Aviseringar
Rensa alla

Men vänstern, är det inte lite oroande?


Ämnesstartare

Gentlernen:

Om man får tro tidningarna sitter alla hemma och skiter på sig av rädsla så fort de hör ett oväntat ljud, men i verkligheten har jag inte ens hört talas om någon som faktiskt är rädd eller ens orolig.

Tidningar är politiker är det så till slut kommer folk att också bli det när expressen har samlat en skara skäggiga muslimer och hetsat dom till att elda någon jävla svensk flagga i södertälje tillräckligt många ggr så dras folk med, medierna och politikerna sätter agendan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaha, är det bättre att artificiellt och med vittgående konsekvenser inskärpa en polariserande åtskillnad?

tror du på den ariska rasens överlägsenhet? jag kan förstå ditt resonemang i så fall, men annars är det svårt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Brk g:

Text

Håll dig topic och svara på frågan. Är du snäll.


   
SvaraCitera

Sming:

Detta är ju inget fenomen som ö.h.t går att förneka, oavsett vilken politisk läggning man har.

Globalisering menar du? Nej det går inte att förneka och det är heller inget att frukta. Från tidigare inlägg vet vi ju redan om dig att du har väldigt svårt att inse att muslimer är människor precis som alla andra som inte alla tänker och agerar likadant. Många SD:are har ju svårt att fatta att det även finns muslimer som strävar efter frihet och demokrati.

Sming:

I väldigt många fall sker detta i en riktning som bejakar deras kulturella identitet.

Jaha då var vi tillbaks på den här punkten. Ifall du har någon form av kulturell identitet som du vill värna om så är det ingen som tvingar dig att ändra på dig. Ifall du ser det som ett hot mot din kultur att det bor människor i Sverige som kommer från andra kulturer då är det ditt problem.

Sming:

...men även i det att man i ett kristet land med helt andra värderingar och kulturella koder...

Sverige är inget kristet land. Det har det inte varit på ett bra tag.

Sming:

Rasistanklagelserna utgör en beskärd del utav dom som vågar sig på att kritisera islam och dess utveckling, tätt följt av nazist-anklagelserna.

Att kritisera Islam är fullt legitimt, men att stämpla 1 miljard av världens befolkning som ett gäng våldsamma fundamentalister är minst sagt fördomsfullt och det är också det SD sysslar med, därav rasistanklagelserna. Jag vet att SD själva säger att de bara kritiserar Islam och inte muslimer (vilket är skitsnack) men hela deras retorik grundas i antagandet att alla muslimer utgör en fara för vår säkerhet, frihet och demokrati.

Sming:

Allt detta är ju starka prov på att muslimer inte eftersträvar att integrera och assimilera sig in i det svenska samhället, bli en del av den svenska gemenskapen och på sikt på riktiga svenskar.

Typisk SD-retorik a la retarderad logik. Vem avgör vem som är en riktig svensk? Bara begreppet "riktig svensk" tyder på bristande verklighetsuppfattning. Kanske svårt för dig att förstå men många av oss värnar om individuella skillnader och inte att man ska ingå i ett system som talar om för en hur man ska vara och bete sig. Så typiskt av SD-sympatisörer att anta att ett land bara kan fungera ifall man krossar mångfalden och låter befolkningen vara en skock får som alla ska vara likadana.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Text

Sådär. Nu har du kläckt ur dig det du ville ha sagt och på samma gång verifierat det som jag tog upp i min trådstart. Kan du sluta vara självupptagen och faktiskt svara på min frågeställning nu också? Hade det inte varit för att det är på UM vi är hade jag sett ditt inlägg i papperskorgen.


   
SvaraCitera

Sming:

Jo, man hänvisar till den socio-ekonomiska skalan och säger att deras benägenhet gällande brottslighet beror på att dom inte skulle ha lika mycket pengar som vanliga svenssons, och att detta beteende kommer att upphöra i hög utsträckning så fort fördelningen blivit "jämnare".

du har uppenbarligen helt missförstått socio-ekonomisk status.

anledningen till att problemen "viftas bort" som små är för att de är små. att påstå annat är direkt verklighetsfrånvarande, såvida du inte vinklar om kritiken och inte riktar den mot islam och dess utövare utan snarare mot samhällsklimatet som stämplar muslimer som avvikande från den samhälleliga normen, och därför tvingar ut dem i periferin där de har möjligheten att odla ett hat som främst grundar sig i maktlöshet och utanförskap snarare än i en religion.

islam är en otroligt stigmatiserad religion, och den nya våg rasism, nationalism och förakt för utomeuropéer som sprids genom europa idag gör att de få självmordsbombare och terror-attentat vi har haft mer eller mindre är ett direkt resultat av självuppfyllande profetior.

