Aviseringar
Rensa alla

Matthew 7:12 - plusforum edition


Ämnesstartare

Jag ska försöka vidga mitt resonemang så att intresserade kan förstå vad jag menar. För den icke insatte så säger Matthew 7:12 " So in everything, do to others what you would have them do to you, for this sums up the Law and the Prophets.".

Som ultramateralist kan jag bara se det som att allt annat i bibeln är tjafs, och att det viktigaste är att man följer denna principen i kristendomen. Och i alla andra kända religioner också förövrigt, den gyllene regeln alltså.

Min fråga blir alltså, som en god kristen borde inte allt annat förutom Matthew 7:12 vara oväsentligt? [cheers]

Edit: För er som ej förstått det så är det Matteus 7:12 på svenska. [zzz]


   
Citera
Ämnesstartare

Matteus.[no-no]


   
SvaraCitera
Åtta

Mycket bättre trådstart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Min fråga blir alltså, som en god kristen borde inte allt annat förutom Matthew 7:12 vara oväsentligt? [cheers]

Du kan knappast glömma skriva det som står i versen innan....
Blir pannkaka av hela tron annars


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är inte riktigt ett religiöst bud som täcker upp alla situationer. det vore lite som att insistera på att byta ut svea rikes lag mot en post-it med texten "och så är ni snälla mot varann nu".


   
SvaraCitera

Fan skrev aslångt om vad jag tyckte så BAA Error, tråden är stängd!1
x) surt.

Asha:

Som ultramateralist

TROR/accepterar du inte på energi eller antimateria?? xD

Asha:

Min fråga blir alltså, som en god kristen borde inte allt annat förutom Matthew 7:12 vara oväsentligt? [cheers]

Håller med dig 100%.
Fast den gyllene regeln är mycket äldre än kristendomen..
Många kristna bryter ändå mot en av dom 10 sakerna gud tycker är viktigast...
Remember the Sabbath day, to keep it holy.'
Vilket är på söndag om jag minns rätt.
gud ger till och med kommando till folk i bibeln att stena en kille som samlar pinnar på en sabbath dag för det är arbete..

tror inte alla människor kan följa endast den gyllene regeln så länge vi har religion..
MEn det e bara vad jag tror 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JoElite:

Fast den gyllene regeln är mycket äldre än kristendomen..

jasså? vilka har haft den innan?

JoElite:

Remember the Sabbath day, to keep it holy.'
Vilket är på söndag om jag minns rätt.

på den tiden och för judarna är det lördagen


   
SvaraCitera

Knarko:

jasså? vilka har haft den innan?

Forntida grekland och forntida egypten.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule

Knarko:

på den tiden och för judarna är det lördagen

varför dödar inte kristna personer som arbetar på lördagar längre :(?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Du kan knappast glömma skriva det som står i versen innan....

Jag läste faktiskt hela Matthew (läste på engelska så tänker kalla den så) på julafton. En sak som Jesus säger, är att han talar i liknelser (då han menar att i princip inga förstår annars) man måste alltså se texten ur dess samtid. Som ultramateralist så tror jag av förklarliga skäl inte på gud (på det sätt kristna gör), själen eller jaget (som individualister gör).

Om man ska tolka texterna från den synvinkeln, vilket jag sa att jag gjorde. Blir det svårt att se hur Matthew 7:12 inte ska vara ledande. Det står tom att just detta summerar vad alla profeter och lagen säger.

9 “Which of you, if your son asks for bread, will give him a stone? 10 Or if he asks for a fish, will give him a snake? 11 If you, then, though you are evil, know how to give good gifts to your children, how much more will your Father in heaven give good gifts to those who ask him! 12 So in everything, do to others what you would have them do to you, for this sums up the Law and the Prophets.

Om man tolkar det här som en ultramateralist så är tex "Father in heaven" ett kodord och en liknelse med en del av vårt undermedvetna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JoElite:

varför dödar inte kristna personer som arbetar på lördagar längre :(?

[rolleyes]

JoElite:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule

bemödat dig att kolla upp källorna så de stämmer då? 😉


   
SvaraCitera

JoElite:

varför dödar inte kristna personer som arbetar på lördagar längre :(?

Därför att man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JoElite:

TROR/accepterar du inte på energi eller antimateria?? xD

Jo.

JoElite:

Forntida grekland och forntida egypten.
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Golden_Rule

Det har funnits tidigare än så. Det visar sig nämligen att det är genetiskt betingat. En strategi framtagen av evolutionen, man kan alltså tala om sofistikerad gruppegosim. Därför är det inte så konstigt att alla kända religioner har haft den gyllene regeln (i någon form) där.

JoElite:

gud ger till och med kommando till folk i bibeln att stena en kille som samlar pinnar på en sabbath dag för det är arbete..

Jag diskuterar enbart vad Jesus säger, bryr mig inte om de gamla testamentet. Se Johon 1:17 så förstår du varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Det står tom att just detta summerar vad alla profeter och lagen säger.

Tänkte på ett annat bibelord [tard]

Det viktigaste budet
Matt 22:34 Fariseerna hörde att Jesus hade gjort sadduceerna svarslösa och samlades kring honom. 35 En av dem, en laglärd, ville sätta honom på prov och frågade: 36 "Mästare, vilket är det största budet i lagen?" 37 Han svarade: Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd.* 38 Detta är det största och främsta budet. 39 Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv.* 40 På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna."*

Så liknande avslut dock samma sak det handlar om egentligen.


   
SvaraCitera

Knarko:

bemödat dig att kolla upp källorna så de stämmer då? 😉

inte det minsta, jag hade hört innan att den gyllene regeln var äldre än kristendomen så jag sa det till dig, sen sökte jag bara upp det på wiki och länkade där..

AllForChrist:

Därför att man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad!

HAHAHAAHAh Du är så jävla gullig AllForChrist..
Gud behandlar andra som han vill bli behandlad??
OKEJ, han vill drunka, bli våldtagen ( han våldtog Jesus mamma )
han vill bli stenad, mördad av två björnar, få sin förhud avskuren, få pesten, förlora allt han äger, få hans familj helt totalt slaktad, bli mördad av Moses armeer 3000 gånger om, bli uppspikad på ett kors OCH Sist men inte minst.
BLi torterad i helvetet i en oändlighet ( gånger så många människor han skickat dit )

Yahweh är ett jävla as, och även om jag hade trott på han hade jag ALDRIG bugat mig för den äckliga jävla sadisten...

Bara dömer honom pga av allt sjukt han gör i bibeln...
Precis som jag hatar voldemort hatar jag Yahweh.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Asha:

Det har funnits tidigare än så. Det visar sig nämligen att det är genetiskt betingat. En strategi framtagen av evolutionen,

OOOOOH jag gillar ditt sätt att tänka 😀
BRa sagt..
HAr du läst the selfish gene AV: Richard Dawkins?
Han säger någonting liknande där 🙂

Jag gillar ditt sätt att tänka på faktiskt, helt otroligt bra 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Tänkte på ett annat bibelord

Om du läser så ser du att Jesus menar att Matthew 22:39 är ett förtydligande, att om man inte förstått och älskar gud så kan man inte följa den gyllene regeln med bra reslutat. Gud här är all materia.

Love your neighbor as yourself, säger precis samma sak. Jesus försöker igen förklara det på ett sätt så man ska kunna förstå.


   
SvaraCitera