Aviseringar
Rensa alla

MHE Mora


Ämnesstartare

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av behandlingen på MHE kliniken i Mora?


   
Citera
Ämnesetiketter

Det verkar väldigt bra iaf, är också nyfiken på folks erfarenheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går på MHE i mora 🙂 Det är jättebra! Chefen som heter Göran hjälper och förklarar för en då man är orolig över t.ex vikten..

Man får en psykolog 5 dagar i veckan att prata med. Dom lär en att äta rätt så man inte blir fet. Såklart måste man minska undervikten då man är där också..men dom bryr sig om personen till skillnad från t.ex BUP där allt dom bryr sig om är vikten.

Det finns aktiviteter att gå på t.ex yoga eller massage och man har ett eget rum där och kan gå på stan helt fritt.

Man får oftast ett schema med hur mycket man ska äta och tider. Det är inget tvång, utan man lär sig att man äter för sig själv.

Så får man gratismat från vissa restauranger! [bigsmile]


   
SvaraCitera

BloodAmaterasu:

Man får en psykolog 5 dagar i veckan att prata med. Dom lär en att äta rätt så man inte blir fet. Såklart måste man minska undervikten då man är där också..men dom bryr sig om personen till skillnad från t.ex BUP där allt dom bryr sig om är vikten.

Tycker mhe verkar så bra. Jag väntar på att bli kontaktad av bup 🙁 men jag har hört så mycket dåligt om dem och ser inte direkt fram emot det, tror liksom inte att de kommer hjälpa mig med mitt sätt att tänka och känna utan bara skriva ut nd och sparka ut mig när jag blivit fet och är ledsnare än ever.
Hur fick du komma till mhe? hur gör man om man vill dit men inte har råd själv? måste man vara supersmal? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MHE är jättebra! Menar du att du hört dåligt om BUP eller MHE?

MHE är jättefint...många blir hjälpta. Du kommer att få en psykolog som hjälper dig med hur du ska äta för att få en bra förbränning i kroppen så att du kan börja äta och bli smal på ett tryggt sätt.

Dom kommer verkligen inte sparka ut dig så länge du är samarbetsvillig och redo att försöka dig på utmaningen med ätstörningen! 🙂 Blir du fet så kommer din psykolog och Göran (chefen) att hjälpa dig med det! Dom är inte ute efter att göra dig fet som t.ex BUP, utan dom vill att du ska få ett bra liv och kunna äta och må bra.

Sjukvården (T.ex BUP) skriver en remiss till MHE så får du komma på en testvecka och se om det passar dig. Om BUP skriver remissen så är det nog dem som får betala allt mohaha ;D Och herregud nej vännen, Jag har varit här i tre veckor och har sett både fetknoppar och spinkisar. De bryr sig inte om vikten utan dom bryr sig om ätstörningen.

Dock kan du nog inte vara där om du är i så dåligt skick att du måste ligga med sondmatning och åka rullstol...du måste kunna gå och vara lite pigg!


   
SvaraCitera

BloodAmaterasu:

MHE är jättebra! Menar du att du hört dåligt om BUP eller MHE?

dåligt om bup

BloodAmaterasu:

Du kommer att få en psykolog som hjälper dig med hur du ska äta för att få en bra förbränning i kroppen så att du kan börja äta och bli smal på ett tryggt sätt.

hjälpa mig bli smal?

visste inte att bup kunde remittera vidare, en läkare på bup då menar du? trodde min läkaren på vårdcentralen typ var ansvarig för mig elelr nåt..får se när bup ens hör av sig, det har gått nästan en månad snart 🙁

nej är verkligen itne undernärd eller i sondmatningstillstånd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud ja...BUP är sämst på alla sätt 🙁

Ja, well iaf de flesta vill ju bli smala och ha kontroll och de kommer hjälpa dig nå dina mål på ett bra sätt så du kan leva och vara glad! 🙂 Dock är det skitjobbigt att ta sig ut..

