Aviseringar
Rensa alla

mensskydd borde vara gratis


Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Vem betalar?

du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Självklart att det skulle vara underbart att inte behöva betala för sina mensskydd men jag tror det inte kommer vara en kostnad som staten inte kommer att ha råd att införa. Precis som att "alla behöver mat, mat ska vara gratis!" Ja det tycker jag men tror inte det kommer att funka i praktiken tyvärr. Kanske att man delar ut gratis menskoppar då det är en mer "engångskostnad" men just tamponger och bindor och dela ut det gratis tror jag blir alldeles för dyrt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lok501 :  Jag förstår att det är jobbigt att spendera pengar på skit man inte vill, men mens skydd är inte obligatoriskt.

Vadå mensskydd är inte obligatoriskt? Om man inte har något som stoppar blodet från att rinna ut överallt är som att man skulle kissa på sig långsamt under en väldigt lång tid (ca 3 dagar) så jo. Det är nästintill obligatoriskt. Tror ingen normal mänska faktiskt väljer att inte bära mensskydd (som har råd med det). 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

H.ODST:

Vad är det för fel av att vara en del av tampong/bindindustrin?

fel att vara del av all onödig konsumtion till den utsträckningen. det säger väl sig självt att något du använder minst en gång dagligen under 5 ggr/månad i uppåt 40 år har negativ påverkan, främst på miljön men finns säkert fler baksidor. föreställ dig produktionen, transporter, allt som slängs? fick mycket info om detta, googla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.: män behöver mer mat än kvinnor, ska det också subventioneras?

damnit du snodde min comeback! +_+


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Annalyser:

Ickefittbärare tjänar mer pengar. Mensskydd handlar om basal sexuell hälsa. Borde särskilt distribueras till de som lever i fattigdom globalt.

ska kvinnor som är rika inte få mensskydd då? och fattiga män, ska de få sitt extra kaloribehov tillgodosett av staten? tycker allt det här låter som otroligt krångliga varianter av att ge fattiga pengar dvs vanlig utjämningspolitik.

som del av nödpaket till folk i fattigdom är det väl mer motiverbart, annan grej. de får förmodligen även gratis mat och övriga hygienartiklar vilket jag förutsätter att ni inte anser att staten behöver distribuera i sverige.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gratis mensskydd? Varför inte. Det finns mycket som man kan tycka ska vara gratis. Gratis tandborste och gratis tandkräm åt alla för att sänka tandvårdskostnaderna.

Eller varför inte gratis sjukvård och gratis medicin åt alla. Och varför ska det kosta 100 kronor per dygn att ligga på sjukhus?

Mycket som vi kan göra gratis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo: tandkräm åt alla för att sänka tandvårdskostnaderna.

menar du att folk skiter i att köpa tandkräm för 10kr och istället föredrar tandvård för över 700kr? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo: Mycket som vi kan göra gratis.

kanske om alla hade samma behov. :$


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tenderar att hålla med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: menar du att folk skiter i att köpa tandkräm för 10kr och istället föredrar tandvård för över 700kr?

Nej, men både mensskydd och tandborste och tandkräm är ju något som vi alla behöver. Tillverkningen borde onekligen bli billigare om staten stod för no name tillverkning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scooby-Doo:

Nej, men både mensskydd och tandborste och tandkräm är ju något som vi alla behöver. Tillverkningen borde onekligen bli billigare om staten stod för no name tillverkning.

Hur hålls tandläkarkostnader lägre utav att ge alla gratis tandkräm? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: Hur hålls tandläkarkostnader lägre utav att ge alla gratis tandkräm?

Jag ska ta din frågeställning i beaktan och köra den i min superdator och se vad den ger för svar.  Mycket glad


   
SvaraCitera
mens
 mens

De borde absolut vara subventionerade, ja. En menskopp borde ges till alla som går och tar cellprov t ex. Kostar ej kommunen speciellt mycket och kommer att göra mycket för miljön.


   
SvaraCitera

Och vem annars ska betala?
Däremot är jag för billigare alternativ. 


   
SvaraCitera