Aviseringar
Rensa alla

Meddela trådskaparen


Ämnesstartare

smisk:

Faktiskt; varför? Man ser ju om en tråd blir låst.

Inte om den blir raderad [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Jag låser eller tar aldrig bort en tråd utan anledning.

Jo det gör du, fast du är en trångsynt och ignorant dumokrat som vägrar inse det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppenbara trådar som raderas tycker jag inte det behövs med motiveringar då det bara är slöseri med tid, men de borde motivera de gångerna då det inte är så uppenbart.


   
SvaraCitera
Shnyps

grodanboll_:

När en tråd låses eller raderas borde trådskaparen meddelas via PM. Fixa det nu.

Instämmer, särskilt när en tråd/inlägg som man har skrivit raderas.

Unexpected:

Varför?

Varför inte?

Hampie:

Tycker att man kan hålla koll på sina egna trådar. Det gör jag.

Finns det någon dum moderator som raderar Dina trådar?

Hampie:

Om man inte hittar den kan man väl anta att den blivit raderad?

Den kanske blev raderad av misstag av någon korkad moderator?

Hampie:

Alltså, det skulle ta oss en massa tid att skicka ett PM för varje tråd som raderas.

Skulle kunna ske per automatik utan att lata moderatorer skulle behöva anstränga sig det minsta (inget skulle behöva förändras med andra ord).

Nevon:

Duh! Varför inte automatisera processen? Det kan verkligen inte vara svårt att implementera.

Exakt.

Hampie:

Jag låser eller tar aldrig bort en tråd utan anledning.

Det kan vara av fel anledning. Dvs DU kan låsa eller radera en tråd eller inlägg som ej strider mot ungdomar.se's regler. Närmare bestämt, jag vet att det har förekommit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shnyps:

Varför inte?

Det vet jag inte, jag undrade bara varför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shnyps borde ta över denna sida tycker jag [cheers]
och sen gifta sig med grodanboll och bli kung och drottning över UM. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, om en hel tråd raderas snarare än låses så är det VÄLDIGT uppenbara övertramp, t.ex. trådar om var man köper knark, en del pro-ana, eller sånt som på annat sätt kan vara skadligt bara av att läsas. Det är inte ofta trådar raderas för att de spårar ur, eller för att en tråd om samma ämne redan finns (om det inte är en dubbelpostning av samma användare), då låser vi snarare.

grodanboll_:

att ni är många mods, men det brukar ändå ta tid att få saker gjorda här på forumet. Vad gör ni om dagarna?

Vi är 38 moderatorer som ska hålla koll på flera tusen användare. Alla moderatorer är dessutom inte speciellt aktiva öht, och just nu finns det två inloggade moderatorer. Det är nog ovanligt att det finns fler än fem inloggade samtidigt.

Sen är det ju en sak till och det är att inte alla mods modererar hela forumet. Jag har t.ex. Politik&Religionsforumen och allt som hör därtill plus ett par andra delforum samt presentationer/visningsbilder. En del moderatorer har så lite som ett enda delforum de modererar.

BTW, din formulering:

grodanboll_:

När en tråd låses eller raderas borde trådskaparen meddelas via PM. Fixa det nu.

är just en sådan formulering som inte direkt lär peppa de ansvariga att fixa en sådan funktion. Den här "jag vill ha X, ge mig X!"-attityden kommer du inte komma långt med, vare sig på UM eller IRL.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket bra förslag.


   
SvaraCitera
Shnyps

Unexpected:

Det vet jag inte, jag undrade bara varför.

Det kan vara bra att användaren blir upplyst om vilket inlägg/tråd som blir raderat och får därmed möjlighet att antingen reflektera om varför det blev raderat eller att fråga moderatorn som raderade om anledningen såvida det inte är uppenbart.

Andra anledningen är att det är bra med en viss dokumentation om vad som raderas och av vilken moderator som har raderat. Detta kan bidra till att enklare sätta dit moderatorer som missbrukar sin ställning (vilket händer titt som tätt).

Det finns däremot ingen anledning till att funktionen inte skulle kunna införas förutom att det skulle ta ca en kvart för någon att fixa det.

mikarr:

Shnyps borde ta över denna sida tycker jag [cheers]

Det vettigaste som har skrivits här på UM på länge.

Stringburka:

Alltså, om en hel tråd raderas snarare än låses så är det VÄLDIGT uppenbara övertramp

Du tror VÄLDIGT gott om alla moderatorer. Du tror inte att det förekommer missbruk bland moderatorer. Kommer du ihåg Sheriffen (som är ett solklart fall bland många lite mindre solklara fall)..?

Stringburka:

Vi är 38 moderatorer som ska hålla koll på flera tusen användare.

Fnys. Extremt sällan som det är fler än 500 användare som är inloggade samtidigt. Av dessa inloggade är det nog rimligt att ca hälften inte har sidan uppe men är fortfarande "inloggade". Av dessa "aktivt" inloggade är det rimligt att anta att ca hälften i själva verket skriver inlägg och andra hälften läser...

Dvs en normal dag är det ca en handfull användare som skriver inlägg ungefär samtidigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

samt presentationer/visningsbilder.

Har någon fråga om det till dig! Skriver det på msn när du är online.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Vi är 38 moderatorer som ska hålla koll på flera tusen användare. Alla moderatorer är dessutom inte speciellt aktiva öht, och just nu finns det två inloggade moderatorer. Det är nog ovanligt att det finns fler än fem inloggade samtidigt.