Både BUP och läkare på vårdcentralen kan skriva remiss tror jag...fast eftersom BUP har hand om ätstörningar så är det nog mest troligt dem...:/ Men tycker BUP att du ''klarar'' dig så kommer dom nog inte betala ett öre eller anstränga sig...Jag fick gå som bulimiker i 7 år och de ville inte ens ge mig psykolog tills jag blev anorektisk och nästan dog på sjukhus då fick jag åka på tvångsvård på psyket och leva ett hellvete...jag hade verkligen tur att min mamma tvingade BUP att skriva remiss...annars hade jag nog varit död nu 😛


   
SvaraCitera

BloodAmaterasu:

Ja, well iaf de flesta vill ju bli smala och ha kontroll och de kommer hjälpa dig nå dina mål på ett bra sätt så du kan leva och vara glad! 🙂 Dock är det skitjobbigt att ta sig ut..

Förstår inte riktigt. Trodde inte man fick hjälp att gå ner i vikt på MHE utan tvärt om, det är väl det som är hela grejen? Varför skulle de hjälpa en normalviktig elelr underviktig person att gå ner i vikt?

BloodAmaterasu:

Men tycker BUP att du ''klarar'' dig så kommer dom nog inte betala ett öre eller anstränga sig...Jag fick gå som bulimiker i 7 år och de ville inte ens ge mig psykolog tills jag blev anorektisk och nästan dog på sjukhus då fick jag åka på tvångsvård på psyket och leva ett hellvete...jag hade verkligen tur att min mamma tvingade BUP att skriva remiss...annars hade jag nog varit död nu 😛

Låter ju fantastiskt. jag ger nog upp då på att någonsin få hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej det gör dom ju inte alls! Förlåt om jag är otydlig..Jag menar att dom hjälper en att fungera på ett bra sätt. Det är muskelmassa dom vill ha på en inte fett som t.ex BUP men det behöver man när kroppen är skadad av ätstörning...men lixom om det blir för mycket viktuppgång kommer dom hjälpa en att gå ner till normalt DÅ man blivit tillräckligt frisk. Deras idé är verkligen inte att få en att gå upp i vikt utan de vill att man ska kunna äta utan skuld och må bra..MEN ibland måste man minska undervikten för att kroppen ska kunna må bra och samarbeta.

Dock tror jag att hetsätare som kommer dit som är superfeta får hjälp att gå ner i vikt...

Jag tycker att du borde höra med dem iaf..du får inte ge upp bara för att jag haft det svårt med vården! 🙁 MHE kommer nog ta emot dig bara du har en remiss! Dom får ju lixom inte bara kidnappa dig...Dock vill BUP ofta prova med olika saker som dom att erbjuda innan dom tar hjälp av andra kliniker..Stå på dig!


   
SvaraCitera

BloodAmaterasu:

MEN ibland måste man minska undervikten för att kroppen ska kunna må bra och samarbeta.

okej tack. vilket bmu brukar de vilja att man når?

BloodAmaterasu:

Dock vill BUP ofta prova med olika saker som dom att erbjuda innan dom tar hjälp av andra kliniker..Stå på dig!

jo jag tänker också det :/ känns ju inte som att de i första taget skickar iväg folk till en annan kommun utan främst försöker behandla en i sin hemkommun.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

De skiter i BMI!! Det beror helt på vad din kropp säger... Man måste få muskler och annat innehåll i kroppen...:) De säger att oftast kommer kroppen stanna på en vikt den vill ha....jag är jätteorolig för den delen dock :/ Jag har alltid varit överviktig..

Men det är så idiotiskt! BUP ska inte behandla ätstörda för dom gör fel!! Har inte hört en enda person som gillat att vara inlåst på BUP...och då är det inte bara ätstörda jag snackat med...är man där längre än en månad så blir man mentalt galen tror jag..fast det beror ju på behandlingen också..


   
SvaraCitera

BloodAmaterasu:

Men det är så idiotiskt! BUP ska inte behandla ätstörda för dom gör fel!! Har inte hört en enda person som gillat att vara inlåst på BUP...och då är det inte bara ätstörda jag snackat med...är man där längre än en månad så blir man mentalt galen tror jag..fast det beror ju på behandlingen också..

tror knappast de låser in alla. det är väl bara slutenvård om man är superundernärd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag var inte underviktig då jag blev inlåst...Var ej underviktig när dom kom med sonden heller!!


   
SvaraCitera