanterat.


   
SvaraCitera

dontyouwantme:

3.

Det enda som förändras är medelvärdet.


   
SvaraCitera