Aviseringar
Rensa alla

Memorera en hel kortlek!


Ämnesstartare

Scenario:

Det är en vanlig matte lektion, och ingen känner för lyssna på ännu en uttråkande genomgång. Istället för att ha genomgång bestämmer sig läraren för att testa sina elevers minneskapacitet.

Läraren utmanar sina elever att memorera en blandad kortlek. Han visar ett kort var 30e sekund, och visar kortet endast en gång. När han visat alla kort får eleverna en tio minuters rast medans han går och kopierar upp ett papper där eleverna ska rabbla upp alla korten i rätt ordning.

Tror ni det är möjligt att någon lyckas få alla rätt?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Ja, det är möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)

Klart som fan det är möjligt. Rätt låg sannolikhet att någon i en vanlig klass lyckas dock, eftersom det är en försvinnande låg procent av befolkningen som har en sådan minneskapacitet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)

Men tror att man behöver lite tid att förebereda sig innan så att man är relativt tom i tankarna när man ska minnas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske ska nämna också att det är ingenting speciellt med att kunna memorera en hel kortlek.

Vilken person som helst kan memorera en hel kortlek, och kunna rabbla upp den baklänges och i random ordning om så skulle önskas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Råkade rösta på omöjligt -.- Men jag vet att det äe möjligt har till och med sett een kille göra det[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)

Om man vet hur ska göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

random ordning

haha jag kan "memorera" en kortlek och sen rabbla upp den i random ordning XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Möjligt men jag tror inte många klarar av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går med mnemonik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Omöjligt (Du röstade på detta alternativ)

asså, det finns säkert brainheads där ute som skulle klara det där. men för egen del är det helt omöjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avatar:

Möjligt (Du röstade på detta alternativ)

Nu ska jag prova!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går att klara, även för en vanlig människa, bara man använder sig av rätt minnestekniker. Är man däremot otränad, och inte har någon tidigare erfarenhet av memorering, så lär man inte ha en suck som icke-savant.


   
SvaraCitera