Aviseringar
Rensa alla

Meningen med livet


Haien
Ämnesstartare

Jag har börjat ifrågasätta vad meningen med livet egentligen är, visst, man har alltid haft den frågan, men jag har börjat tänka mer ingående om det nu.

Det är ju klart, meningen är ju att vi ska föröka oss, bli fler, överleva som ras, som alla andra djur.
Men varför, och varför just jag? Jag skulle lika gärna kunna vara en ut av de miljontals andra, varför måste just jag som person finnas?

Jag har det inte speciellt svårt, vaknar, tar mig till skolan, kommer hem, pluggar, är på datorn, sover och äter, det är mitt liv, än så länge. Det finns inget speciellt alls, inget att hålla sig borta från, men inte heller något att längta till, mer än typ att man har "hopp" om att få flickvän någon gång i framtiden.  
Tanken på familj, mer än flickvän, är ganska avlägsen, då barn (de barn jag i framtiden (möjligtvis) får) är lika onödiga som min(och alla andras) existens är. Flickvännen uppfyller ändå mina tillfälliga livsbehov som jag har, det gör mig lycklig, tillfälligt.

Men vad ska allt det här vara bra för? Det är ju bara onödigt. Livet är onödigt. Det finns ingen bra anledning till att existera. Mer än att fylla våra tillfälliga behov(dvs livet), som vi har tills vi dör, som vi alla gör förr eller senare oavsett vad vi gjort i denna värld.

Ifrågasätta livet är nog ingenting man är menad att göra (dock så är det inget problem för mänskligheten, i annat fall hade vi nog varit utdöda för några miljoner år sen), men jag fattar inte anledningen i huvud taget.

Säg inte "Men tänk på framtiden" vem fan bryr sig om framtiden (typ alla), vi kommer ju ändå att försvinna, allihop oberoende av framtiden.

Obs Obs Obs* Har absolut inga tankar på självmord, då det skulle vara meningslöst. Detta var bara en tanke jag hade. Ett duskussionsämne.


   
Citera
Haien
Ämnesstartare

Vad dåliga nattfolket på um var på att diskutera.


   
SvaraCitera

Det finns hundra tusentals miljarder gånger sig självt av personer som inte får uppleva existensen alls, vi har turen att få leva och även att dö, vissa får inte ens den möjligheten. Det blev just du, du vet inte varför och ingen annan heller men varför ifrågasätta det när man kan ta den tiden till att njuta av det man lyckats få istället?
En vecka i Spanien tar också slut, ändå väljer folk att åka dit, varför? En cola tar slut på fem minuter, ändå köper man den? Livet tar slut efter x antal år också, man får helt enkelt bara njuta av resan tills den är slut, annars var det ju ovärda pengar ;))

Sen har vi ___förmodligen___ "levt" i oexistens i en oändlighet innan våra liv, det var ju inga problem då så det bör inte vara några problem i efterlivet heller.


   
SvaraCitera

Finns ingen mening med livet, we are born to die


   
SvaraCitera

aa, livet är onödigt


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

CasperJ:
Det finns hundra tusentals miljarder gånger sig självt av personer som inte får uppleva existensen alls, vi har turen att få leva och även att dö, vissa får inte ens den möjligheten. Det blev just du, du vet inte varför och ingen annan heller men varför ifrågasätta det när man kan ta den tiden till att njuta av det man lyckats få istället?
En vecka i Spanien tar också slut, ändå väljer folk att åka dit, varför? En cola tar slut på fem minuter, ändå köper man den? Livet tar slut efter x antal år också, man får helt enkelt bara njuta av resan tills den är slut, annars var det ju ovärda pengar ;))

Sen har vi ___förmodligen___ "levt" i oexistens i en oändlighet innan våra liv, det var ju inga problem då så det bör inte vara några problem i efterlivet heller.

Ja, men varför ska man jobba hårt varje dag, i tusentals dagar, för att resan sen bara ska ta slut? Den kanske till och med tar slut imorgon?


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
aa, livet är onödigt

Du lägger iaf lite värde på livet, då du väljer att fortsätta leva, dag efter dag.

pommes045:
Finns ingen mening med livet, we are born to die

^


   
SvaraCitera

Den finns en mening, eller ett lägge som är bättre än andra, njutning.