Skriv ett rekommendationsbrev till Danling om att göra mig till mod så kommer allt fixa sig. [cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shnyps:

Du tror inte att det förekommer missbruk bland moderatorer. Kommer du ihåg Sheriffen (som är ett solklart fall bland många lite mindre solklara fall)..?

Kommer du ihåg att Sheriffen inte är moderator längre? Nu vet jag inga detaljer, men vad jag läste i forumen på den tiden var det delvis därför han slutade som mod.
Det är väldigt stor skillnad på en låsning och en radering också.

Jag kan se raderade trådar och vad jag kan se tror jag inte mer gott om modsen än de förtjänar - det är få gånger jag ser något som jag ens skulle tveka att ta bort. Det är just nu trådar som "Camsex?!?!", "Denna tråd är borttagen", "Dödsdos" (som handlade om hur man lättast skulle överdosera så att man dog), och trådar i den stilen. Det är inget märkvärdigt med att vi tar bort dem.

Shnyps:

Fnys. Extremt sällan som det är fler än 500 användare som är inloggade samtidigt.

Och samtidigt kanske du har tre eller fyra inloggade moderatorer, som mycket väl kan ha helt andra delforum än de aktiva. De mest aktiva delforumen är ju Forum X-forum, och det är också de forumen som har minst moderatorer (tror jag iaf).
Just nu, på 308 besökare, är det en moderator som kan moderera i klottret.
Dessutom är det inte precis som att modsen har det här som heltidssysselsättning - vi gör det ideellt, parallellt med att vi använder forumen som vilken användare som helst.


   
SvaraCitera
Shnyps

Stringburka:

Kommer du ihåg att Sheriffen inte är moderator längre?

Kommer du ihåg hur långt det gick innan han blev petad?

Stringburka:

Det är väldigt stor skillnad på en låsning och en radering också.

Visst är det det. Jag talar i huvudsak om raderingar om det nu har undgått dig.

Stringburka:

Och samtidigt kanske du har tre eller fyra inloggade moderatorer, som mycket väl kan ha helt andra delforum än de aktiva.

I så fall har ni fel system om vem som bevakar vad.

Stringburka:

De mest aktiva delforumen är ju Forum X-forum, och det är också de forumen som har minst moderatorer

Ähum.. se ovan.

Stringburka:

Just nu, på 308 besökare, är det en moderator som kan moderera i klottret.

Är inte Klotter just ett ställe för "klotter"..?
En (1) moderator för ett delforum borde vara fullt tillräckligt om moderatorn gör sitt jobb.

Stringburka:

Dessutom är det inte precis som att modsen har det här som heltidssysselsättning - vi gör det ideellt,

Om man inte tar sin uppgift på allvar så bör man nog lägga av. Hur skulle det se ut om ideella hjälparbetare i Afrika inte skulle ta sin uppgift på allvar bara för att de inte får betalt?

Stringburka:

parallellt med att vi använder forumen som vilken användare som helst.

Något som jag ett antal gånger har påpekat är fel.

Moderatorer som vill vara som vanliga användare bör antingen avsäga sig moderatorskapet eller logga in som en vanlig användare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Shnyps:

I så fall har ni fel system om vem som bevakar vad.

Folk bevakar vad de vill bevaka.

Shnyps:

Är inte Klotter just ett ställe för "klotter"..?

Jo, men inte för kontaktannonser, dödshot, eller liknande.

Shnyps:

Om man inte tar sin uppgift på allvar så bör man nog lägga av. Hur skulle det se ut om ideella hjälparbetare i Afrika inte skulle ta sin uppgift på allvar bara för att de inte får betalt?

Vi tar vår uppgift på allvar, men det är inte samma sak som att vi sitter 24/7 och utför den. Vi skojmodererar för inte.

Shnyps:

Något som jag ett antal gånger har påpekat är fel.

Men nu är det så det är, och jag tvivlar på att UMIT är pigga på att anställa folk som sitter mitt på nätterna och rensar upp efter jobbiga småungar.

Shnyps:

Moderatorer som vill vara som vanliga användare bör antingen avsäga sig moderatorskapet eller logga in som en vanlig användare.

Varför kan man inte vara både och? Vi brukar inte moderera diskussioner vi själva är inblandade i, om det inte är tydligt att det är ett GROVT regelbrott som måste åtgärdas på direkten. Det har hänt vid ett par tillfällen att moderatorer har gjort sådant (Sheriffen comes to mind) men de är vad jag vet inte kvar.


   
SvaraCitera

Jag bevakar alla mina trådar, så jag märker ju om någon låsts eller raderats. Dock tycker jag att vid radering så borde man faktiskt få ett PM med anledning om varför, eftersom det inte går att kolla det.
De trådar jag har fått raderade har jag oftast inte sett någon anledning till det, och det stör mig något enormt. Så vid radering, meddela skäl. [no-no]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Stringburka:

Alltså, om en hel tråd raderas snarare än låses så är det VÄLDIGT uppenbara övertramp

Samtliga av mina trådar som blivit raderade har blivit det av för mig totalt okända anledningar. Jag har inte för vana att göra kränkande eller regelbrytande trådar, om än aningen oseriösa ibland, ändå har jag fått ett helt drös trådar raderade, utan någon som helst förklaring.


   
SvaraCitera