Aviseringar
Rensa alla

Meningslöshet


Keikun:

Hur meningslöst och löjligt låter inte det på en skala? Fast vad ska man annars göra?

Det verkar som att du iallafall har någon föreställning om något som är meningsfullt, annars skulle du nog inte säga att saker och ting var meningslösa. Hade vi aldrig nånsin sett ljus (och inte haft några ögon) skulle vi inte ha upptäckt att nåt var mörkt.

Så vad är meningsfullt i dina ögon?

Mawns:

Om du istället tänker att du vill utbilda dig för att hjälpa andra, utbilda dig för att fördriva tid, eller bara för att kunna täcka dina utgifter, så blir världen genast enklare.

Bra svar.


   
SvaraCitera

Keikun:

Är det någon som också känner att allt egentligen är helt menings och värdelöst? (-.-")

Ibland när jag sitter och gör någonting... pluggar eller vad som helst, så kan jag plötsligt tänka att det jag gör egentligen är helt meningslöst och slöseri med tid.

Jag känner ungefär likadant. Just nu känner jag inte för någonting. Jag vet att jag borde göra en massa saker men orkar inte, vill inte, förstår inte varför. Och jag är så fruktansvärt bra på att skjuta upp saker. Jag vet att jag borde ha gjort massor för länge sen, men istället för att ta tag i det och få det gjort konstaterar jag bara att nej nu har jag ännu mer efter mej och gör ingenting åt det. Varför skulle jag?

Allt känns ganska tomt och ingenting betyder nåt. Jag vill bara lägga mej ner och försvinna.

Varför ska man göra nånting? För när allt kommer omkring är det ju ingen annan än jag som bryr sej om vad jag gör idag. Om man ändå lyckas hitta något att leva för och något att göra, vad spelar det för roll sen? När du är borta och glömd för länge sen, vem kommer nånsin att tänka att ja, men hon var ju duktig ändå som orkade ta sej igenom skolan, hittade ett jobb och levde länge?
Det spelar ingen roll.


   
SvaraCitera

gaffel:

När du är borta och glömd för länge sen, vem kommer nånsin att tänka att ja, men hon var ju duktig ändå som orkade ta sej igenom skolan, hittade ett jobb och levde länge?
Det spelar ingen roll.

All what really matters is the legacy we leave behind, echoes in the giant hall of history. Before it to are concealed by the tide of time. (jag är inge bra på poesi, klaga inte [blush])

Vad jag menar är, allt du har idag. Allt det som alla svenskar har, lyckliga eller olyckliga, finns tack vare att våra förfäder orkade sig igenom sina liv och kunde bygga upp det samhälle Sverige är idag. Du kommer också dra ditt strå till stacken, och din insatts kommer (med undantag ifall du gör något... destruktivt) att vara lika betydelsefult som vad alla andra gör. Så liv dig liv inte bara för din egen skull, utan för dina medmänniskor och de kommande generationen. [y]


   
SvaraCitera

Templar:

Du kommer också dra ditt strå till stacken, och din insatts kommer (med undantag ifall du gör något... destruktivt) att vara lika betydelsefult som vad alla andra gör. Så liv dig liv inte bara för din egen skull, utan för dina medmänniskor och de kommande generationen.

Det är ju det jag menar, det finns massor med människor som har gjort jättemycket och det är klart att vore det inte för dem skulle inte vi ha något alls. Det är bara det att det känns inte riktigt som att jag är en av dem. Det jag gör betyder inte så mycket för någon annan, och dessutom när jag inte känner någon mening med det, hur ska då andra kunna tycka att det är något bra jag gör? Nej, det finns många bra människor och det är bra för annars hade det blivit kaos, men vad jag än gör idag spelar inte det någon roll för andra imorgon.


   
SvaraCitera

gaffel:

Det jag gör betyder inte så mycket för någon annan, och dessutom när jag inte känner någon mening med det, hur ska då andra kunna tycka att det är något bra jag gör?

Det är inte sant, ett strå kan tyckas vara obetydlig för en stor stack. Men drar man bort tillräckligt många blir stacken instabil och riskerar ras. Och vad jag vill säga med den liknelsen är...
Du är en del av samhället, du är precis lika viktig som alla de andra. Du kommer att få ett jobb, betala in skatt som kommer att förse samhället med mer kapital för att fungera. Ensam kan du tyckas vara en i mängden men individualiserar man alla i samhället är ni precis lika viktiga för dess funktion.

Och för att inte vara så byråkratisk, allt du gör betyder något får andra i din omgivning. Du är viktig för dina vänner, din familj, alla stackars personer som inte har något bättre att göra än skriva på ungdomar.se. För dem/oss är du inte meningslös.
Du kommer (med all sannolikhet) att skaffa familj, det om något kommer ha en enorm mening, för dig, den familjen och många andra. Och även om det är i framtiden är allt du gör nu fram tills dess meningsfullt för det påverkar hur din familj kommer att bli.

gaffel:

Nej, det finns många bra människor och det är bra för annars hade det blivit kaos, men vad jag än gör idag spelar inte det någon roll för andra imorgon.

Allt du gör lämnar avtryck i världen, och har därför oundvikligen en påverkan på andra [wink]


   
SvaraCitera

Brukar känna så när jag åker tåg och kollar ut genom fönstret typ. Ingen negativ känsla på något sätt dock! Bara en insikt om att så är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör saker som är kul. Simple as that.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, antingen det eller så bildar man sin egen mening, sin egen sanning. Simple as that.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Keikun:

Hur meningslöst och löjligt låter inte det på en skala? Fast vad ska man annars göra?

Inte som henne

Det du ska göra är att bota din deprission
Mitt tips till dig är att prova yoga och meditiation


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Mitt tips till dig är att prova yoga och meditiation

Det kommer att hjälpa dig väldigt mycket


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Veritas:

Jag

P11 har talat!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är mycket här vi människor gör som är meningslöst. Men det gäller att ta vara på den lilla gnista av lycka som vi får. För en dag kanske den är borta.


   
SvaraCitera

Bajwa:

boxy

[love] :')


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Appuru:

P11 har talat!

Just det. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera