Aviseringar
Rensa alla

Mest killar i världen... (?)


Ämnesstartare

Hur kommer det sig att det föds mera pojkar i världen än tjejer?

Och fan va orättvisst ;(

Hoppas jag satte denna tråd i rätt kategori (A)


   
Citera

För att i många länder finns det fler fördelar med att föda en kille.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extern:

Hur kommer det sig att det föds mera pojkar i världen än tjejer?

Den manliga kromosomen är mindre än den kvinnliga (därför har mer genetiska sjukdomar exempelvis färgblindhet). Detta leder till att en spermie som bär på en manlig kromosom är lite lättare och således snabbare. Därav föds det en gnutta mer pojkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Läste att det går 0.98 män på en kvinna, fast det är för att vi lever längre ^^

Edit: I sverige alltså [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag_gillar_glass:

För att i många länder finns det fler fördelar med att föda en kille.

Sant, typ i Japan eller Kina eller va det nu va [blush]
Där vill dom ha en son som kan försörja dom när dom blir gamla har jag hört.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Extern:

Och fan va orättvisst ;(

Diskriminering? Ja vi skjuter av massa män så det blir jämt!!!

*säger feministen*

;<


   
SvaraCitera

Därför att män oftare dör i ung ålder. Hade inte det fötts lite fler män (eller snarare hanor - ration mellan könen har antagligen varit ganska så oförändrad sedan mycket länge) än kvinnor så hade det funnits ett underskott av män, varefter populationen hade minskat.

jag_gillar_glass:

För att i många länder finns det fler fördelar med att föda en kille.

Nej, det är en extremt liten andel av alla födslar som avbryts enbart pga. könet. Det har fötts lite fler hanor än honor sedan långt innan länder existerade.

filulilus:

Sant, typ i Japan eller Kina eller va det nu va [blush]
Där vill dom ha en son som kan försörja dom när dom blir gamla har jag hört.

Ytterst intelligent att blanda ihop Kina med Japan... Du vet, två helt olika samhällen med helt olik ekonomi [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker jag ser mer tjejer än killar jag [chocked]

Inget dåligt i det.


   
SvaraCitera

k1337oris:

Nej, det är en extremt liten andel av alla födslar som avbryts enbart pga. könet. Det har fötts lite fler hanor än honor sedan långt innan länder existerade.

jag var rätt *oseriös*


   
SvaraCitera

Irresiistible:

Gay.

anmäld


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

k1337oris:

Nej, det är en extremt liten andel av alla födslar som avbryts enbart pga. könet. Det har fötts lite fler hanor än honor sedan långt innan länder existerade.

Om du hoppar på andra hoppar andra på dig, det finns inga hanor i världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

fast det är för att vi lever längre ^^

Det där med att ni lever längre, är det liksom ett genomsnitt?
För jag menar, om det är ett genomsnitt så betyder det ju inte nödvändigtvis att ni lever längre, då det är betydligt fler killar som blir dödade och tar självmord och sådana saker. Det är säkert fler killar som super och inte bryr sig så mycket om sin kropp än tjejer också.

Har dock läst att det var någonting med kvinnors fett i låren som gjorde att ni lever längre, men det låter ju inte särskilt trovärdigt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Den manliga kromosomen är mindre än den kvinnliga (därför har mer genetiska sjukdomar exempelvis färgblindhet). Detta leder till att en spermie som bär på en manlig kromosom är lite lättare och således snabbare. Därav föds det en gnutta mer pojkar.

Okej, jävligt tvivelaktigt det där, men fett coolt [cool] Redan på spermienivå äger vi tjejerna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

^

Men kvinna, svara [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

majkie2:

Det där med att ni lever längre, är det liksom ett genomsnitt?

Ja, det lär det ju vara 🙂

Har för mig att det skiljer typ 4 år, och det ju ganska mycket faktiskt. Är så i hela världen nästan också, tror jag.


   
SvaraCitera