Aviseringar
Rensa alla

Mensen utebliven på grund av nu diet?


Ämnesstartare

mediakatt:

Har du koll på dina järnvärden innan du uteslöt kött ur kosten?

Nej, upplys mig om hur det fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Hur fan äter man balanserat?

Ät varierat och regelbundet och se till att få med alla delar av den vegetariska kostcirkeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Ät varierat och regelbundet och se till att få med alla delar av den vegetariska kostcirkeln.

[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Nej, upplys mig om hur det fungerar.

Om du har brist på järn och protein i kombination så kan du få utebliven mens för att kroppen vill spara blod. Vanligtvis finns järn lagrat i diverse organ för att användas om du inte får i dig tillräckligt med järn under en kortare period. Om du däremot inte har tillräckligt med järn i kroppen från början är det inte helt osannolikt att du skulle få utebliven mens på så kort tid om du får i dig ännu mindre järn, och dessutom mindre protein. Du kan ju googla andra symptom på järnbrist och kolla om det verkar stämma in.

mopsen:

Hur fan äter man balanserat?

Gällande just järn så är det väl värt att påpekas att icke-hemjärn (hemjärn finns i kött, allt annat järn är icke-hemjärn) tas upp mycket sämre än hemjärn. Upptaget försvåras dessutom av bland annat ägg, kalcium, te och kaffe. Det underlättas dock av c-vitamin. Eller så käkar man kosttillskott och slipper lära sig kombinera saker ordentligt [party] Eh, eller så lär man sig och käkar kosttillskott ändå och använder bara kunskapen för att verka insatt och smart på internetforum.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mopsen:

Är köttfri sedan 18 dagar.

Tar du något kosttillskott eller liknande? Vegetarian är inte bara att bli. [no-no]
Vet folk som har fått ganska rejäla och skadliga bristsjukdomar.
Som skrivet - järn, men du kanske borde ta blodprover så att du får veta säkert.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mens försvann helt när jag slutade med kött, dock tror jag inte att det berodde på det. HMMZ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade inte haft mens på över ett år, slutade sedan äta kött och har sedan dess haft relativt regelbunden mens lol.

Nah, har svårt att tänka mig att det beror på vegetarianismen, om du inte ätit oerhört dåligt eller är väldigt käsnlig för förändringar i kosten, vilket du troligtvis redan skulle vara medveten om vid det här laget. Den är nog bara sen.


   
SvaraCitera
Gifted

mopsen:

Hur fan äter man balanserat?

man äter kött?


   
SvaraCitera

Är du stressad eller ledsen? Kan bero på det. Annars borde du se till att äta så bra du bara kan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera