Aviseringar
Rensa alla

Mikrofon för sång?


Ämnesstartare

Hallå!
Nu är det så att min gamla fader erbjudit sig att köpa mikrofon, högtalare m.m ( för sång )Vi har tänkt att spendera ca 2000 kr, inte särskilt mycket mer.Men problemet är ju det att jag inte riktigt vet vad jag ska köpa.Jag vill ha en mikrofon med bra kvalitet, bara för att sjunga/ spela in hemma. Jag har även funderat på att möjligtvis skaffa mikrofon som man kan koppla till iphone och därmed möjligtvis använda i GarageBand. Om man köper en sådan och kopplar till iphone så används den vid filminspelning och sånt också då? Sedan hade jag även tänkt att skaffa högtalare som man kan koppla mikrofonen till, men jag vet liksom inte om det finns högtalare som är speciellt anpassade för sådant? Eller om jag bara ska köpa vilken som helst.Sedan så vet jag inte om det är fler grejer som kan vara bra att köpa, typ hörlurar?Jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde ge mig några tips på bra mikrofoner, högtalare och sånt! Tack för att ni orkade läsa, det blev rätt långt och jag låter antagligen rätt efterbliven i texten.. Men, men. Tack i förväg!


   
Citera

Köp en Shure SM58 och känn dig evigt nöjd.

 


   
SvaraCitera

En  kondensatormikrofon brukar användas vid inspelning av  sång i studio. För livebruk använder man vanligtvis en dynamisk mikrofon.  Oftast brukar dynamiska mikar vara billigar.

Dock att  påpeka är att en kondensatormikron behöver s.k fantommatning för att kunna användas dvs för att kunna få sin nödvändiga spänning.  Ska du inhandla en sådan för att spela in kvalitativ sång i till en dator så behöver du ett ljudkort som har den funktionen eller som jag då använde en portabel mixer.  Jag antar du inte kan använda en kondensatormikrofon tillsammans med iPhone just p.g.a. fantommatning.  

4 sounds har ett mikrofonpaket som ligger på 2799 kr visserligen över er budget men tipsar ändå om att det kan vara värt att kolla in.

Länk

Men efter som du gärna vill kunna använda mikrofonen tillsammans med iPhone  så är väl en dynamisk mikrofon något att titta på.  Shure SM58 är en legendarisk mikrofon och som används jättemycket.

Länk

 Annars är tipset att besöka er lokala musikbutik som säljer instrument och inspelningsutrustning och fråga vad de rekommenderar att du skaffar.


   
SvaraCitera

Åh,  ska själv inhandla en studiomick nu efter nyår eller så, måste läsa på en massa om dem.  


   
SvaraCitera

S3ON: Åh, ska själv inhandla en studiomick nu efter nyår eller så, måste läsa på en massa om dem.

Sjunger du bra?


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Sjunger du bra?

Nä. Jag ska tillsätta en jävla massa effekter och grejs till rösten så att den låter robot-lik vettu!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för svaren!Det där med fantommatningen lät alldeles för komplicerat för mig! Har tittat lite på Shure SM58 nu och ska fortsätta läsa lite om den imorgon. Den verkar bra och till rimligt pris, så vi får se 🙂


   
SvaraCitera

röde har några förhållandevis bra stormembranare för runt tusenlappen. minns inte vad klassikern heter, nt5 tror jag. den kräver som nämnt fantommatning.

det finns tillbehör till ipad som gör att du kan koppla in sådana, minns inte vem som tillverkar. koss, tror jag. osäker. men rekommenderar något lämpligt lbudkort i budgetklassen, du behöver ett med inbyggda preamps och fantommatning. det borde du kunna få för mellan 500-1000, dålig koll på den prisklassen nu för tiden. sen lägger du resten på mickstativ, puffskydd och ett par superlux hd621-hörlurar. borde landa på max 2500, om du letar runt ordentligt.


   
SvaraCitera

S3ON: Nä. Jag ska tillsätta en jävla massa effekter och grejs till rösten så att den låter robot-lik vettu!

Då ska du ju använda en s.k vocoder. Finns oftast som VST plugin från olika märken.


   
SvaraCitera

Rbckaaa:
Tack för svaren!Det där med fantommatningen lät alldeles för komplicerat för mig! Har tittat lite på Shure SM58 nu och ska fortsätta läsa lite om den imorgon. Den verkar bra och till rimligt pris, så vi får se 🙂

sm58 är bra om du vill använda i replokal eller live. den är bra i studio också, ibland, men för just inspelning av sång är det verkligen inte den första mikrofonen du ska köpa. du kan köpa en billig kopia för en hundring eller två för replokalsbruk om behovet uppstår.


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Då ska du ju använda en s.k vocoder. Finns oftast som VST plugin från olika märken.

finns massor av kul att göra med sång utöver vocoder


   
SvaraCitera

mpt:hv: finns massor av kul att göra med sång utöver vocoder

Vet jag väl.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, har kollat på rödes och alla verkar ju riktigt bra!

Men tyvärr så är jag för inkompetent för att kunna förstå och fixa sånt med fantommatning. Det är nog bäst att jag håller mig till det enklare. 🙂


   
SvaraCitera

My dreams are her:

Då ska du ju använda en s.k vocoder. Finns oftast som VST plugin från olika märken.

melodyne kan vara festligt för ändamålet, också. vocoders är rätt 90-tal. eller, 80-tal. jag vet inte. de har väl funnits sen 60-talet i alla fall. men du kan få till rätt snygga syntetiska effekter med melodyne om du trixar lite, det är väldigt flexibelt. först en väldigt onaturlig pitch correction, sen lägger du typ en tersstämma på den eller något, med samma sångspår. sen tweakar du dem litegrann individuellt. lite samma effekt som en vocoder, om man tänker rent estetiskt, men cleanare.


   
SvaraCitera

Rbckaaa:
Ja, har kollat på rödes och alla verkar ju riktigt bra!Men tyvärr så är jag för inkompetent för att kunna förstå och fixa sånt med fantommatning. Det är nog bäst att jag håller mig till det enklare. 🙂

det är inte krångligt, som så. du vill bara att ljudkortet du köper ska ha det. det är det enda rimliga alternativet för ditt syfte och med din budget.


   
SvaraCitera