Aviseringar
Rensa alla

Medbergarlön?


Ämnesstartare

Hejsan!

Vad tycker ni om medborgarlön?

Infor:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Medborgarl%C3%B6n


   
Citera

typ som socialbidrag fast mer chill? tycker att det verkar helt ok.


   
SvaraCitera

Behövs ju för att kunna betala för att leva ett drägligt liv i vårt jävla skitsamhälle
så ja, gillar


   
SvaraCitera

Är nog för cyniskt lagd för sånt. Tillför man inte samhället något annat än närvaro så tycker jag inte att det ska uppmuntras.

Finns ju redan system som ska hindra folk från direkt fattigdom. Även om dem i vissa politikers händer inte fungerar som de kanske borde.


   
SvaraCitera

men känns iof lite onödigt att alla får det oavsätt vad, typ om man redan tjänar bra har man ju inget behov av det. tror det vi behöver bara är en ordentlig reform av hela socialförsäkringssystemet samt alla andra bidragssaker etc.


   
SvaraCitera

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

känner jag instinktivt


   
SvaraCitera

Jag tycker att man bör ha en kombination av plattskatt och medborgarlön som en vision för 2030 ungefär. Fördelen med det systemet är att det skulle minska marginalskatten för alla som var beroende på bidrag, vilket är en konsikvens jag gillar skarpt.

Det är speciellt rättfärdigat desstuom i ett samhälle som inte kan garantera full sysselsättning. Jag är av åsikten att man kan göra saker av värde för samhället utan att nödvändigtvis generera pengar. Det finns en rad andra fördelar också.

Samtidigt är det inget förslag som bara går att implementera utan att ha gjort stora reformer innan. För att göra detta förändringsarbete behövs det en politisk vilja att uppnå detta. Vilket är det största hindret idag.


   
SvaraCitera

Jag gillar tanken och skulle inte vara emot att den infördes. Allt som underminerar kapitalismen som system är i mina ögon positivt. Jag lägger dock själv hellre min energi på det som jag tror gör mer nytta för att rasera kapitalismen i längden, facklig kamp och arbetarorganisering. Vi kan hålla på och försöka reparera kapitalisternas samhälle i alla evighet och försöka täppa igen alla läckor, men för eller senare måste vi inse att röret är trasigt och måste bytas helt.

Det är inte rimligt att vi har ett system där makten över det vi alla måste använda för att producera det vi behöver för att tillgodose våra behov, maskiner, bostäder, naturresurser, etc. ligger i ett fåtals händer, och att vi andra ska tvingas sälja vår arbetskraft till dem och ställa oss i deras våld för att sedan få pengar att köpa det av dem för. Det är inte rimligt att vi år 2012 t.o.m. i de s.k. "demokratierna" har en ekonomi styrd av en liten grupp diktatorer. Vi som inte äger produktionsmedel är de som bakar allt brödet, men vi får själva nöja oss med smulorna. Medborgarlön innebär på sin höjd att vi istället får kanske en halv macka om vi har tur, men varför ska vi nöja oss med en halv macka? Om det är vi som bakar allt brödet ska vi fan också ha hela bageriet!


   
SvaraCitera

Rödingajäveln:

ligger i ett fåtals händer

Frågan är väll om det finns begränsade resurser eller om ekonomin är dynamisk. Om ekonomin är dynamisk så kan man ju tycka att kaptial bör finnas där det genererar mest värde för samhället. Jag tycker att ett meritokratiskt system på ett eller annat sätt är inte är dåligt. Samtidigt så måste vi inse att även om det är något värt att sträva efter så kommer utkomsten att vara random i många avseenden. De som har misslyckats i det systemet, förtjänar inte sin status i samhället. Och eliten i oavsätt typen av metrokratiskt system har inte förtjänat sin status. Utan har på något sätt de egenskaper som det metrokratiska systemet belönar vilket på ett plan är rätt så godtyckligt. Denna observation gäller dock ALLA typer av metrokratiska system.

Samtidigt att vara helt anti metrokrati kan reslutera i att alla i samhället förlorar på det, av de anledningar som jag nyss nämnde.


   
SvaraCitera

Njä, tror inte det är realistiskt.
Dock så kanske man borde reformera regelverket kring försörjningsstödet/socialbidraget, så det känns lite mindre kränkande att erhålla det/ansöka om det.


   
SvaraCitera

jo det vore fint, men arbete ska ju vara det som skapar frihet


   
SvaraCitera

dazed:

jo det vore fint, men arbete ska ju vara det som skapar frihet

[smile]


   
SvaraCitera

Så man alltså vara Svensk medborgare? Dåligt.


   
SvaraCitera

Asha:

[smile]

Ein volk, ein reich, ein führer!


   
SvaraCitera

Macktorsken:

Så man alltså vara Svensk medborgare? Dåligt.

Det optimala vore ju om det blev globalt såklart!


   
SvaraCitera