---

jag förstår inte riktigt vart du vill komma, och varför du väljer att inte svara på frågor eller påståenden som presenterats tidigare i tråden.


   
SvaraCitera

Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan vilja stödja ett parti som SD som dömer ut ​hela grupper av människor efter olika individers idioti.

Gentlernen:

För att du och dina kompisar är jävla pajasar som är så långt av banan att ​inte ens ert eget parti vill veta av er,

Väldigt komiskt att han får avgå men Björn Söder får sitta kvar

Sming:

Sverigedemokrater, brukar folket på UM distansera sig från sedvanligt.

Att folk på UM så gärna distanserar sig från SD:are är nog inte konstigt då en hel del av dom personer som stödjer SD gör väldigt öppet rasistiska och generaliserande kommentarer i sina inlägg, du har ju själv kommenterat självmordsbombningen i stockholm med "Det är priset som vi, i slutändan kommer att få betala när vi släpper in en massa muslimer i Sverige." samt gjort sexistiska och kvinnonedvärderande kommentarer (jag undrar hur du kan tycka sånt passar in i det du kallar "svenskkultur"?) mot en person som sakligt argumenterat emot dig...

Att vissa muslimer vill instifta lagar för deras egen kultur ser jag inte hemskare än att t.ex. SD vill inskränka religionsfriheten för minoriteter (vilket logiskt också bör inskränka yttrandefriheten). Demokrati innebär att leva med att alla har rätt att påverka samhället så länge man följer svensk lagstiftning, oavsett hur idiotiskt förslaget är.

Dessutom så är din tråd skriven på ett extremt "Vi och Dom" tänkande och verkar i stora drag vara baserad på dina egna fördomar istället för fakta. Har aldrig träffat en person som identifierat sig först med sin religion och sen efter det land han/hon väljer att identifiera sig med och tror inte jag är ensam om detta.


   
SvaraCitera

Sming:

Sådär. Nu har du kläckt ur dig det du ville ha sagt och på samma gång verifierat det som jag tog upp i min trådstart. Kan du sluta vara självupptagen och faktiskt svara på min frågeställning nu också? Hade det inte varit för att det är på UM vi är hade jag sett ditt inlägg i papperskorgen.

Vet inte exakt vad du vill ha svar på. Du har ju bara sagt det som SD:are och annat pack redan sagt tusen gånger innan. Men visst fortsätt leva i din fantasivärld där du är den upplyste som besitter kunskapen som ingen annan vågar inse.
Personligen avskyr jag all religion men jag drar inte en hel grupp människor över en och samma kam.


   
SvaraCitera

Jucka:

Har aldrig träffat en person som identifierat sig först med sin religion och sen efter det land han/hon väljer att identifiera sig med och tror inte jag är ensam om detta.

problemet ligger inte i huruvida man själv identifierar sig med sin religion eller inte, utan snarare det faktum att när omgivningen identifierar dig som någonting, om det är kriminell, islamist eller efterbliven spelar inte så stor roll, finns det en inneboende risk att du själv drar i den riktningen och blir som du av omgivningen förväntas att vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Muslimer som kräver könssegregerade simundervisning likväl som tider i badhusen, alternativa maträtter i skolorna och in intolerabel mot sociala koder är något vi redan fått se en hel del av genom åren.

Långt ifrån varenda muslim vill detta.

Sming:

Allt detta är ju starka prov på att muslimer inte eftersträvar att integrera och assimilera sig in i det svenska samhället

Samma som ovanstående.

Sming:

Alltså ett distansåtagande från dem som faktiskt står för deras uppehälle i detta land

Alla muslimer lever inte på socialbidrag.

Jag får förresten intrycket av att du anser att varenda svensk är kristen. Och att ens själva bygget av en moské är ett hot mot denna svenska kristenhet. Själv anser jag mig vara svensk, men är ateist. Jag kunde inte bry mig mindre om någon byggde en ny kyrka eller en ny moské.

Så klart skulle jag finna det mycket oroande om någon religiös grupp, vare sig de är kristna eller muslimer, fick ett stort inflytande i hur vårat samhälle formas. Men jag tror knappast att detta är något som vänstern har som mål heller.


