Aviseringar
Rensa alla

miljön som ett borgerligt kvasiintresse


Ämnesstartare

mörknäs:

plan b är brandbomber på nk. folk kan inte handla skit om de inte vågar besöka den lokala, trendiga klädaffären pga skräck för brinnande napalm på jeansen.

Gillar plan B, säg till när det är dags. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Gillar plan B, säg till när det är dags. [y]

tror att jag skjuter upp den saken, det känns som en kortsiktig lösning. och du gillar plan a också, vänsterns tillvägagångssätt (de som representeras av personer som jag diskuterat saken med) och mina är precis likadana, bara det att vi använder olika termer när vi redogör för dem. det som skiljer är i princip kosmetiska detaljer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Du med *klappa på huvud*.

va? jag äter ju kött och konsumerar allt möjligt skit. [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

och du gillar plan a också, vänsterns tillvägagångssätt (de som representeras av personer som jag diskuterat saken med) och mina är precis likadana, bara det att vi använder olika termer när vi redogör för dem. det som skiljer är i princip kosmetiska detaljer.

Låter inte alls som något jag håller med om, och tycker bara det är en symptombehandling där man försöker hota folk till att ändra sitt beteende. Det som faktiskt gör skillnad på lång sikt är att förändra den slöseri-mentalitet som finns idag genom att få bort konsumtionshetsen och gå över till en behovsorienterad ekonomi. Genom att få bort reklamen och den hårda marknadsföring som idag skapar onödiga behov som egentligen inte finns, genom att planera och hushålla ordentligt med resurser, osv. så går man till djupet med problemet.

iosib:

va? jag äter ju kött och konsumerar allt möjligt skit. [confused]

Du är duktig på annat. [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag stör mig på människor som tror att man inte kan påverka på individnivå, men det balanserar jag med att jag stör mig på människor som tror att all ändring ska ske på individnivå.

Alltså, miljödebatten har flera problem, dels att den riktar in sig på fel saker, dels att den är mycket snack och liten verkstad, fredrik reinfeldt pratar tydligen mer om miljön än någon annan stadsminister gör, men samtidigt är han den som gör minst. Det löjligaste är hur sverige först ska komma överens om vad de ska driva för miljömål via EU, och att EU sedan ska bestämma vad de ska driva mot resten av världen. Tillslut hamnar man på typ 20% och det är störtlöjligt. 120% skulle behövas för att temperaturen inte ska höjas mer än 2 grader. Så vad sysslar man med??

Jag lever inte helt miljövänligt. Förut flög jag mycket, åt kött, och köpte ekologiska kläder i överflöd. Nu flyger jag aldrig, eller väldigt väldigt sällan, äter inte kött, och försöker köpa i princip allt second hand + inget körkort. Jag ligger nog ändå högt över medel trots detta..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

plan b är brandbomber på nk. folk kan inte handla skit om de inte vågar besöka den lokala, trendiga klädaffären pga skräck för brinnande napalm på jeansen.

det lär nog bli verklighet ärligt talat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag stör mig på människor som tror att man inte kan påverka på individnivå, men det balanserar jag med att jag stör mig på människor som tror att all ändring ska ske på individnivå.

Klart individuella ansträngningar spelar roll, om man är jävligt många individer. Men knappast så att enskilda individer har stor påverkan eller spelar någon roll utan att vara många. Det är genom kollektivt agerande man påverkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Gillar när man stryker mig medhårs, hehehehehehe...

[tard]

Anarkandi:

Jag stör mig på människor som tror att man inte kan påverka på individnivå, men det balanserar jag med att jag stör mig på människor som tror att all ändring ska ske på individnivå.

haha, va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Låter inte alls som något jag håller med om, och tycker bara det är en symptombehandling där man försöker hota folk till att ändra sitt beteende.

...till skillnad från plan b, eller? människor är vanedjur, om de tvingas till ett beteende som inte får sämre konsekvenser än deras nuvarande så är det ett steg i rätt riktning, i synnerhet om det medför risker för de som håller fast vid det oönskade beteendet.

Motborgare:

Det som faktiskt gör skillnad på lång sikt är att förändra den slöseri-mentalitet som finns idag genom att få bort konsumtionshetsen och gå över till en behovsorienterad ekonomi.

...vilket ska genomföras på vilket sätt? att dela ut flygblad och hoppas på att folk ändrar sig är bra, när det fungerar. när det inte fungerar så är det ideologiskt trams.

Motborgare:

Genom att få bort reklamen och den hårda marknadsföring som idag skapar onödiga behov som egentligen inte finns, genom att planera och hushålla ordentligt med resurser, osv. så går man till djupet med problemet.

