Aviseringar
Rensa alla

Meritpoäng


Ämnesstartare

Chickfactor:

alltså har er skola ingen syo eller?

Jo, en deltidsarbetade lat sådan, som finns där 2/5 dagar i veckan.


   
SvaraCitera

Jackman:

Hur tror ni intagningsnivåerna blir nu när meritpoängen, införs? Kan det bli så att gränserna sänks eller kommer de bli kvar på ungefär samma nivå?

Ungefär som det är nu. Men om några år kanske det har ändrats lite. Beror ju lite på om gymnasiereformen kommer sättas i verket också. Det är många som läser slappa kurser och får MVG i dem utan att få meritpoäng. Vissa gör allt för att få meritpoäng osv. Jag kan tänka mig att elever som vill söka till de mest eftertraktade utbildningarna satsar på kurser som ger dem meritpoäng och då sätter ju det givetvis press på andra och intagningspoängen höjs.

Jackman:

Rent instinktivt känns det ju som om de borde sänkas, eftersom innebörden av att få ett högt snitt redan från början blir mycket större.

Hm, fattar inte vad du menar. Om människor läser kurser som ger dem meritpoäng blir ju intagningsnivåerna högre..?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Hm, fattar inte vad du menar. Om människor läser kurser som ger dem meritpoäng blir ju intagningsnivåerna högre..?

Oj, förstår att jag varit otydlig. Jag glömde nämna att jag tänker på skolor som inte accepterar meritpoäng - typ HHS.

Det är ju en högskola som kräver 20,0 i meritvärde. Lång ifrån alla, men ändå en hel del som kommer in där, har ju läst upp sina betyg på komvux eller liknande. Som alla vet, så blir det ju mycket svårare efter 2010.

Tror ni inte då att intagningsnivån kan hamna runt 19,90 eller liknande, då? Fler och fler kommer att söka på sina meritvärden direkt efter gymnaiset, som kanske inte är lika höga? För om man ska ta vägen via komvux eller liknande så hamnar man ju i en speciell intagningsgrupp som är mycket mindre än den "vanliga" intagningsgruppen.

Jag vet inte, jag kanske bara svamlar i nattmössan?


   
SvaraCitera

Jackman:

Jag glömde nämna att jag tänker på skolor som inte accepterar meritpoäng - typ HHS.

Aha. För övrigt vet du några fler skolor som inte accepterar meritvärden?

Jackman:

Som alla vet, så blir det ju mycket svårare efter 2010.

Beror det på att kvotgrupp 2 blir mindre? Eller exakt vad är det som har ändrats?

Jackman:

Fler och fler kommer att söka på sina meritvärden direkt efter gymnaiset, som kanske inte är lika höga?

Du menar att man kommer gå ut med högre snitt för att man har meritpoäng och när man söker dit räknas de inte och då blir intagningspoängen lägre..?

Eller du menar att färre från Komvux kommer att komma in och då kommer snittet sänkas pga de som gått ut gymnasiet har lägre poäng?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Eller du menar att färre från Komvux kommer att komma in och då kommer snittet sänkas pga de som gått ut gymnasiet har lägre poäng?

Det är vad jag menar. Kan det stämma? Hamnar man på låt säga 19,89 är det kanske inte världens omöjlighet att komma in på en reservplats?


   
SvaraCitera

Jackman:

Hamnar man på låt säga 19,89 är det kanske inte världens omöjlighet att komma in på en reservplats?

Det är ju väldigt högt. Är det HHS du ska in på? Var det 20,0 där förra året?

Men skillnaden blir ju antagligen ändå inte så stor, tror inte det spelar någon större roll. De som söker till HHS från gymnasiet ligger ju ändå på 20,0 typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Edward Cullen:

Det är ju väldigt högt. Är det HHS du ska in på? Var det 20,0 där förra året?

Men skillnaden blir ju antagligen ändå inte så stor, tror inte det spelar någon större roll. De som söker till HHS från gymnasiet ligger ju ändå på 20,0 typ

Sant. Men hur ska tankegångarna gå om man ligger på ett snitt som är supernära 20,0 och så är det så missgynnsamt att gå Komvux?

En skola som bara tar in några hundra kan ju näppeligen ha en stor kvotgrupp.


   
SvaraCitera

Jackman:

Men hur ska tankegångarna gå om man ligger på ett snitt som är supernära 20,0 och så är det så missgynnsamt att gå Komvux?

Jag vet inte riktigt hur många platser generar kvotgrupp 2?

Edward Cullen:

Eller exakt vad är det som har ändrats?

Jackman:

En skola som bara tar in några hundra kan ju näppeligen ha en stor kvotgrupp.

Det låter logiskt. Antagligen är det ganska svårt att komma in på HHS om man har kompletterat på Komvux. Men fråga din SYV eller fråga på gymnasieguiden.se deras SYV har bra koll och svarar alltid och snabbt.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera