Aviseringar
Rensa alla

Mellanblödning p-piller, vad göra


Ämnesstartare

Jag har hoppat över mensen två gånger med p-piller och nu har jag fått mellanblödning, det började för några dagar sen, hade typ 9 el 10 hormontabletter kvar då på kartan och nu är det 7 kvar tills sockerpillrena. Blödningen har tilltagit lite med dagarna och nu undrar jag om jag ska vänta tills riktiga mensen kommer vid sockerpillrena, eller om jag kan sluta äta hormontabletterna nu direkt fast det är 7 kvar och få mens? Kan man göra så?


   
Citera
time
 time

deathvalley:

Kan man göra så?

Nej. Du ska ta dina piller som vanligt och invänta den "riktiga" mensen. Hoppa inte över mensen mer på minst ett halvår (man ska helst bara köra denna metod i absoluta nödfall, och då inte mer än 3 gånger/år).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

timeisrunningout:

Nej. Du ska ta dina piller som vanligt och invänta den "riktiga" mensen. Hoppa inte över mensen mer på minst ett halvår (man ska helst bara köra denna metod i absoluta nödfall, och då inte mer än 3 gånger/år).

Okej, jag läste nånstans att kroppen ändå inte vet vart i cykeln man är och att man skulle göra så om man får blödning.. Kom på också att om man glömmer ett piller sista veckan så kan man ju hoppa över de hormonpiller som är kvar och gå direkt på mensen... Jobbigt att behöva småblöda bara
och en barnmorska har sagt till mig att jag kan hoppa över två omgångar och ha mens var tredje gång eftersom jag är blodrädd.


   
SvaraCitera

Fortsätt äta dem som vanligt bara. I framtiden är det kanske en god idé att bara hoppa över mensen en gång istället. Alla funkar olika, och vissa kan inte skjuta fram mensen så mycket helt enkelt.

Min barnmorska har i alla fall sagt till mig att det inte är någon fara att skjuta fram mensen. Anledningen till varför de rekommenderar att man bara hoppar över den två gånger är väl mest för att man ska kunna märka om man blivit gravid, som jag förstått det.


   
SvaraCitera

Byt till minipiller och dina problem försvinner [bigsmile]


   
SvaraCitera
time
 time

deathvalley:

och en barnmorska har sagt till mig att jag kan hoppa över två omgångar och ha mens var tredje gång eftersom jag är blodrädd.

Konstig barnmorska. Man ska ju liksom inte leka med hormoner på det sättet eller bromsa upp kroppens naturliga gång. Om du inte vill ha mens skulle jag rekommendera minipiller, men en vanlig bieffekt är att du har mellanblödningar under långa omgångar upp till tre månader innan det sedan stannar av helt.


   
SvaraCitera