Aviseringar
Rensa alla

mens efter sex, helt säkert att man inte är gravid?


Ämnesstartare

Hej! jag och min kille hade sex härromdagen med kondom, och dagen efter sexet fick jag min mens. Jag undrar om det är någon risk alls att jag kan bli gravid fast jag fått min mens direkt efter. Något som var mindre bra när vi hade sex var att vi hade två kondomer på varandra för att den första gled lite i början, och läste sedan efter att ha två kondomer gör det osäkrare. Dessutom var kondomen ett halvår gammal [confused] Så är det 100% säkert att man inte är gravid om man fått sin mens efter sexet?


   
Citera
Ämnesetiketter

Det är nog ingen fara.


   
SvaraCitera

Det är inte 100%. Men du är högst sannolikt inte gravid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men hur kan jag bli gravid om jag fått mensen?


   
SvaraCitera

spiiiik:

Men hur kan jag bli gravid om jag fått mensen?

Ibland får man blödningar när man blir gravid. Men det går sällan så fort.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Risken är extremt liten. Den största risken är ifall du får ägglossning direkt efter mensen och du skulle ha oturen att ha någon spermie kvar (de kan "överleva" upp till fem-sex dagar) Det är därför det egentligen inte heller finns helt säkra perioder dvs. perioder man kan ha oskyddat sex utan att kunna bli gravid.

Och använd aldrig två kondomer - om den första inte funkar bra, byt till en ny.


   
SvaraCitera

Kolla alltid datumet på kondomen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingemarsdotter:

Den största risken är ifall du får ägglossning direkt efter mensen och du skulle ha oturen att ha någon spermie kvar (de kan "överleva" upp till fem-sex dagar)

då har jag ju fortfarande mens, så då måste det ju vara omöjligt att jag blir gravid? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spiiiik:

då har jag ju fortfarande mens

Det är olika från gång till gång och olika för alla människor hur många dagar man blöder. Du behöver knappast ta något akut p-piller, men om din nästa mens uteblir och du upplever typiska tecknen på graviditet borde du göra ett gravtest.


   
SvaraCitera