Aviseringar
Rensa alla

Miljöpartiet eller Folkpartiet?


Kan folk förhelvete sluta vela mellan blockeNNNNNNN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

FP:s skolpolitik och alliansens inställning av "arbeta tills du dör" är två av mina favorithatämnen,

Jag håller inte 100 % med dig där, för att utvecklingen ska gå framåt och vårt land ska fortsätta vara ett rikt land, så måste den generationen, dvs den yngre som är Sveriges framtid. Det måste vara en som kan konkurrera starkt med andras länder, som det ser ut nu så enligt min åsikt, så är skolan alledes för splittrad (och oambitiösa elever) och vi måste se till att kraven höjs och att alla får en likvärdig utbildning, för kunskap är makt.

Men visst, jag kan hålla med dig om att dagens betyghets inte är en fördel för vår utbildning, utan att fokuset måste ligga på kunskaperna i sig, och inte "utväderande pappret" som man får i slutet av varje termin. Jag ska också lägga till att oambitösa elevers tänkade är om att " åh, nu kan jag slappa tre år på gymnasiet, och sen läsa upp det komvux" håller inte och är mycket förödande, för vårt land, och det kostar oss skattebetare enorma pengar pga deras slapphet.

Chryseus:

Det kan jag hålla med om! Undantag ska kunna göras

Jag håller med dig där att det är viktigt att förbättra och uppehålla vårt välfärdssystem, det är enormt viktigt, men som du säger att man ska inte ge socialbidrag och sjukpension till varenda som ber om det. Men att det fortfarande ska existera och att man ska kunna ge hjälp och stöd åt dem som behöver det. För det ska jo inte bli som USA, utan vi måste hjälpa dem sjuka och utsatta i samhället, så att dom också kan få ha livskvalitet..FÖR i slutet av dagen, så är vi alla och människor, och vi måste lärar oss att ta hand om varandra, sluta med fördomar och generaliseringar..


   
SvaraCitera

Sucher:

vi måste se till att kraven höjs

Ja, för de höga kraven på ungdomar i allmänhet i samhället har inget att göra med den skenande psykiatriska problematiken bland i princip alla ungdomar.

Sucher:

för att utvecklingen ska gå framåt och vårt land ska fortsätta vara ett rikt land,

Är inte intresserad av vare sig utveckling än att Sverige ska vara ett, relativt mot andra länder, rikt land. Är intresserad av att vi ska ha en befolkning som äger sig själv, och en hyffsad andel lyckliga - något som tycks gå åt helvete mer och mer ju mer den blå alliansen eller de lila sossarna styr. Är inte heller intresserad av länder öht egentligen - Länder ska vara en konstruktion som ska underlätta för människor, och inte tvärtom, och med dagens kommunikativa möjligheter är länder mer och mer irrelevanta.
Geografiska indelningar bör ske efter praktiska och demokratiska syften, och inte vara större än att befolkningen inom ett sådant kan vara mer eller mindre självförsörjande (om än delvis genom handel).

Sucher:

Jag ska också lägga till att oambitösa elevers tänkade är om att " åh, nu kan jag slappa tre år på gymnasiet, och sen läsa upp det komvux" håller inte och är mycket förödande

Och det är även ett rent anekdotiskt baserat påstående.

Sucher:

mycket förödande, för vårt land, och det kostar oss skattebetare enorma pengar pga deras slapphet.

Vad som kostar arbetarna betydligt mycket mer pengar är kapitalisterna som tar vår produktion under hot om svält och misär.

PS: Jag tror absolut att du har en del vettiga åsikter och så, så om jag verkar väldigt anti så är det för att jag är anti mot dina påståenden. Jag föraktar en del av dina ställningstaganden, och hoppas att du hittar skäl att tänka om - för hos många socialliberala finns ett frö till gott tänkande om frihet och solidaritet. Så länge du sätter landet före människan och "utveckling" (vilket ofta är synonymt med tillväxt) framför lycka kommer jag dock fortsätta se dig som en politisk fiende.


   
SvaraCitera

Rösta på Fp

så, nu kan tråden låsas![smile]


   
SvaraCitera

Bojkotta hela det där jävla spelet för din egna jävla värdighets skull. Politiskt aktiv, haha herregud vilket skämt...


