Aviseringar
Rensa alla

mattetal


Ämnesstartare

Tja, jag ska ha prov på måndag och jag behöver hjälp med dom här två uppgifterna. Jag fattar inte hur man löser dom. Vår lärare suger på att förklara..Så jag skriver med frågorna och facit och hoppas någon kan hjälpa mig att lösa dom.

En krokig vägsträcka ersätts med en rak motorväg. Detta betyder att vägen blir 20 % kortare och att hastigheten kan ökas med 25 %. Hur ändras körtiden i procent?
Facit: minskar med 36 % ( 0,8s/1,25v = 0,64* s/v)

Under år 2000 ökade folkmängden i en kommun med 3 % och under 2001 ökade den med x %. Vilken procentuell ökning ger detta för hela tvåårsperioden?
Facit: 3+1,03x % (1,03 (1+*/100) = 1+ (3+1,03x/100))


   
Citera

ipodkillen:

En krokig vägsträcka ersätts med en rak motorväg. Detta betyder att vägen blir 20 % kortare och att hastigheten kan ökas med 25 %. Hur ändras körtiden i procent?
Facit: minskar med 36 % ( 0,8s/1,25v = 0,64* s/v)

T*V=S
T=Tid
V= hastighet
S=sträcka

S/V=T
S=1-0.2
V=1+0.25
Sätt in nummer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ahaa! okej tack! uppgift två då? kan du den?


   
SvaraCitera

ipodkillen:

Under år 2000 ökade folkmängden i en kommun med 3 % och under 2001 ökade den med x %. Vilken procentuell ökning ger detta för hela tvåårsperioden?
Facit: 3+1,03x % (1,03 (1+*/100) = 1+ (3+1,03x/100))

Tänk dig att man ska räkna ut ändringen över två år. Första året ändras folkmängden med förändringsfaktorn 1,03 vilket innebär en ökning av 3%. Sedan andra året så ökar den med x% vilket innebär en förändringsfaktor x/100.

Om man ska sätta ihop detta till ett uttryck så blir det. 1,03 * x / 100

Jag vet inte var du har fått konstanttermermerna 1 och 3 ifrån som enligt ditt facit ska vara där. Vi har ju trots allt enbart ökningarna och ingen annan data.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Sedan andra året så ökar den med x% vilket innebär en förändringsfaktor x/100.

Om man ska sätta ihop detta till ett uttryck så blir det. 1,03 * x / 100

Fast kom ihåg att det är en ökning med ett visst procentantal. När det gäller 3 % så tar man ju (3/100)+1 så det måste man även göra med x. Dvs. det blir:
1,03 * ((x / 100) + 1)


   
SvaraCitera

PeIIe:

Fast kom ihåg att det är en ökning med ett visst procentantal. När det gäller 3 % så tar man ju (3/100)+1 så det måste man även göra med x. Dvs. det blir:
1,03 * ((x / 100) + 1)

Jo, det är sant. Fast jag ser inte varför man ska lägga på + 3.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera