Aviseringar
Rensa alla

Mer respekt för männens kunskap än för kvinnornas?


Ämnesstartare

Själv har jag kommit på mig själv med att ha mer respekt för mäns kunskap än kvinnors. Alltså jag tar en man seriösare. Detta är inget jag vill. Men jag tog mig en funderare och kom fram till att det faktiskt är så för mig [y] Likaså har jag även mer respekt för någon i kostym än för någon med t.ex. dreads.

Observera att det handlar om respekt för någons kunskap. Inte respekt för personen som människa. Alltså det känns lika hemskt att bete sig ohyfsat mot en man som en kvinna.

Berätta gärna också om det är något speciellt som avgör hur mycket respekt du har för en person. Om det varierar; vad tror du det beror på?


   
Citera
Ämnesstartare

Jag värderar inte respekt för någons kunskap på grund av kön eller utseende i varje fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stvrmzeit:

Jag värderar inte respekt för någons kunskap på grund av kön eller utseende i varje fall.

Låter ju PK och bra. Kanske även är så för de flesta. Därför jag gör denna undersökningen - för att få veta.


   
SvaraCitera

NEMO:

Lika (Du röstade på detta alternativ)

Uppriktigt sagt, mjo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Mer respekt för män (Du röstade på detta alternativ)

Männens kunskap är ju viktig typ forskning och sånt medans kvinnors handlar om typ diskning och städning och sånt som tjejer gillar [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

McLuver:

medans kvinnors handlar om typ diskning och städning och sånt som tjejer gillar

Du är så smart och fin, och vet ju redan om min hobbys[cute]
diska, städa och skura golv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Mer respekt för kvinnor (Du röstade på detta alternativ)

Känns som de tänker ibland några steg längre en killar på en del punkter. Och tjafsar sällan emot tjejer i onödan som jag gör med killar på samma sätt .


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMO:

Mer respekt för män (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För dem som inte får respekt

HAhaha.jpg


   
SvaraCitera

NEMO:

Mer respekt för män (Du röstade på detta alternativ)

Tyvärr. Självklart gillar man ju att se sig själv som en god feminist som värderar folk lika oberoende av kön, men jag är uppvuxen i ett samhälle där mannen räknas som den logiskt tänkande individen medan kvinnan är irrationell och och impulsiv. De här könsrollerna finns tyvärr i mitt omedvetna även om jag inte vill det, vilket gör att kvinnor ofta måste hävda sig mer för att få samma respekt som mannen. Man känner sig förjävla dålig när man kommer på sig själv med att tänka så.

Jag tror nog att jag blivit bättre de senaste 2-3 åren på att inte tänka så, men helt kvitt det tror jag aldrig att man kommer bli, särskilt inte så länge samhället uppmuntrar dessa könsroller.


   
SvaraCitera

NEMO:

Lika (Du röstade på detta alternativ)

Det finns ingen rimlig anledning att ha mindre respekt för vad kvinnor kan med sina huvuden och händer.


   
SvaraCitera

NEMO:

Själv har jag kommit på mig själv med att ha mer respekt för mäns kunskap än kvinnors. Alltså jag tar en man seriösare. Detta är inget jag vill. Men jag tog mig en funderare och kom fram till att det faktiskt är så för mig Likaså har jag även mer respekt för någon i kostym än för någon med t.ex.

Varför tror du att män i kina opererar sig för att få djupare röster?
för att djupa röset, ja det mesta maskulina inger respekt hos andra människor.


   
SvaraCitera

Kunskap som kunskap?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

De här könsrollerna finns tyvärr i mitt omedvetna även om jag inte vill det, vilket gör att kvinnor ofta måste hävda sig mer för att få samma respekt som mannen. Man känner sig förjävla dålig när man kommer på sig själv med att tänka så.

Skulle kunnat sagt d sj


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera