Aviseringar
Rensa alla

Medicin


Ämnesstartare

Hej!
Vilka mediciner mot ångest har ni ätit/äter?
Vilken hade bäst effekt på er. Någon ni kan rekommendera?
Självklart har alla mediciner olika effekt på alla.
Men ni kan ju berätta om era dåliga/bra erfarenheter.

Jag äter atarax just nu, fungerar hyfsat bra iallafall.


   
Citera

Atarax - sög

En störd läkare sa att jag skulle ta Sertralin vid behov, jävla idiot

Sobril - funkar lite för bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

En störd läkare sa att jag skulle ta Sertralin vid behov, jävla idiot

Min läkare försökte också säga det, men jag ba "NEJ. VILL INTE." xD

uppenbar:

Sobril - funkar lite för bra

Hurdå "lite för bra" ?


   
SvaraCitera

uppenbar:

Atarax - sög

uppenbar:

Sertralin

sög. Fick ingen effekt alls av den.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Sertralin - funkar sådär, hjälper lite mot nedstämdheten men jag har fortfarande ångest. Inte fått någon riktig panikångestattack sedan jag började ta dem dock.

Atarax - Måste ta massor för att det ska kännas någon skillnad, har bytt ut dem mot theralen.

Theralen - Funkar bra, tar dem för att slippa ångest när jag ska sova och slippa vakna på nätterna. Tar dock insomningstabletter också för att kunna somna.

Valerina, tre olika sorter (naturläkemedel) - Funkar lite om man tar massor, eller ja, man blir trött.


   
SvaraCitera

hur deprimerad ska man vara för att ta sån här medicin? Kan vara ganska så deprimerad ibland. Men det är mest för att jag inte kan gå på fester, och bara sitter på mitt rum typ [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Atarax - sög

Bra: Theralen och stesolid. Theralen är ganska överlägsen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stesolid funkar sådär, ibland. Dock inte i dosen min läkare vill att jag ska använda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Bra: Theralen och stesolid. Theralen är ganska överlägsen..

theralen hjälpte inte på mig 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Stesolid funkar sådär, ibland

Samma här. Men oerhört mesig med tanke på hur den framställs.
Tillägg: Framställs som i talas om, inte som i tillverkas

followthelights:

theralen hjälpte inte på mig 🙁

Jag vet inte hur du vill ha det, men när jag har ångest vill jag sova, och jag somnar sjukt bra med theralen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Jag vet inte hur du vill ha det, men när jag har ångest vill jag sova, och jag somnar sjukt bra med theralen.

ah, jag åt theralen mot sömnsvårigheter men då hjälpte inte ens det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åt Zoloft när jag var yngre. Starka och uppiggande grejer. [smile]
Alltså jag var ju väldigt deprimerad då och behövde något uppiggande, min läkare gav mig friheten att välja medicin, då många personer i min familj redan är läkare. Jag tittade lite extra på olika typer av mediciner och fann Zoloft mest verksam och passande för mig.

Medicinen bedövar smärtan. Du känner dig glad och tillfredställd. Du skrattar, livet känns bra. Du kan skratta åt något som du tycker är roligt i timmar typ. Jag har aldrig haft problem med att sova tidigare men Zoloft är en såpass uppiggande medicin att du ibland inte kan ta dig ro till det. Det sprätter i benen på dig och man känner sig inte trött helt enkelt. Jag kunde ibland vakna 5 på morgonen och vara hur pigg som helst, och inte kunna somna om, hur jag än gjorde. En annan biverkning var att du inte riktigt kan känna känslor. Ibland ville jag gråta, men jag kunde inte. Ibland kan man känna en panikattack komma, men den kommer inte. Känslan är väldigt jobbig och frustrerande, ibland vill man utlösa den och få utlopp för den, men det gick inte.

Jag åt bara Zoloft ett tag. Är ingen förespråkare av mediciner. Jag behövde en medicin för att jag var så himla nere, jag fann ingen annan tröst. Jag slutade efter bara 2 månader och har sedan dess aldrig varit deprimerad. Jo, deppig är man ibland men inte i samma marginaler som jag var då.

Om jag totalt tappar livsglädjen igen som jag gjorde då är Zoloft bra, som den enda utvägen. Den hjälper, och ger dig tillbaka hoppet och livsglädjen. Men ta den inte i onödan. Tänk på sömnen och frusturationen över att inte få ge utlopp för sina känslor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Flummig:

Åt Zoloft när jag var yngre. Starka och uppiggande grejer.

Fast det är ju SSRI, inte ångestdämpande.[tired]


   
SvaraCitera

Nada.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Fast det är ju SSRI, inte ångestdämpande

Jo, insåg det senare, tack. [rolleyes]


   
SvaraCitera