Aviseringar
Rensa alla

Medicinering inom Depression.


Ämnesstartare

Hej, ska försöka att hålla detta kort nu men det är så här att jag har en verifierad depression i cirka ett år nu. Och sedan någon tid nu, vet inte exakt men någon månad så har jag inte tagit min medicin vilket är en antidepressiv och en tablett som ska hjälpa till mig att sova. Derp det blir långt ändå.. i alla fall så har jag inte tagit min medicin på ett tag nu och det tror jag har gått bra, men just nu denna helgen är det redigt dåligt. Jag säger inte att det behöver vara på grund utav min depression men jag undrade det om det skulle gå att ta den antidepressiv tablett mer som än pigga upp sig tablett än något jag tar regelbundet. Jag menar då att jag tar medicinen nu när jag mår sämre och inte tar när jag känner att det går bra utan.

TL DR : Kan jag ta mina antidepressiva när jag behöver dom och strunta i dem annas?

Förhoppningsvis är det inte för svårt att läsa min svenska ^^. Och visste inte om detta var fel plats att lägga tråden men jag vet att jag brukade läsa här när jag mådde som sämst och hittade inget forum om medicin.


   
Citera

Genom resultat av empiriska undersökningar kan jag utan vetenskaplig grund säg att, Man måste välja att ta dem varje dag eller inte ta dem alls.

Tala med din läkare och se om du kan få medicin för användning vid behov istället.


   
SvaraCitera
blum
 blum

Om det är någon typ av SSRI du äter måste du ta dem varje dag för att få effekt. De hjälper inte över huvud taget om du tar dem då och då, effekten kommer först efter några veckors användning. Att du har känt dig bra ett tag kan mycket väl ha berott på att medicinen har hjälpt, och i så fall är det ju bra om du fortsätter äta dem.

Vill du ha något som lugnar för stunden finns det ett par milda varianter som läkare brukar kunna skriva ut, typ atarax. Som sagt, prata med din läkare!


   
SvaraCitera

Be om annan medicin du kan ta vid behov istället annars går det inte nej


   
SvaraCitera

Novie:

Kan jag ta mina antidepressiva när jag behöver dom och strunta i dem annas?

jag skulle inte experimentera, det finns ju alltid en liten risk för att det kommer att kännas ännu värre


   
SvaraCitera

Rent generellt när jag hoppat över min cocktaildos (blandning av antidepressiva, antiepileptika (inte för epilepsi dock), antipsykotika) i drygt en vecka eller mer börjar jag känna konstiga känslor i kroppen. Ibland yrsel, ibland illamående, ibland är magen konstig. Då brukar jag ta en halv tablett och kroppen lugnar ner sig.

Däremot så är detta inga uppiggningstabletter. Antidepressiva medel, särskilt, tar generellt flera veckor för att börja verka, en vecka eller två i kroppen efter att du slutat ta medicinen (det är då medicinen försvinner märkbart ur kroppen).

Du ska vara beredd på en berg- och dalbana för ditt humör de närmaste veckorna. Ibland kommer du kanske känna dig bättre än innan. Detta beror på att de flesta antidepressiva medel är sövande och lugnar hjärnsubstanserna. Du tänker alltså inte lika snabbt med dessa i kroppen, krasst sagt. Men du kommer också kunna hamna i en djupare botten än under medicineringen. Detta är potentiellt farligt.

Mitt första suicidalagerande kom ur en mellan-medicinal period. Aldrig innan medicineringen eller under medicineringen hade jag innan den dagen agerat ut suicidala beteenden. Det är alltså för dig potentiellt farligt.

Jag rekommenderar dig att diskutera medicineringen med din läkare. Du har rätt att vägra medicin. Men det vore bra att läkaren är medveten om det så att berg- och dalbanan är lättare att hantera för dig. Och om du börjar må konstigt, sämre eller mer annorlunda än tidigare så kan du få hjälp snabbare då om läkaren vet om din sjukdomshistoria, din medicinering (eller icke-medicinering) och ditt mående.

