Aviseringar
Rensa alla

Miljöpartiet vill inkludera alla i sin partiprogramsrevideringsprocess.


Ämnesstartare

Om detta stämplas som reklam, kan mods känna sig fria att stänga ner denna tråd. Men jag vill bara tipsa om Miljöpartiets partiprogramsrevidering, och att du kan vara med och påverka Sveriges tredje största partis partiprogram, och skapa debatt i frågan om hur miljöpartiet borde utvecklas.

Processen
Partiprogrammet ska antas 2013, och jag sitter i Grön Ungdoms partiprogramsrevideringsgrupp, och vi kommer sätta igång flera processer för att nå ut så långt det går bland unga, och alla åsikter vi får in kommer sedan beslutas om på Grön Ungdoms riksårsmöten och drivas gentemot Miljöpartiet. Grön Ungdom får varje kongress igenom flera av sina motioner och har ett väldigt starkt mandat gentemot Miljöpartiet.

Man kan också påverka direkt gentemot miljöpartiet, här är Miljöpartiets partiprogramsrevideringsblogg där man kan lämna kommentarer, och ifall man vill säga något vettigt, skicka in egna texter.

Några av alla frågor som kan diskuteras här:
- Bör lycka och välbefinnande vara det högsta målet för Miljöpartiets politik? Miljöpartiet driver idag alternativa mått gentemot BNP, som att mäta människors välbefinnande, men andra menar att målet är för okonkret.
- Frågor som vi borde driva hårdare, frågor som vi borde sluta driva, nya frågor som vi behöver ta upp. Exempelvis frågan om feminism är stor i Miljöpartiet, som består av olika feministiska inriktningar, men också frågan om köttkonsumtionen debatteras friskt med åsikter åt båda hållen, och frågan om välfärd och arbetstidsförkortning.
- Har du några tips på hur vi kan försöka engagera människor utanför Miljöpartiet/Grön Ungdom i processen så mycket som möjligt vore jag glad att höra om dem.

Gogogogo.
/Anarkandi


   
Citera

Homoerotik:

Bör lycka och välbefinnande vara det högsta målet för Miljöpartiets politik?

Då lycka och välbefinnande av oerhört många definieras ganska olika så kan jag tycka att det är konstigt att det skulle vara ett politiskt mål.

Som vision eller grundsten i politiken att alla ska vara lyckliga och ha ett starkt välbefinnande är bra. Men det krävs betydligt konkretare mål för att någon ska förstå vad det är ni vill.

Att säga "mitt mål med livet är att vara lycklig" betyder ju egentligen ingenting om man inte vet vad man ska göra för att nå dit.

Så satsa på konkreta saker istället.


   
SvaraCitera

Homoerotik:

Frågor som vi borde driva hårdare

Homoerotik:

nya frågor som vi behöver ta upp

6 timmars arbetsdag med bibehållen lön, för att tackla ungdomsarbetslösheten.

Förbud mot bemanningsföretag, bemanningsföretagen används för att luckra upp arbetsrätten och försämra våra arbetsvillkor. Trygghet och möjlighet att säga ifrån utan att få sparken är viktigt för människors välmående.

Gratis kollektivtrafik, helt stört att inte ett "miljöparti" driver den frågan redan.

Homoerotik:

frågor som vi borde sluta driva

Sluta höja priserna på kollektivtrafiken överallt. Alla höjningar i Lund har Miljöpartiet varit för. Det är fullkomligt efterblivet. Satsa pengar på teknik för att göra den miljövänligare istället för att försämra folks vardagsliv och strypa deras rörelsefrihet. Leder ju bara till att folk åker bil istället dessutom.

Homoerotik:

Exempelvis frågan om feminism är stor i Miljöpartiet, som består av olika feministiska inriktningar, men också frågan om köttkonsumtionen debatteras friskt med åsikter åt båda hållen, och frågan om välfärd och arbetstidsförkortning.

Vad som debatteras i MP är ju fullkomligt ointressant för alla utomstående. Er konkreta politik är det enda viktiga.

Homoerotik:

- Har du några tips på hur vi kan försöka engagera människor utanför Miljöpartiet/Grön Ungdom i processen så mycket som möjligt vore jag glad att höra om dem.

Sluta rida borgarkuk och våga ha lite ryggrad. Ni hoppar ju från allians till allians hela tiden och ingen vet var man har er. Skulle aldrig få för mig att stödja ett parti som helt plötsligt kan stödja prishöjningar, försämrad arbetsrätt och annat som försämrar arbetares liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Att säga "mitt mål med livet är att vara lycklig" betyder ju egentligen ingenting om man inte vet vad man ska göra för att nå dit.

Så satsa på konkreta saker istället.