återigen, hurdå? jag har svårt att tro att den annars så pragmatiska (om än ideologiskt besudlade) vänsteraktivismen just på denna punkt ställer sig odelat negativ till de metoder som den så ofta annars förespråkar. det är lite ovärt att vara revolutionär i vissa frågor, och pappersvändande reformist i andra, mer relevanta frågor. det är inte som om konsumtionshetsen inte är en klassfråga bara för att den är genomgående i princip oberoende av ekonomisk situation i just sveriges befolkning, och inte på något direkt plan drabbar svenska arbetare på ett dåligt sätt. det är du även medveten om, så att förneka det är ju rätt genomskinligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

det lär nog bli verklighet ärligt talat.

det är något jag ska göra mitt bästa för att undvika, därav plan b. och förmodligen skulle detta inte drabba nk, det är inte särskilt många som är rika nog att överkonsumera på nk. förmodligen ligger väl weekdays sämre till isåfall. på denna punkt så är jag för överhajpande av svindyra kläder som ingen har råd med. ett par jeans för 1000 spänn är, oavsett hur man ser på det, bättre än tio par jeans för 100 spänn styck.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

...till skillnad från plan b, eller?

Tänkte mer att angripa företaget som planterar falska behov, inte att angripa vanligt folk. Spränga NK när ingen är där är ju däremot en bra grej.

mörknäs:

...vilket ska genomföras på vilket sätt? att dela ut flygblad och hoppas på att folk ändrar sig är bra, när det fungerar. när det inte fungerar så är det ideologiskt trams.

Genom att angripa och ta tillbaka från borgarklassen, de som planterar behoven och sitter på produktionsmedlen.

mörknäs:

återigen, hurdå? jag har svårt att tro att den annars så pragmatiska (om än ideologiskt besudlade) vänsteraktivismen just på denna punkt ställer sig odelat negativ till de metoder som den så ofta annars förespråkar.

mörknäs:

det är inte som om konsumtionshetsen inte är en klassfråga bara för att den är genomgående i princip oberoende av ekonomisk situation i just sveriges befolkning, och inte på något direkt plan drabbar svenska arbetare på ett dåligt sätt. det är du även medveten om, så att förneka det är ju rätt genomskinligt.

Vad yrar du om? Har aldrig påstått något annat väl? Klart det är en klassfråga, och något vi som klass måste agera mot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ser miljön mer som en faktor än ett självändamål. Bekvämlighet är trevligt. Tänker exempelvis inte sitta i en liten stuga utan el i skogen och leva på egenodlade kålrötter, kan däremot tänka mig att inte överförbruka el och leva på miljövänlig mat som inte består av döda djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mediakatt:

Bekvämlighet är trevligt. Tänker exempelvis inte sitta i en liten stuga utan el i skogen och leva på egenodlade kålrötter, kan däremot tänka mig att inte överförbruka el och leva på miljövänlig mat som inte består av döda djur.

så länge du inte hycklar med det och kallar dig "miljömedveten" eller något annat trams så tycker jag att det är lugnt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Motborgare:

Tänkte mer att angripa företaget som planterar falska behov, inte att angripa vanligt folk. Spränga NK när ingen är där är ju däremot en bra grej.

vad som åsyftas är inte riktigt att attackera folk på gatan, jag trodde att du skulle förstå att jag med "våld och hot om våld" syftade på detta i indirekt form med hjälp av lagstiftande och dylikt.

Motborgare:

Genom att angripa och ta tillbaka från borgarklassen, de som planterar behoven och sitter på produktionsmedlen.

fast borgarklassen är inte ensam om att vilja överkonsumera. och de är inte heller ensamma om att göra det. och jag tror, vilket du är bekant med, inte att ett ändrat statsskick i form av en naiv vänsterrevolution i sig ändrar något på denna punkt, då samma åtgärder måste vidtas för att förhindra denna överkonsumtion. därför ser jag heller inte varför man ska vänta med denna förändring tills denna utlovade revolution inträffar. varför det är rimligast att agera direkt, vilket innebär att agera med de medel som finns tillgängliga i dagsläget.

Motborgare:

Vad yrar du om? Har aldrig påstått något annat väl? Klart det är en klassfråga, och något vi som klass måste agera mot.

det är ju det jag inte förstår, att du inte ser något problem i att angripa denna ondskefulla borgarklass med våld och hot om våld när det drabbar svenska arbetare genom att de äger dessas fabriker och lägger beslag på delar av deras löner, men att du verkar tveksam när det rör sig om att förhindra en orättvisa på någon annan plats, och fienden helt plötsligt även innefattar din älskade arbetarklass, som är precis likadan som borgerligheten i denna fråga. det är inte borgarna som sysslar med ekonomisk imperialism riktad mot svältande, fattiga delar av världen som inte har möjlighet att säga ifrån. det är hela västvärlden och dess invånare, med få undantag. således även den arbetarklass som du säger dig representera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iosib:

så länge du inte hycklar med det och kallar dig "miljömedveten" eller något annat trams så tycker jag att det är lugnt.

vad är det för trams du kommer med nu? det finns inte en chans i helvetet att du på något vis skulle vara bättre för miljön än vad vi är, ska man räkna så är det väl isåfall du som är hycklaren. lite insyn innan du uttalar dig, tack.


   
SvaraCitera