Aviseringar
Rensa alla

Medingen on livet?


Ämnesstartare

Meningen om livet?
vad är den`? de känns fuckat att alla ska ha jobb sen när man e gammal dör man jag har slutat i skolan min morsa säger att jag ska skaffa jobb fast jag vill inte just nu men vad ska man göra på ett jobb?


   
Citera
Ämnesstartare

det finns ingen objektiv mening med livet
du väljer själv vad du vill göra med ditt liv och hur du ska nå dina egna mål får du komma fram till själv.

gå till arbetsförmedlingen är en bra början, sedan kan du gå in i olika butiker och fråga om du får praktisera där typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan man ta bort trådar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paranoja:

Kan man ta bort trådar?

anmäl tråden eller skicka pm till en moderator


   
SvaraCitera
Vippen

Meningen med livet är att leva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

paranoja:

de känns fuckat att alla ska ha jobb sen när man e gammal dör man

det brukar bli bättre än man förväntat sig....bara man även anstränger sig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Isdrinkar. Punkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

jag är fisk blubb

[badgrin]


   
SvaraCitera
time
 time

paranoja:

vad ska man göra på ett jobb?

Jobba. T ex: är du läkare? Skoja till det med att försöka sälja en blus till en patient. Är du klädförsäljare? Försök sy stygn på en kund.

Osv. Man får vara lite kreativ.


   
SvaraCitera

Finns ingen "mening" med livet. Det är ingen som gett dig en uppgift att leva. Snarare mer att vi som ett samhälle skapat våra egna mål med livet. Vissa tycker det blir för mycket och tar livet av sig, och vissa tror på gamla sagor.

Du måste äta för att leva > För att äta måste du ha pengar > För att ha pengar måste du ha ett jobb > För att få ett jobb måste du ha kunskap > För att ha kunskap måste du ha ett intresse > För att ha ett intresse måste du njuta av det liv du fått > Och för att njuta av ditt liv behöver du ett mål. That's it. Skål [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om meningen med livet är det gemensamma målet för alla människor så råder det ingen tvekan om vilket mål detta är. Det är välbefinnande (vilket inte är det samma som njutning). Välbefinnande är inte något sinnestillstånd utan snarare ett "själstillstånd" (i brist på bättre ord) som inte bara är något inre utan lika mycket en disposition till att bete sig på ett särskilt sätt. Välbefinnande uppnås genom dygden och dygden är en social praktik.

Frågan om meningen med livet är alltså inte frågan om någon esoterisk sanning utan om hur man bör leva, det är inte fråga om metafysisk utan etik. Meningen är inte separat från livet utan det som gör livet värt att leva. Det är inte något individuellt utan något relationellt.

Det handlar helt enkelt om kärlek, dvs. att ge varandra det vi behöver för att utvecklas på ett positivt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KmOno:

Välbefinnande uppnås genom dygden och dygden är en social praktik.

LOL

Läst lite för mycket Aristoteles? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätt lite faktiskt. [smile] Men gubben var inte så jävla dum i sin etik. Tror även hans (meta)fysiska idéer om teleologi och essentialism på viktiga plan är riktigare än de som ersatte dem iom den vetenskapliga revolutionen, o för den delen även än den ontologi som modern positivism står bygger på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KmOno:

Men gubben var inte så jävla dum i sin etik.

Gubben var rätt jävla dum i sin etik.

KmOno:

essentialism

LOL


   
SvaraCitera
penja

tänk om vi skulle komma fram till meningen med livet här på ungdomar.se

vore fan häftigt


   
SvaraCitera