   
SvaraCitera

Sucher:

Jag vet att min idelogogi är social-liberal, och jag har spenderat hundratals timmar med att researcha dessa partier, då jag vet att det står mellan dessa två..

Miljöpartiet är mer socialliberala än Folkpartiet, som i dag snarare är ett konservativt parti.

Sucher:

Vad jag vill är hitta mitt parti som vill ha en ökad välfärd i samhället och minska klyftorna mellan fattiga och rika (det är mkt här mitt "röda tänkade" kommer in)

Det kommer aldrig att hända med borgarna vid rodret. Inte med Miljöpartiet heller. Eller sossarna för den delen.

Sucher:

men sen samtidigt så tror jag på folkpartiets skolpolitik,

Folkpartiets skolpolitik är bara populism. Det är ungefär samma grej som när SD kritiserar invandringen och föreslår "lösningar", ingen som vet någonting köper det. Tyvärr så har de flesta inte koll.

Fråga lärarna eller de som forskar om pedagogik på universiteten vad de tycker om Folkpartiets skolpolitik. Därmed inte sagt att vänsterblockets individualistiska, medelklassorienterade skolpolitik är så värst mycket bättre. Inget svenskt parti har någon vettig skolpolitik.

Sucher:

och det blåas sätt att driva samhället framåt, och att lösningen inte är att sjukskriva alla (som dem röda gärna gör, det är iaf min åsikt)

Alliansens sätt att "driva samhället framåt" är bara klyschor om att allt ska konkurrensutsättas och att skatten ska sänkas, vilket självklart inte funkar i verkligheten.

Och de borgerligas svar på sjukskrivningarna är att tvinga sjuka att arbeta utan någon hänsyn. Knappast rätt väg att gå...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag måste säga att det faktiskt är en rätt svår fråga: vare sig MP eller FP är i närheten av liberala, men båda har åtminstone i teorin en möjlighet att bli det. Just "Greens" är ju i de flesta länder (men inte Sverige) renodlat socialliberala. Frågan är bara om det svenska miljöpartiet verkligen kommer att gå den socialliberala vägen: som det ser ut nu har det blivit ett slags alternativa socialdemokrater. Dessutom finns det fortfarande kvar en del av väljarkåren som är antivetenskapliga och stödjer pseudovetenskap.

Jag tror att du borde försöka satsa på FP. Möjligheterna är större att förvandla FP till socialliberalt än att få MP att inte närma sig socialdemokraterna mer.

Tamburinmannen:

Bojkotta hela det där jävla spelet för din egna jävla värdighets skull. Politiskt aktiv, haha herregud vilket skämt...

Det här är faktiskt det rätta svaret, egentligen. Fast har Sucher bestämt sig så...

Sucher, kom ihåg nu, sälj inte dig själv för makt. Fast visst, trots att LUF är det liberalaste partiet i Sverige (...efter LP då, men de är så små att de knappt behöver nämnas) så är FP inte liberalare än C, vilket bevisar att i princip ingen har stått emot maktbegäret, så du lär ju inte klara dig bättre än någon annan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sucher:

Vad jag vill är hitta mitt parti som vill ha en ökad välfärd i samhället

Vare sig partier eller stater skapar välfärd, det gör vi som bor i landet genom vårat handlande, vårat arbete, våran kreativitet, våran frihet och genom att ta ansvar för våra egna liv och handlingar.

Sucher:

och minska klyftorna mellan fattiga och rika

Är klyftor ett problem om alla blir rikare? Säg tex att Kalle tjänar 20 000 kr i månaden och Lisa tjänar 30 000 kr i månaden. Sedan får Kalle en löneökning på 500 kr och Lisa en på 700 kr, då har ju klyftorna ökat men samtidigt har alla blivit rikare.

Är klyftor ett problem om det är förhållandevis enkelt (naturligtvis kommer det med största sannolikhet att krävas en hel del hårt arbete) att röra sig mellan de olika skalorna av klyftan?


