Aviseringar
Rensa alla

Meditation, någon som provat eller utövar det regelbundet?


Ämnesstartare

Vad har ni för erfarenheter?

Jag har försökt i flera år och det är först nu jag börjar fatta hur man ska göra. Mästarna säger att man helt enkelt ska sitta, vara uppmärksam men inte göra någonting aktivt än just att vara vaksam på allt som sker. Först nu inser jag vad de faktiskt menar. Man behöver vara observant men inte koncentrerad. Låter lite som en motsägelse, men det är inte det. Koncentration betyder att man riktar all uppmärksamhet på en enda punkt. Uppmärksamhet betyder att man observerar allt som sker inom och utanför en själv, villkorslöst utan medvetet tvång, utan att försöka tvinga fram en reaktion hos sig själv.


   
Citera
Ämnesstartare

har gjort det ett antal gånger, det är skönt men det är svårt att hitta tid för det, fast det är ju när man är stressad man behöver det som mest 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ah yogade en gång i veckan förut. Det var skönt.
Har en spikmatta jag gillar att ligga på också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Har en spikmatta jag gillar att ligga på också.

Får bara ont av såna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Får bara ont av såna.

Även med kläder på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Även med kläder på?

Aa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Aa.

ta på dig tjockare kläder!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: ta på dig tjockare kläder!

Tar med dunjackan nästa gång.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Tar med dunjackan nästa gång.

Fast det känns bättre efter ett tag. Dock skulle jag ej  ligga på mage på den, men på ryggen känns det skönt och rivigt.
Stella gick på den en gång innan jag hann fram och stoppa henne. Hon verkade ej bry sig övht. Supercat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Stella gick på den en gång innan jag hann fram och stoppa henne. Hon verkade ej bry sig övht. Supercat.

Ska köpa ett piggsvin och ha som matta.

Försökte meditera ute vid havet för ett par år sen. Gick helt okej. Blev ganska rofylld och kunde se saker ur nya perspektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

onödigt när lsd och dylikt finns


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Ah yogade en gång i veckan förut. Det var skönt. Har en spikmatta jag gillar att ligga på också.

Fast det är nog inte samma sak? Meditation handlar mer om det som sker i psyket, ren oförvanskad observation av allt som är.

df rqp: onödigt när lsd och dylikt finns

Droger är temporära och fuckar upp dig. Ett harmoniskt sinne på naturlig väg är en väg till ett mer hälsosamt och starkare liv. Du kan t ex skaffa muskler med steroider o.s.v, men är det verkligen samma sak som att träna och bygga upp de på naturlig väg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen mer som har provat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

har provat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

- Razorblade -:
Fast det är nog inte samma sak? Meditation handlar mer om det som sker i psyket, ren oförvanskad observation av allt som är.

Yoga och meditation hör i allra högsta grad ihop. Sedan att det finns olika yogaformer och att man inte mediterar lika mycket i alla är en annan sak.  Många kan uppnå meditativa tillstånd i naturen osv men ska man vara petnoga så betyder ju meditera att man sitter stilla. blundar och försöker släppa allt och försöker andas långsammare mvh yogaflum


   
SvaraCitera