Aviseringar
Rensa alla

Max 30 = över 30 tillåtet?


Ämnesstartare

Sitter här och pluggar lite körkortsteori slött och satt på internet och gjorde ett slutprov för att testa vad jag skulle få för poäng ifall det var det riktiga provet. Kom till denna fråga:

Just nu förstår jag ingenting, får man köra i över 30 när det är en skylt som säger att man får köra i max 30? o.O

huh.jpg


   
Citera

TobiasRR:

år man köra i över 30 när det är en skylt som säger att man får köra i max 30?

Nej? [confused]


   
SvaraCitera

länka sidan 😀


   
SvaraCitera

haha jo du får köra 50 där lol


   
SvaraCitera

Det är en rekommendationsskylt. Det är inte straffbelagt att köra fortare (får ju givetvis inte överskrida vad som gäller på vägen annars), men det är en uppmaning till att köra i 30.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

TobiasRR:

Just nu förstår jag ingenting, får man köra i över 30 när det är en skylt som säger att man får köra i max 30? o.O

Ja... det är bara rekomenderad hastighet... en gul rund skylt med röda kanter är förbudsskylt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fast gör du det på uppkörningen kan du få problem... även om det inte är ett lagbrott vill vägverket att man ska köra i 30... iaf enligt min körlärare


   
SvaraCitera

TobiasRR:

får man köra i över 30 när det är en skylt som säger att man får köra i max 30? o.O

Ja.
ser ingen skillnad på den och en femtiskylt


   
SvaraCitera

Tickstart:

ser ingen skillnad på den och en femtiskylt

Alltså, den kan ju sitta på en 70-väg med iofs 🙂


   
SvaraCitera

Tickstart:

Ja.
ser ingen skillnad på den och en femtiskylt

sen jag fick körkort brukar jag inte se skillnad på vilken hastighetssylt det än är...


   
SvaraCitera

Budolicious:

Alltså, den kan ju sitta på en 70-väg med iofs 🙂

nope de gör dom inte dom sitter på områden där det är 50


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miramithe:

sen jag fick körkort brukar jag inte se skillnad på vilken hastighetssylt det än är...

du kör gasen i botten i vilket fall [zzz]


   
SvaraCitera

Miramithe:

nope de gör dom inte dom sitter på områden där det är 50

Då kan du komma hit och ta bort skylten som sitter på "min" väg. Det är en 70-väg med en sådan.


   
SvaraCitera

Budolicious:

Alltså, den kan ju sitta på en 70-väg med iofs 🙂

phetzor

Miramithe:

sen jag fick körkort brukar jag inte se skillnad på vilken hastighetssylt det än är...

Jag hinner inte ens se att det satt en skylt där (eller gick en tant där)


   
SvaraCitera

Budolicious:

Då kan du komma hit och ta bort skylten som sitter på "min" väg. Det är en 70-väg med en sådan.

okej vafan, det är inte rätt att sätta en sådan där.
tänk dig om de kommer en som tycker att de inte finns anledning att köra 30 där, sen lite längre fram finns en som tycker att man ska köra 30 där.... kan va svårt för bakom varande att bedöma hur fort framförvarande kör...


   
SvaraCitera