   
SvaraCitera

Haien:

Ja, men varför ska man jobba hårt varje dag, i tusentals dagar, för att resan sen bara ska ta slut? Den kanske till och med tar slut imorgon?

"Varför skulle man inte?" är en bättre fråga. Varför inte anstränga sig till sitt yttersta för att göra det man känner är rätt under den lilla tid man har?  Bara töntar och svaga människor väljer att se på världen ur ett nihilistiskt perspektiv.


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

Nahual:

"Varför skulle man inte?" är en bättre fråga.

För att gå i skola, känna sig stressad osv betraktas som jobbigt av människor, och i och för sig är helt meningslöst, förutom den lilla njutning de flesta människor har i livet.

Varför inte anstränga sig till sitt yttersta för att göra det man känner är rätt under den lilla tid man har?

För att det är jobbigt, och egentligen helt onödigt, då det inte ger något mer.

Om din chef sa att du skulle behöva jobba 16 timmar om dagen, utan någon särskild extra lön, och det enda argumentet för det var "varför inte", så skulle du hitta andra vägar ut, dvs, byta jobb.

Ett ganska dåligt exempel, jag vet, men jag hoppas att du förstår poängen.

Så varför ska man leva den här jobbiga och energikrävande grejen kallat "livet" om man inte får ut något av det?

Kort sagt:
Den finns en mening, eller ett lägge som är bättre än andra, njutning.

Det enda svaret jag inte kan argumentera emot, dock så är den njutningen extremt liten jämfört med de jobb man behöver göra för att få den, dvs den lilla löneförhöjningen Nahual skulle få för en 16 timmars arbetsdag.


   
SvaraCitera

Haien:
Det enda svaret jag inte kan argumentera emot, dock så är den njutningen extremt liten jämfört med de jobb man behöver göra för att få den, dvs den lilla löneförhöjningen Nahual skulle få för en 16 timmars arbetsdag.

Visst, i nuläget. Det betyder inte att det inte kan förändras.
Meningen med livet är helt klart att hitta en stabil metod för att finna njutning, för ett relativt lågt pris.


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

Kort sagt:

Visst, i nuläget. Det betyder inte att det inte kan förändras.
Meningen med livet är helt klart att hitta en stabil metod för att finna njutning, för ett relativt lågt pris.

Jag har ingen metod alls, det är inte så att jag har det dåligt eller så, men den enda njutningen jag har är nog det "hopp"  jag har om något i framtiden.
Tex att få en flickvän, eller få ett bra jobb, för att kunna köpa en dyr sportbil, som jag mest kommer vilja ha för att visa upp och imponera på andra med, vilket det inte är någon mening med alls. (Förklarar nog varför i någon senare tråd)

Resten av livet är bara plugg och ansträngande saker, och såna där extremt korta njutningar så som att fylla år, vilket inte är något, då jag knappt får något, men det är ändå en stark längtan dit, av någon anledning...


   
SvaraCitera

pommes045:
Finns ingen mening med livet, we are born to die

Kanske finns svaret när döden kommer? detta kanske är bara något man förstår när man är på dödsbädden? Undrar vad som finns efter döden? ljuset , svart ? en dröm? livet om igen?? 


   
SvaraCitera

Haien: Jag har börjat ifrågasätta vad meningen med livet egentligen är

Kort sagt: Meningen med livet är helt klart att hitta en stabil metod för att finna njutning, för ett relativt lågt pris.

Jag tycker att Kort sagt skrev det bra. 

Livet är sin egen mening, dess mening är att fortsätta existera. Allt i naturen handlar om det, fortsatt existens för det levande som helhet. 

På individnivå handlar det om att finna livsglädje och njutning och hålla det så stabilt som det går. Vad som ger en själv livsglädje och njutning är väldigt individuellt så det gäller att hitta sin egen smak för livet.  


   
SvaraCitera
Haien
Ämnesstartare

Snacka.org:

Livet är sin egen mening, dess mening är att fortsätta existera. Allt i naturen handlar om det, fortsatt existens för det levande som helhet.      

Det vet jag, jag skrev det också i trådstarten.

Egentligen helt meningslöst, då man bara tvingas gå igenom en massa jobbigt, för att sedan bara dö, och inte längre ha någon mening för något alls.


   
SvaraCitera