Aviseringar
Rensa alla

Min bby(dator) klickar, hjälp mig fixa innan den dör?


Ämnesstartare

 Så, min dator började klicka vid uppstart för några dagar sedan. Tänkte inte så mycket på det just då eftersom det ärligt talat bara låter som att fläkten tar emot någonting, så när den sedan tystnade brydde jag mig inte.

Igår fortsatte den låta även efter uppstart så jag blidde lite leds och dammade ut den i hopp om att det bara skulle vara något som fastnat i en fläkt. Flög en del damm, temperaturen i datorn sjönk med cirkus tio grader om mätarna jag har på den är något att gå på, men den klickade vid uppstart även om den tystnade efteråt.

När vi startade den med chassit öppet så var jag och min far överens om att det lät som att det kom från vattenkylningen, men imorse började jag fundera på om det inte lät mer som att det kom från moderkortet/strömförsörjningen? Klart är i alla fall att det inte är hårddiskarna, ljudet kommer från längre bak i datorn. Idag har den ett konstant, oroande klickande för sig?  

Datorn är lite mer än 1 år, och jag är så sjukt dålig på datorer att ni kommer få behöva förklara för mig hur jag hittar den informationen ni behöver för att kunna hjälpa mig. 

Seriöst hjälp mig, jag börjar snart att gråta. Vill inte att min älskling ska dö, jag har inte tid för datorproblem och har ingen aning om var garantin hamnade i flytten heller. Gråter


   
Citera
Ämnesetiketter

Fungerar den som normalt trots det klickande ljudet? Eller har den blivit segare, fått felproblem eller stängt av sig eller så?


   
SvaraCitera

Lyssna mer noggrant om du kan hitta exakt vart det kommer ifrån. 
Kanske en fläkt på grafikkortet som låter?  Eller vibrationer någonstans bara?


   
SvaraCitera

Du skulle kunna ta reda på mer exakt var det befinner sig genom att köra uteslutningsmetoden och stänga av fläktar (en i taget och se om ljudet kvarstår). Så länge du har kylflänsar monterade borde inte datorn bli så varm att den tar skada av det.

EDIT: Du kan även testa att byta ut mot gamla komponenter, ifall du har några liggandes (till exempel stockkylare istället för vattenkylare och ett gammalt grafikkort istället för sitt nuvarande). 


   
SvaraCitera

Hur låter ljudet och var ifrån kommer det. Testa att plugga ur en fläckt i taget och se om det är någon av dem. Om du har något operativsystem på tex en skiva så testa att koppla ur hårddisken och boota till skivan och se om det är hårddisken. Men om du har en ssd så behöver du inte vara orolig för hårddisken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare


Stack in telefonen i datorn och filmade lite, inte mycket att se (Ljus? vad är det?) men man hör ljudet i alla fall. Inte världens bästa kvalitet, men eh.. Det låter som en fläkt som håller på att ge upp?

Ljudet är tillräckligt högt för att det ska studsa runt i lådan så kan inte avgöra vilken komponent det kommer ifrån med enbart öronen, prövade lite olika knep men hörde ingen ordentlig skillnad, annat än att det kommer från långt bak i datorn. Jag vet inte om det är illusion att det tycks komma från högt upp eller inte dock, men hittills pekar allt på att det vattenkylningens fläkt. Vilket jag tyvärr inte kan bevisa då jag är en fantastisk noob vad gäller insidan på en datorlåda och inte har en aning om hur jag kopplar ur den.

Hittade min garanti(YES) så ska ringa support imorgon, men ska se till att hålla er uppdaterade om min stackars dator också. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Uppdatering:
Nu är datorn tyst och snäll igen och klickar bara precis i uppstarten, vet inte om jag tycker det är bättre eller värre. Skeptisk

Support tycker att jag ska plocka ut och själv skicka vattenkylningen till dem så får jag en ny skickad till mig, så har bett en vän komma och hjälpa mig med att plocka ut den och byta till vanlig fläkt så länge. 

Tack allesammans som svarat ocjh kommit med tips. Glatt skålande


   
SvaraCitera