Aviseringar
Rensa alla

Meritpoäng


Ämnesstartare

Hejsan,

Jag har en fråga.

Om jag t.ex. väljer matte E och du väljer kemi breddning, och låt oss säga att vi två har lika mycket i snitt. Får jag högre betyg än dig eftersom matte E ger meritpoäng och inte kemi breddning? Jag förutsätter att vi har samma betyg i ämnena ( Matte E och Kemi Breddning)

Tack på förhand![smile]


   
Citera

Det beor på var du sen skall söka in till, matte E är bra ifall du ska bli läkare, eller du måste ha läst matte E för att komma in på läkarlinjen, sen är kemi breddning bra om man ska jobba med medicin. Jag tror det är lika med meritpoängen men ett par universitet måste man ha läst specifika kurser för att komma in på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men det var inte just det jag frågade. Får den som har läst matte E högre snitt, eftersom den får meritpoäng som höjer dennas betygssnitt?


   
SvaraCitera

Fråga syon? [confused]


   
SvaraCitera

Du får bara meritpoäng för Matte E om det du söker till sen INTE kräver kursen matte E.

Men om ni både skulle välja samma kurs som kanske bara kräver matte D, då får du mer i snitt.


   
SvaraCitera

Dream:

Om jag t.ex. väljer matte E och du väljer kemi breddning, och låt oss säga att vi två har lika mycket i snitt. Får jag högre betyg än dig eftersom matte E ger meritpoäng och inte kemi breddning? Jag förutsätter att vi har samma betyg i ämnena ( Matte E och Kemi Breddning)

Om du söker till en civilingenjörsutbildning får du inte meritpoäng för matte E (den är ett behörighetskrav), men du får det för kemi breddning. Läs båda så är du helgarderad? 😉


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HobGoblin:

Om du söker till en civilingenjörsutbildning får du inte meritpoäng för matte E (den är ett behörighetskrav), men du får det för kemi breddning. Läs båda så är du helgarderad? 😉

För det första det är tp bara chalmers som har matte e som krav, för det andra Kemi ger inga meripoäng alls.


   
SvaraCitera

Varför fick inte vi meritpoäng på min tid? [sad] Har ju läst allt det där.


   
SvaraCitera

grön_apa:

För det första det är tp bara chalmers som har matte e som krav, för det andra Kemi ger inga meripoäng alls.

Trodde även KTH hade matte E som krav? Och jodå, kemi breddning ger meritpoäng som en områdeskurs om du söker inom en viss behörighetsgrupp.


   
SvaraCitera

hela meritpoängsgrejen känns oerhört krånglig och till större delen väldigt retarderad. visst kan jag se vissa poänger i att gynna de som läst kurser som är relevanta för ämnet de kommer läsa men som inte är intagningskrav, men hur det omsatts i praktiken verkar bara väldigt drygt.


   
SvaraCitera

Beror på vilken linje du söker antagligen.


   
SvaraCitera

JOQER:

du måste ha läst matte E för att komma in på läkarlinjen

Nej.

HobGoblin:

Om du söker till en civilingenjörsutbildning får du inte meritpoäng för matte E (den är ett behörighetskrav), men du får det för kemi breddning.

Ja.

grön_apa:

För det första det är tp bara chalmers som har matte e som krav

Nej.

grön_apa:

för det andra Kemi ger inga meripoäng alls.

Jo.

HobGoblin:

Trodde även KTH hade matte E som krav?

Nej.

Edward Cullen:

Beror på vilken linje du söker antagligen.

Ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

meritpoängssystemet är inte ett dugg krångligt. Dock är det svårförklarat. Men gå å prata med din studievägledare så förklarar hon skiten på nån minut för dig.
Det handlar iaf om att du får poäng för högre steg av kurser som krävs för linjen du söker. Om de t.ex krävs Ma A och B, och du har läst till E, får du meritpoäng för C, D och E. Om det däremot skulle krävas att du läst till E, får du inga meritpoäng för det alls.
Sen kan du även få meritpoäng för att ha läst kurser som passar med det du söker. T.ex får du meritpoäng om du läst psykologi och ska bli läkare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur tror ni intagningsnivåerna blir nu när meritpoängen, införs? Kan det bli så att gränserna sänks eller kommer de bli kvar på ungefär samma nivå?

Rent instinktivt känns det ju som om de borde sänkas, eftersom innebörden av att få ett högt snitt redan från början blir mycket större.


   
SvaraCitera

alltså har er skola ingen syo eller?


   
SvaraCitera