Aviseringar
Rensa alla

Maud Olofsson (C) avgår


Ämnesstartare

Maud Olofsson meddelande idag hon efter 10 års tid som partiledare inte tänker ställa upp på ett nyval och kommer inom ett tag avgå som partiledare för centerpartiet. Nu ska andra förmågor leda partiet menar hon.

För alla insatta så vet man att centern stampar på samma fläck och har tidigare hamnat under riksdagssträcket i opinionsundersökningar. Vilka förändringar är det som Centern behöver göra för att hanka sig kvar?

Och, vem kan tänkas bli Centerns nye partiledare. Centern är inte alls namnkunnigt. På rak arm är det Andreas Carlgren, Annie johansson, Fredrik Federley och läckerbiten Hannah Wagenius. Den sistnämnda är dock en aning ung för partiledarrollen. Vem kan det tänkas bli?

http:​//www.sydsvenskan.se/sverige/article1498183/Maud-Olofsson-avgar.html

Hennes avskedstal går att finna på ​PI

Maud Olofsson avgår

Centerpartiets partiledare Maud Olofsson avgår.

Under våren har det spekulerats kring Maud Olofssons eventuella avgång. Nu berättar Maud Olofsson att hon kommer att ställa sin plats som partiledare till förfogande på partistämman i Åre i september.

Jag tänker inte ställa upp för omval vid stämman i år. Det är ett beslut som jag själv har fattat, tillsammans med min man Rolf. Efter valet kände jag tydligt att det var min sista valrörelse, säger Maud Olofsson på en presskonferens.

Det har hänt fantastiskt mycket under de här tio åren som partiledare. Mycket utmaningar, debatter och frågeställningar. Jag började ju med ett rejält förnyelsearbete i mitt eget parti.


   
Citera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Hannah Wagenius

... har precis blivit ordförande för CUF så väldigt otroligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

... har precis blivit ordförande för CUF så väldigt otroligt.

Det skrev jag med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljötalibanen:

Det skrev jag med.

Nä. Inte att hon är CUF:s ordförande?


   
SvaraCitera

Hurra?[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

R.I.P Maud PrOUd Warrior 4 the ARYAN race!

R.I.P Maud Proud medic for the revolutionary internationalist movement!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hoppas Hanna tar över.

Eller möjligtvis Federley.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nä. Inte att hon är CUF:s ordförande?

Nej, men jag skrev att hon var för ung för uppdraget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

var är mitt inlägg?[cry] Jaja, vi gör ett nytt försök: Hurra![bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det ska bli skönt att slippa Maud. Det är den enda partiledaren i riksdagen som jag inte klarar av att lyssna på - man blir liksom inte ens inspirerad.


   
SvaraCitera

Å, hoppas det blir Carlgren som efterträder. Skulle dansa en glädjedans då.

tjuvasjien:

R.I.P Maud PrOUd Warrior 4 the ARYAN race!

Älskar dig. [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att det är ypperligt bra att hon avgår och anser att hon borde ha gjort det tidigare. Minns att det kom fram att hon tar betalt för 3 arbeten och däremed tjänade mer än vad Reinfeldt gjorde. Och det berättade hon på världens mest nonchalanta vis.

När reporten frågade henne om det verkligen var rimligt att tjäna så mycket pengar så ställde hon motfrågan om det verkligen var rimligt att hon skulle ha 3 arbeten. Dessa 3 arbeten hade hon ju dock valt själv.. Oförtjänade pengar till en riktigt dryg människa, kort sagt [shake]

Så; jag tror att ett nytt ansikte även är bra för C. Det blir svårt att hitta någon med drygare attityd än självaste Maud.


   
SvaraCitera

Bra, då kan man ju i.a.f. kolla på partiledardebatterna i fortsättningen utan att behöva oroas över att få ett plötsligt migränanfall. Möjligen att man somnar av Reinfeldt men det får man väl leva med.

//Personangreppens mästare, det vet jag redan [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För mig, som för många andra, känns Centerpartiet både anonymt och färglöst och så har jag alltid ställt mig till det. Partiets profil har visserligen blivit lite mer högerorienterad på senare år men jag uppfattar ändå varken den eller några andra sidor av partiet annorlunda mot tidigare. Jag tror på Fredrick Federley som efterträdare i partiledarrollen.


   
SvaraCitera

Jag tycker hon är opålitlig så jag är glad att hon avgår.

Hon har varit rymdminister (Nu är Björklund det för att det ingår i utbildningsutskottet?), näringsminister och partiledare. Samt vice stadsminister... [tard]

Centern har blivit mer moderat än gröna som de varit förr, har ingen person jag tror är en bra efterträdare åt henne. Hoppas inte på Federley i alla fall faktiskt.

Jag blir inte förvånad om Ohly avgår snart han med 🙂


   
SvaraCitera