Aviseringar
Rensa alla

memory leak


Ämnesstartare

varenda gång jag använder min jamvox så går ram minnes användningen upp hela tiden och efter ungefär en halvtimme till 45 minuter så måste jag trycka på reset knappen för att det inte finns tillräckligt med minne för att kunna göra någonting.

jag kör windows 7 64 bitars
har 2 gb ram
intel celeron dual core 1.6

någon som har en halvbra lösning på vad jag kan göra?

www.jamvox-online.com


   
Citera
Ämnesstartare

köp mer ram, går oftast att trycka i ungefär 2 gig till även om den är bärbar.


   
SvaraCitera
Åtta

ankzor:

köp mer ram, går oftast att trycka i ungefär 2 gig till även om den är bärbar.

Om din båt läcker, köper du då en större båt? [no-no]

Det bästa du kan göra är att skicka en buggrapport till utvecklarna. Med lite tur så är det ett känt fel som de vet hur man åtgärdar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Om din båt läcker, köper du då en större båt?

Det kanske inte är en läcka, utan bara att programmet behöver så mkt minne [no-no] Men ja, du har rätt. Han borde höra med dem innan han köper mer ram iaf. Dock så är 2 gig i minsta laget.


   
SvaraCitera
Åtta

ankzor:

Det kanske inte är en läcka, utan bara att programmet behöver så mkt minne

Det låter ju sinnessjukt att programmet skulle ta så mycket minne att det inte bara fyller upp internminnet, utan också swap-minnet. Men sure, det är inte omöjligt, även om en minnesläcka känns mer troligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

det är inte omöjligt

http://www.voxamps.com/forum/topic.php?id=2745

memory leak antagligen, om det inte är TS som gjort denna tråd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Dock så är 2 gig i minsta laget.

Kör på 2GB utan swap och det funkar felfritt. Men visst windows är ju ingen höjdare i att hantera minne så det kanske stämmer iom w7.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

4GB RAM är minimum för 64-bitars win7, skulle du köra 32-bitars hade det inte vart några problem, alltså måste du köpa mer minne!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ahlin:

4GB RAM är minimum för 64-bitars win7, skulle du köra 32-bitars hade det inte vart några problem, alltså måste du köpa mer minne!

minimum är 2 gb har läst system kraven.

varför är det samma fel i 32 bitars då? och varför kommer inte minnet tillbaka när jag stänger av programmet?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

programmet kräver 1 gb ram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderline:

minimum är 2 gb har läst system kraven.

Jag kanske har fel i alla fall, men kolla detta:
ht​tp://windows.microsoft.com/sv-SE/windows7/products/features/64-bit-support
Ett litet utdrag från den sidan:

"En 64-bitarsdator kan hantera en större mängd information än en 32-bitarsdator. Eftersom den kan använda mer RAM-minne – 4 GB och uppåt – kan en 64-bitarsdator minska svarstiden när du kör flera program samtidigt."


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ahlin:

En 64-bitarsdator kan hantera en större mängd information än en 32-bitarsdator. Eftersom den kan använda mer RAM-minne – 4 GB och uppåt – kan en 64-bitarsdator minska svarstiden när du kör flera program samtidigt."

enda skillnaden på 32 och 64 bit är att det klarar av mer än 3 gb minne och arbetar snabbare. en 32 bitars klarar inte mer än 3 gb minne medans 64 bitars klarar upp till 16. men det är inget krav på mer än 2 gb ram för att operativsystemet ska kunna fungera på rätt sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

borderline:

enda skillnaden på 32 och 64 bit är att det klarar av mer än 3 gb minne och arbetar snabbare. en 32 bitars klarar inte mer än 3 gb minne medans 64 bitars klarar upp till 16. men det är inget krav på mer än 2 gb ram för att operativsystemet ska kunna fungera på rätt sätt.

En 32-bitars maskin kan adressera upp till 4GB, dock allokeras en del av adresserna för andra enheter, men generellt sätt kan du iaf ha 3,5GB

En 64-bitars maskin kan klara mycket mycket mer än 16GB. De begränssningar du sett ligger troligen hos de moderkort du kikat på.

Ahlin:

4GB RAM är minimum för 64-bitars win7, skulle du köra 32-bitars hade det inte vart några problem, alltså måste du köpa mer minne!

Kraven är inte högre för ett 64-bitars operativsystem, så det tror jag är helt irrellevant. Att uppenbarligen är något fel i hur minnet hanteras och det löses nog inte genom att man skaffar mer minne som kan hanteras fel.


   
SvaraCitera
Åtta

aristoteles:

En 64-bitars maskin kan klara mycket mycket mer än 16GB. De begränssningar du sett ligger troligen hos de moderkort du kikat på.

64-bitar kan rent teoretiskt ackommodera 2^64 byte, eller 16 exabyte. Dock finns artificiella begränsningar på nästan alla processorer idag. Många använder en 48-bitars adressrymd, vilket begränsar det hela till 2^48 byte, eller 256 terrabyte. Dock är det som du säger att moderkorten idag sätter betydligt mycket lägre spärrar än så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rätta mig ifall jag har fel nu, men ett 64-bitars operativsystem borde väl generellt sett behöva mer minne än ett 32-bitars eftersom att själva adresseringen görs utav större tal?


   
SvaraCitera
Åtta

Ahlin:

ett 64-bitars operativsystem borde väl generellt sett behöva mer minne än ett 32-bitars eftersom att själva adresseringen görs utav större tal?

Ja och nej. Jag är inte så väldigt insatt, men även om du med ett 64-bitars operativsystem kan adressera större tal så innebär inte det att du måste göra det. Dock kan du i praktiken se en ökad användning av internminne, eftersom du för att köra program kompilerade för 32-bitar kan behöva ladda bibliotek för både 64 och 32-bitar.


   
SvaraCitera