Aviseringar
Rensa alla

Mikael Elias Teoretiska Gymnasium


Hampie:

Skall vara en bra skola som dock ställer höga krav på sina elever.

Vad menas med höga krav? Alla följer ju betygskriterierna o_O


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Vad menas med höga krav? Alla följer ju betygskriterierna o_O

Jag vill inte vara elakt, men det är naïvt att tro att betygsättningen är lika dan i alla skolor: det är den inte. METG har valt att nischa sig som en pluggskola och är alltså hårdare och svårare än en skola med någon anna nisch.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jag vill inte vara elakt, men det är naïvt att tro att betygsättningen är lika dan i alla skolor: det är den inte. METG har valt att nischa sig som en pluggskola och är alltså hårdare och svårare än en skola med någon anna nisch.

Var som att få det man alltid egentligen vetat bekräftat : ( Men det kanske bara är nischen utåt typ? : P Känenr du ngn som går där? [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Känenr du ngn som går där? [smile]

Min bror.


   
SvaraCitera

Hampie:

Min bror.

Aha, säger han att det är svårt att få bra betyg då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

Aha, säger han att det är svårt att få bra betyg då?

Jepps.


   
SvaraCitera

Hampie:

Jepps.

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grodanboll_:

[sad]

Inget gymnasium är bättre än något annat när det gäller de fristående skolorna: de vill atta i princip bara tjäna pengar. METG marknadför sig med mig veterligen tre saker: att det är en skola för smarta elever och att de kommer långt bara av att gå där; att alla elever får en egen bärbar dator; samt att man får åka utomlands till det land, vars språk man läser (min bror var i tyskland i våras). Å andra sidan så kanske man lär sig mer, trots de hårda kraven, än på en skola med annan profilering. Men, du skall veta, att ett MVG är lika mycket värt när man söker till universitetet oavsett i vilken kurs man har det och från vilken skola det kommer ifrån.


   
SvaraCitera

Hampie:

Inget gymnasium är bättre än något annat när det gäller de fristående skolorna: de vill atta i princip bara tjäna pengar

Men rent logiskt så måste ju ngt vara bättre än ngt annat osv. Eller hur menar du? Fast jag fattar att de vill tjäna pengar men det gör ju inte att vissa inte kan vara bättre än andra.

Hampie:

samt att man får åka utomlands till det land, vars språk man läser (min bror var i tyskland i våras).

Trevligt, visste inte.

Det med datorn angår inte mig så mkt iom att jag redan har en, men jag tycker det är bra iom att föräldrarnas välstånd inte bör avgöra om man ska ha tillgång till internet osv, särskilt inte i dagens it-samhälle.

Hampie:

Å andra sidan så kanske man lär sig mer, trots de hårda kraven, än på en skola med annan profilering

Jag vill egentligen bara hamna på en skola där jag kan plugga i lugn och ro och utnyttja lektionstiden bättre. Har så dåliga erfarenheter av skolan, då min klass t.ex. alltid varit värst och alla har drabbats med psykologsamtal hit och dit.
Och de 2 gymnasierna jag har gått på var ganska stökiga. Jag klarar bara inte av att stå ut med ett sådant helvete i 3 år till då jag alltid längtat efter gymnasiet - en förändring.

Hampie:

Men, du skall veta, att ett MVG är lika mycket värt när man söker till universitetet oavsett i vilken kurs man har det och från vilken skola det kommer ifrån.

Ja, och så ska det ju vara. Men det är ju sjukt fel att jag kan få med mig sämre betyg därifrån och bättre betyg från en annan skola, fast jag lärde mig mer på METG. Men det är väl bara att ligga i, men fan vad surt det känns [sad]


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera