Aviseringar
Rensa alla

Menstråden - för frågor om mens


Ämnesstartare

Istället för att det skapas en miljard trådar om mens kan alla som undrar något om detta ämne skriva sina frågor i denna tråd!

Mensskydd

Det finns olika typer av mensskydd.
Tamponger

Tampongen liknar ett läppstift i form och storlek. Den är oftast gjord av bomull och har en tråd i ena änden. Du för in den i slidgången med hjälp av fingret. Den sitter kvar där tills du drar ut den med hjälp av snöret. Slidväggarnas muskulatur gör att den hålls fast. Du bör byta tampong minst var fjärde timme. Om du däremot är torr bör du inte använda tampong eftersom du kan skada slemhinnorna. Det finns också en tampong med en införingshylsa så du slipper föra in fingret. Oavsett vilken sort du väljer bör du vara noga och tvätta händerna före och efter varje byte.
Bindor

Bindan finns i olika former och tjocklekar. De är gjorda av bomull eller specialtillverkat material för bra uppsugningsförmåga. De flesta bindor är ganska tunna och bekväma att använda. Några har så kallade "vingar" på sidorna för att fästa bättre i trosan och skydda mot läckage.

Tygbindor är ett alternativ till engångsbindor. När du använt bindorna sköljer du dem och samlar dem sedan i till exempel en hink med kallt vatten tills det är dags att tvätta dem i maskin. Minskad risk för svampinfektioner och ett miljövänligare alternativ är exempel på fördelar som användare lyfter fram.

Varken bindor eller tamponger bör spolas ner i toaletten utan lindas in i papper och slängas i papperskorg. På många toaletter finns en speciell behållare för använda mensskydd.
Menskopp

Menskoppen ser ut som en liten skål och är oftast gjord av silikon. För att sätta in den viker man ihop den och för in den i slidan. Den ska inte sitta lika högt som en tampong utan närmare slidmynningen, där vecklar den ut sig och samlar upp menstruationsblodet. Längs ned finns ett skaft för att den ska gå lätt att ta ut.

En menskopp rymmer mer blod än en tampong eller binda och bör tömmas var 4- 8 timma. Den går att använda när man sover. Du kan tvätta den med tvål och vatten när du tömmer den. Mellan mensperioderna kan du koka den för att motverka bakterier. Menskoppen kan sitta i när du badar och behöver inte tas ut vid toalettbesök. Menskoppen anses vara ett miljövänligt och billigt alternativ eftersom den kan användas i flera år.

http://www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Befruktning/Menstruation/


   
Citera
Ämnesstartare

kommer ej bevaka denna tråd

mvh
blivande_japan


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Och så kan man skriva i min gamla tråd> http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=249179&words=mensdagbok

[y]


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

när du tömmer den.

fick upp bild i huvudet av en stor hink med mängder av tömt menskoppsblod [cry]

Blivande_japan:

Mellan mensperioderna kan du koka

läste vidare och häpnade över detta [cry] menskoppssoppa [cry]

fast sen fattade jag[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

fast sen fattade jag

har inte läst texten, tänker ej göra heller![blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker denna tråd bör klistrats så att inga fler menstrådar dyker upp

åtta:

snel hest


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har inte läst texten, tänker ej göra heller![blush]

trodde det var du som skrivit den på riktigt. tänkte "fan va ambitiös hon är då" [confused][love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

trodde det var du som skrivit den på riktigt. tänkte "fan va ambitiös hon är då"

haha ne[blush]

länkar ju till vårdguiden under, det är därifrån jag tagit det [crazy] borde gjort citattecken, men glömde


   
SvaraCitera

hjortpojken:

trodde det var du som skrivit den på riktigt. tänkte "fan va ambitiös hon är då"

Tänkte samma sak [cute]


   
SvaraCitera

Aldrig hört talas om en menskopp förut.. [tard]

Nåja, man lär sig ju något nytt hela tiden.. Typ. [confused]


   
SvaraCitera

Nått tips på bra smärtstillande mot mensvärk?


   
SvaraCitera

GreedIsNine:

Nått tips på bra smärtstillande mot mensvärk?

Google är din vän
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dysme​norr%C3%A9


   
SvaraCitera

GreedIsNine:

Nått tips på bra smärtstillande mot mensvärk?

Orudis 50mg använder jag och de är super. Man kan dessutom ta panodil till och då hjälper de ännu mer, men det är väldigt sällan det behövs. Läkare på umo skrev ut till mig när jag berättade om min extrema menssmärta :O[tard]


   
SvaraCitera

GreedIsNine:

Nått tips på bra smärtstillande mot mensvärk?

Förr tog jag nån som hette... ja vad fan hette den. Nånting. Men nu har jag börjat med ipren istället. Och de funkar väl för det mesta.


   
SvaraCitera