Aviseringar
Rensa alla

Media converter.


Ämnesstartare

Hade en jättebra på datan ([wink]) förut men har ej kvar den, minns inte vad den heter.

Hittar ingen annan nu, som är gratis iallafall. Tips på någon bra ? 🙂


   
Citera
Åtta

Körde inte du Linux numera? Vad är det du hade tänkt konvertera? Video eller ljud?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Körde inte du Linux numera? Vad är det du hade tänkt konvertera? Video eller ljud?

Jo! Videos till mp3. Gick in på nån sida där jag kunde fixa fem st gratis, iaf. Har 8 kvar. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

Videos till mp3

[shake][shake][shake][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

[shake][shake][shake][cry]

Vad nu ? [blush] "Flash-video (video/x-flv)" står det iaf, sorry för att jag ej är datanörd! [mad][blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

Vad nu ? [blush] "Flash-video (video/x-flv)" står det iaf, sorry för att jag ej är datanörd! [mad][blush]

mp3 är väl inte videoformat? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

mp3 är väl inte videoformat? [sad]

nej ? 🙁 vill ha TILL mp3, alltså [shake][shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

nej ? 🙁 vill ha TILL mp3, alltså [shake][shake]

Du vill alltså bara ha ljudet? [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

Du vill alltså bara ha ljudet? [blush]

Ja [blush]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Nuppineula:

u vill alltså bara

I mp3-fil gör skiva [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miuuw:

Ja [blush]

Hm... Aldrig gjort det själv så jag vet inte. [blush]


   
SvaraCitera
Åtta

Tryck Alt + F2, skriv där in

gksudo gedit

Du kommer då att få skriva in ditt lösenord. När textredigeraren sedan startar så klistrar du in det följande:

#!/usr/bin/env bash
# this script should convert files from FLV to WAV and then to MP3
echo " "
echo " Welcome to FLV to MP3 converter! version 0.1"
echo " "
infile_name="$@"
# exit if the user did not enter anything:
if [ -z "$infile_name" ]; then
echo " "
echo "You did not tell me the file name, so I will exit now."
echo " "
exit
fi
echo " "
ffmpeg -i "$infile_name" -acodec pcm_s16le -ac 2 -ab 128k -vn -y "${infile_name%.flv}.wav"
lame --preset cd "${infile_name%.flv}.wav" "${infile_name%.flv}.mp3"
rm "${infile_name%.flv}.wav"
echo " "
echo "OK. I'm done! Have fun!"
echo " "
exit

Och sparar i Filsystem → usr → bin, under namnet "flv-to-mp3".

När du sedan sparat så kan du stänga ned textredigeraren och istället öppna en terminal (Program → Tillbehör → Terminal) och skriva följande kommandon en efter en (tryck enter och följ instruktionerna efter varje).

sudo apt-get install ffmpeg lame
sudo chmod a+x /usr/bin/flv-to-mp3

För att konvertera dina .flv-filer så behöver du nu bara starta en terminal, navigera till den mapp som filerna ligger i och sedan skriva:

flv-to-mp3 filnamn.flv

När du startar upp terminalen så är du automatiskt i din hemmapp. För att flytta dig till en annan mapp så skriver du

cd <mappnamn> #flyttar dig till den mapp du anger
cd #flyttar tillbaka dig till hemmappen
cd .. #.. gör att du går "bakåt" en mapp.
ls #se alla filer och mappar i den mapp du nu är i

(allt efter # är en kommentar, och ska inte skrivas med i kommandot)

Om du t.ex. har sparat en fil vid namn film.flv på ditt skrivbord så öppnar du alltså en terminal och skriver:

cd Skrivbord
flv-to-mp3 film.flv

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

När du sedan sparat så kan du stänga ned textredigeraren och istället öppna en terminal (Program → Tillbehör → Terminal) och skriva följande kommandon en efter en (tryck enter och följ instruktionerna efter varje).

Oj jösses!! Iaf, när jag ska hitta mappen eller så, och skrivit i mappnamnet, kommer det upp "bash: syntaxfel när den oväntade symbolen "newline" ? :S


   
SvaraCitera
Åtta

Miuuw:

när jag ska hitta mappen eller så, och skrivit i mappnamnet

När då? När du ska flytta dig till den mapp där filerna ligger? Vad exakt skriver du? Markera ur terminalen och tryck Ctrl + Shift + C för att kopiera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

När då? När du ska flytta dig till den mapp där filerna ligger? Vad exakt skriver du? Markera ur terminalen och tryck Ctrl + Shift + C för att kopiera.

Alltså:

"För att konvertera dina .flv-filer så behöver du nu bara starta en terminal, navigera till den mapp som filerna ligger i och sedan skriva:"
Hur navigerar jag till den mappen? Menar du att jag ska ha den uppe bara ? Eller vad menar du ? 😮


   
SvaraCitera
Åtta

Miuuw:

Hur navigerar jag till den mappen?

När du öppnar terminalen så står där <dittanvändarnamn>@<datornamn>:~$
Detta innebär att du för tillfället "är inne i" din hemmapp. För att navigera till en annan mapp så skriver du cd (change directory, antar jag) <mappnamn>. Så om du t.ex. ska navigera till skrivbordet så skriver du cd Skrivbord

För att se alla mappar och filer i den mapp du för tillfället är inne i så skriver du ls

Jag ger dig ett exempel där jag navigerar mig från min hemmapp till skrivbordet.

nevon@loltop:~$ ls
Desktop Dropbox fil.txt Music Nevon [Spoltog].bak Pictures Public Scripts Trädgården Webcam
Documents dwhelper games netbeans-6.7 Nevon [Spoltog].pq programs regnum src Videos workspace
nevon@loltop:~$ cd Desktop
nevon@loltop:~/Desktop$ ls
HoNClient-0.1.28.3.sh lista lista~ Ren screenshot_001.png

Om den mapp du ska till ligger i hemmapp → nedladdat → videor så skriver du

cd nedladdat/videor

Eller så kan du ta dig dit en mapp i taget

cd nedladdat
cd videor

För att komma tillbaka till hemmappen skriver du bara

cd

och för att gå tillbaka en mapp (precis som du går tillbaka en sida när du trycker på bakåtknappen i din webläsare) så skriver du

cd ..

Förstår du nu?


   
SvaraCitera