Aviseringar
Rensa alla

MENSVÄRK


Ämnesstartare

Alltså, jag har haft mens sen jag var 11 (e 16 nu) och jag har aldrig haft så ont som jag har nu när det gäller mensvärk!

Är det verkligen normalt att få så ont helt plötsligt? Är det någon annan som har så? Jag tycker att det är lite läskigt..

Jag läste någonstans att man kan få ondare om man är deprimerad, vilket jag är. Jag har ingen aning om det är sant.


   
Citera
Ämnesetiketter

vet ju inte hur ont du har, men ja det är normalt att ha "så ont" [tard]
funkar ipren?
kräks du?
kan du röra dig?


   
SvaraCitera

tror det är relativt normalt att ha "så ont" - hur "så ont" nu är.
har svimmat osv av smärta några gånger
medan värken ibland kan vara relativt lindrig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:
har inte testat
har fobi för det så det är mest det jag är rädd för!
ja


   
SvaraCitera

ta en ipren dååå


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tar hellre en alvedon men det kan jag ju inte ta hela tiden..


   
SvaraCitera

Finns väl ingen negativ skillnad mellan Alvedon och Ipren...? Dessutom ändras väl mens från gång till annan (tycker jag i alla fall). Ibland har man ont, ibland har man mindre ont. Är du deprimerad bör du kanske sätta det i första hand? Mens är väl ändå styrt av hormoner och sånt skit så det är kanske möjligt.


   
SvaraCitera

ta hellre ipren eller ibumetin, de innehåller ibuprofen som hjälper mer mot mensvärk än alvedon [smile]


   
SvaraCitera

undrarbara:

.

Ett tips är att gå till um och berätta om ditt problem. Jag hade så mycket mensvärk att jag kunde spy förut. Men så gick jag dit och pratade igenom mina problem, - mensvärken + min enorma blodfobi som gör att jag tycker mens är pest. Och sen försökte vi komma överens om något sätt för att lindra eller få bort mina problem, vilket i det här fallet blev p-piller. och det funkade. Jag behövde inte göra någon gynundersökning.

Så knalla ner dit!


   
SvaraCitera

undrarbara:

Är det verkligen normalt att få så ont helt plötsligt? Är det någon annan som har så?

Mellan jag var 12-17 hade jag knappt någon mensvärk överhuvudtaget, kunde träna/cykla, allt precis som vanligt.
Sedan plötsligt drabbades jag av mensvärken från helvetet, började göra så ont så jag kräktes, det svartnade framför ögonen när värkarna(?)vad säger man, kom.
Typ smärta othördligt jag vill dö i ca 50 sec, paus 30 sec, nästa osv, tillslut blir man svimfärdig.

Nej, man få inte ondare om man är deprimerad, däremot kan man få ondare om man blivit ordentligt nedkyld precis innan.

Jag vet inte, bli med barn så slipper du mensvärken kanske.


   
SvaraCitera

Vet ju sjklart inte HUR ont du har, men om du faktiskt klarar vardagen utan att ta alltför mkt värktabletter så måste jag ändå säga att det inte verkar vara ngn fara 🙂

jag har själv haft grova problem med extrem mensvärk då jag svimmar, kräks o tappar känsel från höfter o neråt.
Men för ungefär ett år sen fick jag akut ont, det var tio ggr värre än den tidigare smärtan ( det var nu en brännande o molande känsla i ljumskar-mage) o jag svimma så fort jag vakna.. fick åka akut till sjukhuset och efter många tester kom de fram till att jag hade cystor. Här är lite info om grov menssmärta.

"Menssmärtor hos unga kvinnor är mycket vanligt och är inte tecken på sjukdom. Men om en vuxen kvinna akut får förvärrad smärta kan det röra sig om en inflammation i livmodern eller en äggledare, som man får behandling för. Det kan även bero på ett myom, det vill säga en ofarlig muskelknuta i livmodern, eller något annat som också går att behandla. En annan orsak kan vara endometrios.

Endometrios är en sjukdom som innebär att det har bildats livmoderslemhinna på andra ställen i buken, utanför livmodern. När man blöder vid mens får man ont i magen eftersom det även blöder från slemhinnan utanför livmodern. Blodet kommer ut i vävnaden i bäckenet istället för att rinna ut genom slidan.

Vid endometrios kan det i vissa fall även bildas en blåsa, en så kallad cysta, på äggstocken. Denna blåsa innehåller levrat blod och kallas ibland chokladcysta på grund av sin färg. Om cystan vrider sig kan det göra mycket ont."


   
SvaraCitera