Forumet - Meningen med livet?

Meningen med livet?

1286 2 33

Spana också in:

Så många säger att meningen med livet är förökning, men det är väl bara förutsättningen för livet, inte meningen med det? Hur många som har gett det svaret lever själva för att föröka sig och har det som sitt mål?

Förökning är bara livets mening rent kroppsligt sett. Och inte ens det för de kroppar som är sterila.

Det är psykets mening med livet som är den viktiga. Och den är individuell, därför har den inget generellt svar
glöm:

Måste en ha det som mål bara för att det är ens uppfattning?

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål.

Annars kunde man ha gett det svar man själv ser som meningen med sitt liv - eller, om man inte ser någon, hade man kunnat säga att det inte finns någon.
mynona:

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål

Okej, jag ser det mer som ett konstaterande... om en nu är ute efter en allmän mening alltså (som jag trodde ts efterfrågade). Sen om en VILL att det ska vara livets mening är en annan sak.
mynona:

Nej, det vet bara de som svarat, men jag utgick ifrån att man ger det svar som man själv tycker är livets mening och att man tycker att det är livets mening därför att man själv har det som mål.

Annars kunde man ha gett det svar man själv ser som meningen med sitt liv - eller, om man inte ser någon, hade man kunnat säga att det inte finns någon.

Att hävda att det enbart är en åsiktsfråga är lite märkligt tycker jag, rent konkret så är ju livets mening att föra livet vidare, det är därför det finns liv.

Sen är det upp till var och en av oss vattenfyllda skinnsäckar att skapa sig en egen mening vilket kan vara vad som helst.
glöm:

Okej, jag ser det mer som ett konstaterande... om en nu är ute efter en allmän mening alltså (som jag trodde ts efterfrågade). Sen om en VILL att det ska vara livets mening är en annan sak.

Jaså det var så. Jag ser en sådan fråga som något som har med psyket att göra, för vad som är kroppens mening - reproduktion - brukar ju för de flesta inte överensstämma med psykets uppfattning om vad som gör livet värt att leva.

Psykets svar vad som är livets mening är alltid individuellt och därför tycker jag inte att man kan ge något generellt svar på det. Dock behöver det ju inte vara meningslöst bara för att dess mening försvinner när man dör.
Lurendrejeri:

Att hävda att det enbart är en åsiktsfråga är lite märkligt tycker jag, rent konkret så är ju livets mening att föra livet vidare, det är därför det finns liv.

Nej, det tycker jag inte alls att det är. Kroppen kanske är designad för reproduktion - och det finns återigen sterila, homosexuella osv - men det är inte många som anser att reproduktion är vad som är meningen med deras liv och vad de lever för. Jag ser inte avel som meningen med mitt liv bara därför att min kropp är designad för att kunna utföra den funktionen om jag valde att göra det. Bara det faktum att mängder med människor väljer att inte skaffa barn är ett bevis så gott som något på att de inte anser att avel är meningen med deras liv.

Lurendrejeri:

Sen är det upp till var och en av oss vattenfyllda skinnsäckar att skapa sig en egen mening vilket kan vara vad som helst.

Ja, och det är den meningen, psykets mening, som de flesta av oss faktiskt lever för.
mynona:

Nej, det tycker jag inte alls att det är. Kroppen kanske är designad för reproduktion - och det finns återigen sterila, homosexuella osv - men det är inte många som anser att reproduktion är vad som är meningen med deras liv och vad de lever för. Jag ser inte avel som meningen med mitt liv bara därför att min kropp är designad för att kunna utföra den funktionen om jag valde att göra det. Bara det faktum att mängder med människor väljer att inte skaffa barn är ett bevis så gott som något på att de inte anser att avel är meningen med deras liv.

Jag säger inte att du/någon människa ser avel som meningen med sitt liv, det är inte det det handlar om. Det jag menar är att anledningen till att vi inte längre är små amöbor är för att individen konstant blir bättre på att föröka sig i förhållanden till den egna arten och ekosystemet osv, inget nytt där.

Vi finns och är som vi är för att det är det fördelaktigaste sättet för oss att överleva och föröka oss, hade inte fokus varit på det hade inget liv funnit alls. Som glöm skriver är resultatet av detta att vi blivit "för bra" vilket tvingar oss att leta efter en annan mening för att hålla oss sysselsatta. Homosexuella och sterila får ses som defekta individer utifrån denna analys.