Aviseringar
Rensa alla

Min bror röker... Hur ska jag berätta det?


Ämnesstartare

Starkill91 :
Visa han en massa bilder på vad som sker med kroppen när man röker och efter flera år av rökning! 😛  
Det kan göra  att han får en tankeställare! 

Tack för tipset


   
SvaraCitera

ååhh fyfan hade hatat att ha dig som syrra om du alltid skvallrar på din brorsa (trots att han får...?)


   
SvaraCitera

Hade kanske försökt prata med honom om jag nu verkligen inte velat att han skulle röka, men det får inte bli så att du försöker övertala honom - ge bara din åsikt om det hela. Vill han sluta så gör han det, vill han inte så gör han det inte - I Slutändan är det ändå hans val även om det självklart inte är bra att röka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axelinaaas:
ååhh fyfan hade hatat att ha dig som syrra om du alltid skvallrar på din brorsa (trots att han får...?)

Jag har aldrig sagt något om honom förut. Detta anser inte jag som skvallra, förstår ingen att jag vill hjälpa honom? Det är inte så att jag går och säger "Han röker bara så ni vet", jag bryr mig ju om honom.


   
SvaraCitera

Johanna72:

Tack för tipset

Np! 🙂 


   
SvaraCitera
time
 time

Johanna72:

Jag har aldrig sagt något om honom förut. Detta anser inte jag som skvallra, förstår ingen att jag vill hjälpa honom? Det är inte så att jag går och säger "Han röker bara så ni vet", jag bryr mig ju om honom.

Tror du inte att hans mamma kanske också vet då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:

Tror du inte att hans mamma kanske också vet då?

Jo kanske, men om hon inte gör det vill jag ändå att hon ska veta. Tror hon är den som kan hjälpa honom bäst.


   
SvaraCitera

Johanna72:

Jag har aldrig sagt något om honom förut. Detta anser inte jag som skvallra, förstår ingen att jag vill hjälpa honom? Det är inte så att jag går och säger "Han röker bara så ni vet", jag bryr mig ju om honom.

fast du hjälper ju honom inte geonom att säga det till alla?


   
SvaraCitera
myten

Syskon hjälper varande, de golar inte på varandra... Om du nu inte gillar rökning så rök inte själv, det är upp till var och en att välja om man ska röka eller inte


   
SvaraCitera

Johanna72: det är att jag bryr mig om honom.

Om du bryr dig så väljer du vägen som ger bäst effekt. Att berätta för en tredjepart som möjligen sätter din bror i en obekväm sits är knappast den väg som ger bäst effekt.

Tala med honom direkt eller strunta i det.


   
SvaraCitera

Prata med honom om hur farligt och onödigt det är och se om det får någon effekt. Det är svårt att inse det just nu när det inte får några egentliga konsekvenser men ett liv med kol är inte ett liv man vill ha. 
Han kommer ju antagligen att ångra sig och sluta någon gång men när det kommer att bli måste ju ligga hos honom. 


   
SvaraCitera

Men herregud låt honom ha sitt eget liv 


   
SvaraCitera

fattar inte varför cigaretter ska finnas ens....


   
SvaraCitera

Johanna72:

Det är inget kontrollbehov, det är att jag bryr mig om honom.

Är det visst


   
SvaraCitera

dom märker nog att han röker snart också de luktar ju liksom förjävligt


   
SvaraCitera