Aviseringar
Rensa alla

Melodic death metal- Tråden (ONLY )


Gruvan:

Skojjar ni? AtG är ju bästa skiten ur GBG-scenen... Med sådana uttalanden gissar jag att ni endast lyssnat på den överskattade plattan Slaughter of the Soul 🙁

Menade att de som kallar AtG melodeath kan ta sig xDAt The Gates äger. With Fear I Kiss The Burning Darkness är bäst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn:

Menade att de som kallar AtG melodeath kan ta sig xDAt The Gates äger. With Fear I Kiss The Burning Darkness är bäst.

Aha I see... Men SOTS är ju melodisk som attan. "The red..." är vassaste plattan i mina öron! 


   
SvaraCitera

Slaughter är fan inte melodeath.

Under A Serpent Sky säger allt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amon amarth är ju kanon Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Engraved Disillusion - Fragments of a Memory
Är min nyare favorit , Sjukt grymma instrumentala delar !


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: Slaughter är fan inte melodeath.

Under A Serpent Sky säger allt.

Hoppas du trollar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är nog den genre inom Metal som jag lyssnar mest på. Finns mycket bra, men även en hel del mediokert. Finns en del band som gjort ett par bra låtar, men dessa gör (eller gjorde) bra album:

Before The Dawn (eller egentligen allt med Tuomas Saukkonen)
Dark Tranquillity
In Flames (första albumen)
Insomnium
Cipher System
Deadlock (innan senaste albumet)
The Duskfall
Soilwork
Nightrage
Scar Symmetry
Solution .45


   
SvaraCitera

Gruvan:

Hoppas du trollar.

Trollar inte. Slaughter Of The Soul är en grym death metal skiva. Ingen smörig melodeath skiva. Visst, vissa gitarrstämmor ligger åt det hållet men det går inte att jämföra med skit som In Flames."To rid the earth of the filth, to rid the earth of the lies"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: Trollar inte. Slaughter Of The Soul är en grym death metal skiva. Ingen smörig melodeath skiva. Visst, vissa gitarrstämmor ligger åt det hållet men det går inte att jämföra med skit som In Flames."To rid the earth of the filth, to rid the earth of the lies"

Snacka inte ur nattmössan nu mannen. SOTS tillsammans med The Jester Race samt The Gallery är ju album som startade GBG's Meloscen "på riktigt"... Du måste väl ändå veta att det är dessa album som är landmärken för den musiken?

Att det är en "renodlad" (antar jag att du syftar på eftersom du endast skriver Death Metal) Dödsplatta fick mig att dra på smilbanden!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bästa melodic death metal banden idag är följande 

  1. Before The Dawn - Rise Of The Phoenix
  2. Children of Bodom
  3. Deals Death
  4. Euphoreon - Eleventh Heaven
  5. In flames - soundtrack to your escape
  6. Mercenary -:The Hours That Remain 
  7. Insomnium
  8. MorsPrincipiumEst-  Inhumanity 
  9. Kalmah - TheWillReturn
  10. Amon Amarth - Surtur Rising 



   
SvaraCitera

Gruvan:

Snacka inte ur nattmössan nu mannen. SOTS tillsammans med The Jester Race samt The Gallery är ju album som startade GBG's Meloscen "på riktigt"... Du måste väl ändå veta att det är dessa album som är landmärken för den musiken?

Att det är en "renodlad" (antar jag att du syftar på eftersom du endast skriver Death Metal) Dödsplatta fick mig att dra på smilbanden!

The Gallery och Jester Race har inget att göra med SOTS utöver vissa gitarr melodier och fansen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: The Gallery och Jester Race har inget att göra med SOTS utöver vissa gitarr melodier och fansen.

Jo, eftersom samtliga är kärn-albumen inom denna genre. Således de tre viktigaste som drog igång hela soundet!
Dessa har liknande uppbyggnad, det hörs tydligt.


   
SvaraCitera

Gruvan:

Jo, eftersom samtliga är kärn-albumen inom denna genre. Således de tre viktigaste som drog igång hela soundet!
Dessa har liknande uppbyggnad, det hörs tydligt.

Nej. De andra skivorna saknar riktiga käftsmällar. Inte lika råa heller.AtG är inte melodeath och det är inte SOTS heller. Mer av Sinners Bleed käftsmällar än In Flames gråtrunkande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inget Namn: Nej. De andra skivorna saknar riktiga käftsmällar. Inte lika råa heller.AtG är inte melodeath och det är inte SOTS heller. Mer av Sinners Bleed käftsmällar än In Flames gråtrunkande.

Nej mannen, det stämmer inte. Möjligt att man uppfattar riffen som lite hårdare, men ljudbild och sådant är uppbyggt likadant.
Både TJR och SOTS är producerade och mixade i Studie Fredman, The Gallary vet jag inte på rak arm, men det går väl kolla upp.


   
SvaraCitera

Ljudbilden är liknande. Fast låtarna är annorlunda. Helt.


   
SvaraCitera