Jag är lite inne på samma tanke, men andra menar att lycka ändå är ett högst väldefinierat mål, och menar att man konkretiserar genom att när man i partiprogrammet skriver om vad man vill, pekar på att olika politiska åtgärder vi driver kommer ha positiva effekter på människors välbefinnande, liksom de flesta av sveriges partier idag pekar på att deras reformer kommer öka tillväxten.


   
SvaraCitera

inte utvecklas


   
SvaraCitera

Tycker du att kvotering i bolagsstyrelser är en vettig fråga att driva? Varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Gratis kollektivtrafik, helt stört att inte ett "miljöparti" driver den frågan redan.

Miljöpartiet i Örebro drev den frågan för ett par år sedan och lyckades få igenom en prov period då man på provade att införa gratis kväll/nattbussar i örebro. Vilket i sig är skit bra.
Dock blev det väldigt misslyckat då det resulterade i att bussarna blev fulla med folk som vanadaliserade bussarna och det skedde ett antal fylleslagsmål på bussarna vilket gjorde att bussbolaget var tvunga att hyra in säkerhetsvakter för att garantera busschaufförernas säkerhet och man fick avbryta prov perioden i förtid.
Så några efterblivna idioter i örebro saboterade den idéen väldigt hårt.[mad]
Så miljöpartiet ändrade synpunkt till att jobba för billigare kollektivtrafik då det uppenbarligen inte verkade gå att genomföra gratis kollektivtrafik på ett bra, säkert, och acceptabelt tillvägagångssätt.


   
SvaraCitera

Jucka:

Så några efterblivna idioter i örebro saboterade den idéen väldigt hårt.[mad]
Så miljöpartiet ändrade synpunkt till att jobba för billigare kollektivtrafik då det uppenbarligen inte verkade gå att genomföra gratis kollektivtrafik på ett bra, säkert, och acceptabelt tillvägagångssätt.

Känns som en jävligt kass ursäkt att inte ha det gratis för. Det är gratis att gå på stan och fulla människor trashar den också, men man börjar inte ta ut en avgift för att få på stan för det. Kollektivtrafiken är en central del i människors rörelsefrihet och det är sjukt att man ska betala för att kunna röra sig fritt.

Men Miljöpartiet jobbar inte ens för billigare kollektivtrafik, de röstar ju för högre priser hela tiden. [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Kollektivtrafiken är en central del i människors rörelsefrihet och det är sjukt att man ska betala för att kunna röra sig fritt.

Kollektivtrafiken i städer är till för folk som är för lata för att gå eller cykla. Är det inte sjukt att kräva att någon annan ska skjutsa runt dig gratis när du vill ta dig någonstans?


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Kollektivtrafiken i städer är till för folk som är för lata för att gå eller cykla. Är det inte sjukt att kräva att någon annan ska skjutsa runt dig gratis när du vill ta dig någonstans?

Nej, den är till för att man snabbt och smidigt ska kunna ta sig runt i staden. Företag förutsätter ju t.ex. att du tar kollektivtrafik till jobbet (om du inte har bil dvs) så att du snabbt ska vara där.

Den som kör bussen, tåget eller whatever skulle ju förövrigt inte jobba gratis. Så din liknelse är skitdålig. [smile] Men i t.ex. danska tunnelbanan har man ju inte ens förare, så det skulle såklart vara att föredra. Sjukt att tvinga folk att arbeta när maskiner kan sköta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Nej, den är till för att man snabbt och smidigt ska kunna ta sig runt i staden. Företag förutsätter ju t.ex. att du tar kollektivtrafik till jobbet (om du inte har bil dvs) så att du snabbt ska vara där.

I alla svenska städer (utom möjligen sthlm, gbg och malmö) är det ju fullt möjligt att cykla överallt. Företag bryr sig ju inte om hur du tar dig till jobbet så länge du är där i tid.

Rödingajäveln:

Den som kör bussen, tåget eller whatever skulle ju förövrigt inte jobba gratis. Så din liknelse är skitdålig. Men i t.ex. danska tunnelbanan har man ju inte ens förare, så det skulle såklart vara att föredra. Sjukt att tvinga folk att arbeta när maskiner kan sköta det.

Men någon ska ju betala chauffören, och istället för att låta personerna som nyttjar färdmedlet göra det vill du att vi andra som i princip aldrig åker kollektivt ska göra det?

Självklart är förarlösa tunnelbanor att en mycket god idé, men alla städer har dock ej tunnelbana och förarlösa bussar skulle jag helst inte åka med.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

I alla svenska städer (utom möjligen sthlm, gbg och malmö) är det ju fullt möjligt att cykla överallt.

