Aviseringar
Rensa alla

miljön som ett borgerligt kvasiintresse


Ämnesstartare

blä, jag är ingen miljömupp i vanlig mening, men jag blir ändå jävligt irriterad över hur miljödebatten förs i västvärlden. ingen verkar ta miljön på riktigt allvar, även ifall de utger sig för att göra det. det hela känns halvhjärtat då det inte är många som egentligen är villiga att ge upp sin bekvämlighet.

och detta med källsorteringen: det finns flera saker som man tjänar på att återvinna, främst aluminium. mjölkförpackningar är dock INTE ett av dessa. det går åt mer energi till att återvinna en mjölkförpackning än vad det gör att tillverka en ny. att man hugger ner mer skog är inte heller ett argument då timmer redan ligger och ruttnar över hela sverige.

och anledningen till att aluminium är värt att återvinna är att det krävs enorma mängder energi för att utvinna detta ur malm. eftersom bilchassin är till stor del gjorda av aluminium så kan man ifrågasätta värdet i att köpa en "miljöbil" för att hjälpa miljön. vänta tills den du redan har är redo för skroten.

sedan alla jävla hipsters som skyltar med sin vegetarianism men som samtidigt lägger pengar på att konstant uppdatera sin garderob: myrorna? det är skitsamma ifall din t-shirt är gjord av ekologisk bomull då du kan köpa begagnat istället.

det hela känns som en nutida form av 1800-talets soppkök. de med pengar går ut för att "hjälpa världen" och spendera en timme i veckan på att lätta på sitt samvete.

nu har jag gjort det som vänstern är bäst på: att klaga. hoppas dock att ni antingen har ett genuint intresse av att skydda mijlön eller slutar med att säga att ni "tänker på miljön". sluta i alla fall att hyckla då ni mycket väl vet att ni skulle göra mer för miljön ifall ni sköt er själva.


   
Citera
Ämnesstartare

Bättre att bry sig halvhjärtat än att inte bry sig alls i alla fall

iosib:

myrorna? det är skitsamma ifall din t-shirt är gjord av ekologisk bomull då du kan köpa begagnat istället.

Tror inte att det är möjligt för alla att köpa begagnade kläder, lika bra att köpa ekokläder då. Sen är det ju självklart att man inte bör köpa mer än vad man behöver bara för att man gillar att ha nya kläder!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Wanking BC:

bara för att man gillar att ha nya kläder!

iosib:

alla jävla hipsters


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

moral och handling är inte något som går automatiskt hand i hand

de flesta håller med om att hänsynslös miljöförstöring är dåligt, men det påverkar inte människors handlande trots att de vet att de bidrar till sådan. man uppfattar sig själv som oförmögen att göra någon skillnad

personligen tror jag att det krävs hårt styre ovanifrån för att få igenom verkliga förändringar'

men det kommer inte hända 🙂

jag skiter i miljön


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tilda1988:

personligen tror jag att det krävs hårt styre ovanifrån för att få igenom verkliga förändringar'

jo, det är nog många spm tänker så. man kan väl i så fall engagera sig i olika organisationer vars mål är att pressa regeringen och kräva förändring. eller annars sluta hyckla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns bara ett sätt att stoppa miljöhotet och hotet mot jorden i allmänhet, det är att minska den världsliga befolkningen. Allt annat bara bromsar processen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Link:

Det finns bara ett sätt att stoppa miljöhotet och hotet mot jorden i allmänhet, det är att minska den världsliga befolkningen. Allt annat bara bromsar processen.

vi kanske ska börja med att stoppa överproduktionen. det känns ju konstigt att förespråka massmord framför snabba åtgärder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

vi kanske ska börja med att stoppa överproduktionen.

Jag har inte sagt emot det?
Jag förespråkar inte massmord, jag skulle väl isåfall förespråka att begränsa barnafödandet så världsbefolkningen minskar. Det känns dock rätt så osannolikt att det skulle inträffa tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag längtar till 2050, för då är mitt liv snart slut. Eventuella avkommor får leva så gott de kan i en värld präglad av inbördeskrig.


   
SvaraCitera

Problemet är att det inte går att rädda jorden med kapitalism, men det verkar inte dagens politiker förstå...

Men sen så tycker jag du överdriver lite, för visst gör det en liten skillnad. Men som sagt, det krävs mer, och det kommer aldrig gå om privata vinstintressen blandas in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det är skitsamma ifall din t-shirt är gjord av ekologisk bomull då du kan köpa begagnat istället.

Nja, det handlar väl iofs snarare att man vill öka efterfrågan på mer etisk produktion, typ som att handla ekologiskt. Egentligen hade det ju varit miljövänligare att dumpstra sin mat i så fall, men det påverkar ju inte framtida produktion.

Håller dock med om att överkonsumtion inte är okej bara för att det handlar om ekobomull, men konsumerar man sparsamt så tycker jag det är okej att handla nytt ekologiskt. Hittar jag snygga grejer i second hand-butiker kan jag ju tänka mig att köpa dem, men jag vill inte klä mig fult för miljöns skull. Tycker ju dock man ska använda slut kläder innan man köper nytt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Håller dock med om att överkonsumtion inte är okej bara för att det handlar om ekobomull,

det jag syftade på. det var främst riktat till folk som gillar att skryta om sin miljömedvetenhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

det jag syftade på. det var främst riktat till folk som gillar att skryta om sin miljömedvetenhet.

Då håller jag med. Det handlar om att lägga om hela sin livsstil snarare än att detaljförändra. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Då håller jag med. Det handlar om att lägga om hela sin livsstil snarare än att detaljförändra.

exakt. antingen så gör man det ordentligt och förtjänar att påpeka hur duktig man är eller så gör man det halvdant och håller käften. [y][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det där borde ju inte direkt vara en nyhet för någon, ändå så reagerar mängder av människor med ren oförståelse när man påpekar att deras vanor är dåliga hur man än väljer att se på saken. vilket får mig att dra slutsatsen att det enda sättet att ändra på människors vanor är att med hot om våld, faktiskt våld, och en redig dos propaganda utmåla alla överkonsumerande idioter som ondskefulla svin, vilket de möjligen inte är, då ondska kräver uppsåt. men då tvingas de iallafall konfronteras med sin egen dubbelmoral, eller fullständiga likgiltighet, vad som nu är fallet. eller okunskap. jag bryr mig inte så mycket om vilket, egentligen.

plan b är brandbomber på nk. folk kan inte handla skit om de inte vågar besöka den lokala, trendiga klädaffären pga skräck för brinnande napalm på jeansen.


   
SvaraCitera