   
SvaraCitera

Stringburka:

Jag skulle råda dig att köra på FP, framförallt för att jag inte vill ha folk som dig i ett av de få någorlunda vettiga partierna.

lol


   
SvaraCitera

Båda är skitpartier, men jag skulle nog rekommendera FP eftersom MP är så verklighetsfrånvända.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miljöpartiet är ett pajas parti som lever på att "miljö" är ett hett ämne och det gynnar dom något fruktansvärt, till mestadels för att de har miljö i namnet, deras ideologi är riktigt udda som inte skulle funka.
De vill ut ur EU, de vill höja priset på bensinen med flera kronor, de vill ha friinvandring, de vill sloppa betyg i skolan. Dock har deras krav tonats ner en aning tack vare deras allians med V och S och det har gjort dem till ett kommunist parti istället som vill ha höjda skatter, förmögenhetskatt, tvång på att gå med i facket och massvis med annat trams som kommer med från S och V.


   
SvaraCitera

MP. Jag skulle nog vilja råda dig till att ge upp dina folkpartistiska åsikter, eftersom jag anser att välfärden är den enda viktiga frågan, och att folkpartiet inte gynnar välfärden.

Sucher:

Och jag ville inte liksom inte hoppa mellan partierna, då jag anser att det kan skada min "creditbility" som politiskt aktiv.

Det är just därför jag är obunden direktdemokrat. Jag är mitt eget parti och tänker inte skriva under på värderingar jag inte står för.

Sucher:

men sen samtidigt så tror jag på folkpartiets skolpolitik

Överdrivna betygssystem sätter onödiga käppar i hjulet.

Sucher:

och det blåas sätt att driva samhället framåt

Jag tycker inte att det är särskilt coolt att prioritera utvecklingen framför individen.

Sucher:

och att lösningen inte är att sjukskriva alla (som dem röda gärna gör, det är iaf min åsikt)

Det är bättre att låta snyltare komma undan än att inte hjälpa dem som är i nöd.

Sucher:

men sen samtidigt så är jag kritisk til vänsterpartiers stora roll i oppositionen..

Okej. Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Djeydjey:

MP. Jag skulle nog vilja råda dig till att ge upp dina folkpartistiska åsikter, eftersom jag anser att välfärden är den enda viktiga frågan, och att folkpartiet inte gynnar välfärden.

Så MP gynnar välfärden med sina höjda skatter, lån motsvarande 0,7% av BNP för att finansiera välfärden när vi är ett av de länder i Europa som har klarat krisen bäst, och så ska vi medvetet göra precis samma misstag som Grekland, Island m.m? Ja, det är ju att gynna välfärden. Tillsammans med förkortade arbetsdagar och förhöjda arbetsgivaravgifter och en försämrad skola kör man de här landet i grunden. Allt för välfärden, eller?

Djeydjey:

Överdrivna betygssystem sätter onödiga käppar i hjulet.

Du sammanfattar allstå FP's skolpolitk i överdrivna betygssystem?


   
SvaraCitera

Sucher:

Hej!

Sedan bör du veta att Folkpartiets ungdomsförbund, LUF, driver en helt annan politik än sitt moderparti.


   
SvaraCitera

bobben:

Så MP gynnar välfärden med sina höjda skatter, lån motsvarande 0,7% av BNP för att finansiera välfärden när vi är ett av de länder i Europa som har klarat krisen bäst

Höjda skatter drabbar bara rika - rika som har råd att dela med sig och sponsra de fattiga till karriär. Att välfärden gynnas av att alla får möjlighet till karriär säger väl sig självt?

bobben:

och så ska vi medvetet göra precis samma misstag som Grekland, Island m.m?

Källa på att det var skattehöjningar som var orsaken?

bobben:

Tillsammans med förkortade arbetsdagar

Hört talas om utbrändhet? Individen är viktigare än utvecklingen! Och en långsiktig effekt på utvecklingen...

bobben:

och förhöjda arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaren är rik. Du får ju liksom tänka på var avgifterna går...

bobben:

och en försämrad skola kör man de här landet i grunden. Allt för välfärden, eller?

Försämrad vad?! Vem avgör om en skola försämras? Är det du eller Jan Björklund? Kanske Nyamko Sabuni? [bigsmile] Svarta kvinnor kan inte ha fel [cute]

bobben:

Du sammanfattar allstå FP's skolpolitk i överdrivna betygssystem?

Ja, vad finns det mer? Du verkar ju kunna FP:s skolpolitik betydligt bättre än mig, precis som jag uppenbarligen kan MP:s bättre än dig...


   
SvaraCitera