Det betyder inte att man ska cykla. [confused] Cyklar är förövrigt inte gratis de heller. Har du bråttom så tar du kollektivtrafiken.

Sen tillkommer ju även möjligheten att röra sig runt i landet. Ska jag cykla till Stockholm om jag vill dit och hälsa på mina vänner tycker du? [rolleyes]

Horrorshow:

Företag bryr sig ju inte om hur du tar dig till jobbet så länge du är där i tid.

Ja, men kollektivtrafiken kortar ner din arbetsdag ganska rejält.

Horrorshow:

Men någon ska ju betala chauffören, och istället för att låta personerna som nyttjar färdmedlet göra det vill du att vi andra som i princip aldrig åker kollektivt ska göra det?

För min del kan storföretagsägarna gärna betala 100% och vi andra 0. [smile] Om det var gratis hade nog fler av er dessutom åkt. Jag tvingas förövrigt att betala för militär, polis och massor av annat som jag inte vill betala för, så sluta böla.

Horrorshow:

Självklart är förarlösa tunnelbanor att en mycket god idé, men alla städer har dock ej tunnelbana och förarlösa bussar skulle jag helst inte åka med.

Det kan man dock bygga. 🙂


   
SvaraCitera

Kollektivtrafik ska solklart vidareutvecklas, det ska bli bättre än vad det är nu. När järnvägarna knappt tål en centimeter snö eller att moderaterna bestämmer sig för att bygga motorvägar så lär det ju inte utvecklas alls.

I de största städerna som sthlm exempelvis så borde man bygga fler cykelbanor. I min industriort i södra norrland, finns det gott om cykelbaner och det är skitbra!

Men det säger inte att folk tar cykeln för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Sen tillkommer ju även möjligheten att röra sig runt i landet. Ska jag cykla till Stockholm om jag vill dit och hälsa på mina vänner tycker du?

Nu skrev jag ju att det gällde i städer.

Rödingajäveln:

Om det var gratis hade nog fler av er dessutom åkt.

Svårt att säga om fler hade åkt men personligen är det inte priset som gör att jag cyklar, jag tycker det är rätt trevligt att cykla samt att man slipper allt trassel med förseningar och överfulla bussar. Det är såklart min personliga uppfattning men tror inte att jag är helt ensam om den.

Rödingajäveln:

Jag tvingas förövrigt att betala för militär, polis och massor av annat som jag inte vill betala för, så sluta böla.

Då är det väl trist att behöva betala för ännu mer för saker man inte vill betala för?

Rödingajäveln:

Det kan man dock bygga. 🙂

Absolut, tunnelbana är ett smar och trevligt färdmedel. Att bygga ett tunnelbanenär är ju tyvärr ett jäkla projekt som tar x antal år att genomföra, samt att man kommer behöva stänga av en hel del gator under byggandet vilket kommer göra staden ännu mer svårframkomlig under projektets gång.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Nu skrev jag ju att det gällde i städer.

Tycker det ska vara gratis överallt. [y]

Horrorshow:

Svårt att säga om fler hade åkt men personligen är det inte priset som gör att jag cyklar, jag tycker det är rätt trevligt att cykla samt att man slipper allt trassel med förseningar och överfulla bussar. Det är såklart min personliga uppfattning men tror inte att jag är helt ensam om den.

Okej, tror ändå fler hade nyttjat kollektivtrafikens alla fördelar om den var gratis. 🙂

Horrorshow:

Då är det väl trist att behöva betala för ännu mer för saker man inte vill betala för?

Men jag vill betala den del av skatten jag eventuellt hade fått extra för gratis kollektivtrafik. Hade nog tjänat ganska stort på det jämfört med vad jag idag betalar när avgiften är platt istället för progressiv.

Att man inte vill betala för något är ju helt individuellt. Ska varje individ kunna bestämma vad de vill betala för måste skatten individualiseras helt om blir då meningslös. Jag skiter i om du får några extra kronor på din skattesedel för att kollektivtrafiken ska bli gratis. Polisen, militären, politikerna och massa annat som DU vill ha kostar troligen mig mer än vad den lilla grejen skulle kosta dig.

Horrorshow:

Absolut, tunnelbana är ett smar och trevligt färdmedel. Att bygga ett tunnelbanenär är ju tyvärr ett jäkla projekt som tar x antal år att genomföra, samt att man kommer behöva stänga av en hel del gator under byggandet vilket kommer göra staden ännu mer svårframkomlig under projektets gång.

Men på sikt skulle det vara jättebra. Med det argumentet kan man ju aldrig bygga nånting. Inte direkt som att hela staden stängs ner för att enstaka gator blir stängda förövrigt, kommer fortfarande gå att ta sig runt i staden.


   
SvaraCitera