Och för gudarnas skull -- ta inte till alkohol, cannabis eller andra droger för att "pigga" upp dig! [no-no]


   
SvaraCitera

Du skall icke sluta och börja med en medicin om en läkare har sagt att den ska tas regelbundet. Läs bland annat på pappret man får med. Där brukar det stå eventuella risker som kan ske om du slutar med medicinen tvärt.

Om du har ångest som kommer ibland och inte en konstant nedstämdhet så finns ju oxascand som man (i alla fall jag och en väninna) kan ta vid behov.

Fast det borde din läkare veta bättre än oss. Eftersom det är denne du har pratat med.


   
SvaraCitera

Jag fick skit utskrivet för ett halvår, inte ätit en enda. [blush]


   
SvaraCitera

Novie:

Kan jag ta mina antidepressiva när jag behöver dom och strunta i dem annas?


   
SvaraCitera
Pardon

Om jag inte minns fel, så tar det ett relativt bra tag för anti-depressiva att verka, därav är det ingen höjdare till idé att börja ta tabletterna den dagen du mår dåligt, för att få effekt några dagar senare...

Vafan, den Svenska psykvård är ett skämt, säg att du har haft lite tankar på att döda dig själv/skada dig själv så skriver de ut en jävla massa trevliga piller, ofta benzo


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blum:

De hjälper inte över huvud taget om du tar dem då och då

Lies, SSRI står för Selective Serotonin Reuptake Inhibitor vilket innebär att transportsystemet för serotonin från synapsklyftan efter en signalöverföring nerregleras. Kokain fungerar på samma sätt fast för dopamin. Varje molekyl i SSRI-medicinen (eller okej, en del försvinner på vägen, och det kanske behövs flera ibland) stänger en "port", denna effekt startar så fort läkemedlet tas upp i blodet.

Inom 15-30 minuter efter att du tagit en SSRI-medicin kommer du alltså ha mer serotonin i synapsklyftorna vilket underlättar signalöverföringen vilket leder till att man känner sig piggare och gladare.

Pardon:

säg att du har haft lite tankar på att döda dig själv/skada dig själv så skriver de ut en jävla massa trevliga piller, ofta benzo

Benzo sänker aktiviteten i hjärnan, depression beror på för låg aktivitet i hjärnan. Att fejka symptom för att få medicin utskrivet är alltså ingen bra ide.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Inom 15-30 minuter efter att du tagit en SSRI-medicin kommer du alltså ha mer serotonin i synapsklyftorna vilket underlättar signalöverföringen vilket leder till att man känner sig piggare och gladare.

Men vad mycket goja du snackar.
Det tar oftast lång tid innan man känner någon förbättring övht och man kan få ökad ångest och deppighetskänslor under insättningsperioden. Antidepp är inget uppåttjack.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Men vad mycket goja du snackar.

Kan slå vad om nästa studiebidrag att en examinerad neurolog kommer bekräfta vad jag sagt.

isola:

Det tar oftast lång tid innan man känner någon förbättring övht och man kan få ökad ångest och deppighetskänslor under insättningsperioden.

Har jag inte förnekat.

isola:

Antidepp är inget uppåttjack.

Har jag inte sagt.


   
SvaraCitera

Im not a lemon:

Kan slå vad om nästa studiebidrag att en examinerad neurolog kommer bekräfta vad jag sagt.

Nu är det ju så att det är psykiatriker som har detta som specialområde. Och ja, neurologer har koll på hur hjärnan fungerar men detta rör psyket också.
Ingen med den minsta utbildning inom något vårdämne och speciellt inte en läkare kommer att säga att antidepp kan tas en gång. Det är isf lugnande du tänker på. Antidepp verkar på lång sikt.

Im not a lemon:

Har jag inte sagt.

Jo. Det var så du beskrev det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nu är det ju så att det är psykiatriker som har detta som specialområde.

En psykiatriker räknar jag som en examinerad neurolog.

isola:

Jo. Det var så du beskrev det.

Jag bara sa att SSRI ökar serotoninhalten i synapsklyftan (fakta) vilket ökar neuronernas aktivitet (fakta) vilket generellt sätt ökar glädjen hos en person (statistisk fakta).

Slutledning: Även om du bara tar en enda molekyl SSRI så kommer du antagligen bli gladare.


   
SvaraCitera