   
SvaraCitera

internet:

finns det en inneboende risk att du själv drar i den riktningen och blir som du av omgivningen förväntas att vara.

instämmer helt, men det han skrev i sin text är att han menar att muslimer identifierar sig först med sin tro och sedan med det landet dom kommer ifrån vilket är total idioti enligt mig.
Men jag håller med om det du säger att om samhället/omgivningen stämplar dig som en viss typ av människa så är det stor risk att du väljer att bli den typen av människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag förstår inte riktigt vart du vill komma, och varför du väljer att inte svara på frågor eller påståenden som presenterats tidigare i tråden.

Än en gång. en människa som inte svarar på frågorna. Gentlernen svarade i varje fall på frågan innan han började ordbajs. Men nu har dem två senaste anförandena gått ut på att försöka "äga" upp mig på något vis.

Käre internet, anledningen till att jag inte svarat på flera påståenden i den här tråden är för att jag inte är helt öppen för att ta diskussionen på deras villkor och därmed frångå topic.

Jag skiter fullkomligt i om gentleren tycker att jag ska lära mig stava bättre, att Pumanjessica kommer med ändlösa halmbockar. Och i ditt att diskutera den socio-ekonomiska statusens betydelse eller icke.

Jag är fullständigt på det medvetna om att väldigt många vänstrare kommer att skita i att svara på topic (två fullträffar redan, och då har inte det tunga artilleriet tagits fram) för att ni känner er mer bekväma att säga till mig hur fel och dum i huvudet jag är än att gå ner på en sansad nivå och faktiskt svara på frågan jag presenterat. Man får gärna säga att jag har fel, att det inte stämmer, att jag överdriver eller vilka svar ni kan tänkas producera. Men för sakens skull förtjänar det ingen respons, inte här och nu. jag skulle enkelt kunna svara på flera frågor, varenda en av pumanjessicas. men jag vill inte helst upprepa tidigare mönster på UM och låta tråden mynna ut i det gamla klassiska. Men tids nog kommer kanske jag spricker och går loss. beror helt och hållet på vilken nivå Moderatorerna vill ge denna tråden utrymme till.

edit: Jag sätter dock ett förtroende på Spartacus att han ska kunna deltaga med respekt och "seriositet".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

men även i det att man i ett kristet land med helt andra värderingar och kulturella koder finner muslimer oavsett om man kommer från

Sverige är inte ett kristet land, faktum är vi defineras mer av vår agnostiska point of view och vår sekularisering än av kristendom, vi är det näst mest sekulariserade landet i världen osv, vi har en lång, lång historia av samförstånd mellan olika grupper som är ganska unik i världen, om man ska prata om nåt slags äkta svenskhet så är det snarare just samförstånd och alla gruppers möjlighet att påverka, även på 1600-talet under stormaktstiden så fick tex både bönder, borgare och adeln delta i riksdagsmöterna och faktiskt påverka relativt mycket, väldigt unikt på den tiden. Saltsjöbadenavtalet är ett annat exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sming:

Håll dig topic och svara på frågan. Är du snäll.

är inte vänstern.

min kritik uteblir inte, däremot tycker jag att det är historielöst, oproportionerligt och skenheligt att peka ut islam som ett reellt problem värt att inskränka samhällets frihet och öppenhet för att avhjälpa. slutledningen är ganska luddig. däremot kan jag, som sagt, följa den helt om du utgår från premissen att rasblandning är av ondo.

den utveckling du underförstått förespråkar - bort från religion, vidskepelse och krigisk dogm mot förnuft och rättvisa - anser jag inte uppnås genom inskränkande av människors rättigheter baserat på tro. sådan generalisering bidrar till att inskärpa hat hos den utpekade gruppen, vilket skapar en kedjereaktion där andra marginaliserade samhällsskikt får anledning att hata tillbaka. staten bör inte agera kanal för sådana konflikter utan tvärtom hållas sekulär.

Förstår du nu hur jag menar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

pumanJessica:

Vet inte exakt vad du vill ha svar på.

På det omöjliga kanske..

Nej, frågeställningen kan du finna i min trådstart. Den lyder om ni finner utvecklingen med faktan jag presenterade i min trådstart (utan att dra det till en extrem nivå) Och varför er kritik mot utvecklingen uteblir.


   
SvaraCitera