Aviseringar
Rensa alla

Min flickvän har en svår depression. Vad kan jag göra?


Macro:

Vad finns där för alternativ? jag är väldigt tacksam för svar!

Det enda alternativet för henne är att ta tag i sina egna problem och hitta en väg upp ur skiten. Endast hon själv vet varför hon har problem, och hon måste hitta sätt att hantera dem på. Håller med om att BUP är ett jävla skit - och att mediciner bara gör att man känner sig som en drogad zombie - så det enda återstående alternativet är att hon "fixar sig själv".

Macro:

Hon tror inte själv att hon någonsin blir kvitt depressionen.

No, No, No. Detta är en så otroligt dålig inställning, den har jag själv haft ett tag. Jag mådde dåligt som fan och trodde att jag skulle vara likadan för alltid - och här är jag idag, har städat upp röran som jag befann mig i och lagt dit alla pusselbitar som fattades, jag mår BÄTTRE, mycket bättre.

Det enda som behövs för att hon ska klara det är VILJA. Hon måste vilja kämpa för att hitta en väg ur det, istället för att bara lägga ner och inte göra något åt det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Melinka:

Det enda som behövs för att hon ska klara det är VILJA. Hon måste vilja kämpa för att hitta en väg ur det, istället för att bara lägga ner och inte göra något åt det.

Jag är glad för din skull 🙂 du bör vara stolt. Hur kan jag säga det här till henne utan att hon tar illa upp? Som sagt så vet jag inte hur illa de saker hon varit med om är. men uppenbarligen så tog de stenhårt på henne.


   
SvaraCitera

Macro:

Jag är glad för din skull 🙂 du bör vara stolt. Hur kan jag säga det här till henne utan att hon tar illa upp? Som sagt så vet jag inte hur illa de saker hon varit med om är. men uppenbarligen så tog de stenhårt på henne.

Tack så mycket 🙂 känns bra att höra!
Alltså det skulle ju vara mycket lättare om hon kunde berätta för dig om grunden till sina problem, annars är det svårt att veta hur hon ska lösa det - jag tycker du har rätt att veta vad det är som har hänt henne för att du ska kunna hjälpa henne på något sätt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Melinka:

Alltså det skulle ju vara mycket lättare om hon kunde berätta för dig om grunden till sina problem, annars är det svårt att veta hur hon ska lösa det - jag tycker du har rätt att veta vad det är som har hänt henne för att du ska kunna hjälpa henne på något sätt!

jo, det håller jag med om. det känns jättefel nu... hon är alldeles kort mot mig. och hon skyller på att hon inte vet vad hon ska säga. jag är så jävla förvirad... igår så lämnade vi varandra med en kyss och ett "jag älskar dig" som vanligt :S


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Istället för att bara vara en carebear, så kan du ju faktiskt också försöka motivera henne att komma ur depressionen också. Sätt lite krav på henne men inte för mycket, då går motivationen igång. Om en dålig situation uppstår så måste man komma ur den också, inte bara tröstas [cute]


   
SvaraCitera

Macro:

jo, det håller jag med om. det känns jättefel nu... hon är alldeles kort mot mig. och hon skyller på att hon inte vet vad hon ska säga. jag är så jävla förvirad... igår så lämnade vi varandra med en kyss och ett "jag älskar dig" som vanligt :S

Låter som ett jobbigt läge, jag hoppas det ordnar upp sig & att hon vågar berätta vad det är som har hänt!
Lycka till med allt!


   
SvaraCitera

Du kan inte göra särskilt mycket mer än att bara finnas till och prata med henne. Undvik att forcera henne, hon måste få berätta i sin takt.
Tro på det hon säger, skulle hon överreagera så gör ingen stor sak av det. Säg att du älskar henne och att hon är vacker ofta, för hon har kanske låg självkänsla och tycker att hon är värdelös m.m.

Kanske vore bra att du läste lite om depressioner (vilket du redan gjort kanske?) då får du större förståelse för hennes problem kanske. När hon har negativa tankar om sig själv som inte stämmer med verkligheten så är det bra om du försiktigt diskuterar saken med henne. Vad hon behöver mest är att känna sig trygg, älskad, känna hopp, att känna sig accepterad och omtyckt för den hon är.

Sen så borde du ta kontakt med någon person som har kunskap om och erfarenhet av depressioner som du kan prata med, t.ex. din kurator eller en psykolog. Du kommer eventuellt att själv behöva stöd för att orka med men framför allt får du bra råd om hur du kan hantera vissa situationer som uppstår.


   
SvaraCitera

Tips: Ta inte på dig allt ansvar, du förstör bara (för) dig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lämna henne. Hon drar ju bara ner dig i skiten också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla seriösa svar. jag har gjort vad jag kunde... och nu har hon lämnat mig. hon vill inte ens prata med mig.

kärlek är piss och fullkomligt överskattat :/


   
SvaraCitera

Macro:

Tack för alla seriösa svar. jag har gjort vad jag kunde... och nu har hon lämnat mig. hon vill inte ens prata med mig.

kärlek är piss och fullkomligt överskattat :/

Suck it up and bite the bullet

Jaja, men det är inte piss alltid. Hon ändrar sig kanske ifall hon inte tappat känslorna för dig. Hade hon någon förklaring till varför hon lämnade dig eller var det bara tack och hej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Domine_90:

Jaja, men det är inte piss alltid. Hon ändrar sig kanske ifall hon inte tappat känslorna för dig. Hade hon någon förklaring till varför hon lämnade dig eller var det bara tack och hej?

Hon hörde av sig igår. vi pratade lite... anledningen till att det är slut är så att förra fredagen blev hon kysst av en annan kille, en kyss bara. hennes tidigare förhållanden har slutat pga otrohet så hon har sjukt svårt för tillit och just otrohet. hon berättade det för mig direkt så jag blev inte arg eller så på henne. jag sa att vi kunde bortse från det och gå vidare. jag litar ju stenhårt på henne. Under hela veckan har det varit fram och tillbaka. hon kan inte förlåta sig själv (även om hon inte gjort något). hon kunde inte lägga skuldkännslorna bakom sig. Jag mådde dåligt av att inte veta hur vi låg till. om vi var tillsammans eller inte. för när jag träffade henne så hade hon först skitsvårt att se på mig, men sen kom det igång och det blev som vanligt. då åkte man hem och var glad för man trodde allt var bra. men dagen efter så blev det stelt och jobbigt igen. så höll det på ett tag.

hon har ju fortfarande känslor för mig och vi älskar varandra. men hon kan bara inte lägga det bakom sig och blicka frammåt. 🙁

vi är inte ovänner eller så. hon vill absolut inte förlora mig, och vi kommer antagligen fortsätta som vänner. men jag har nog väldigt svårt för att se henne som bara vän. att träffa henne utan att kunna hålla om henne som man gjort innan skulle ju bara kännas skit. Men om vi är vänner ett tag, och hon fortsätter känna trygghet med mig så kanske hon vågar ta steget tillbaka till ett förhållande igen?
hon sa igår att jag var det absolut bästa förhållande hon haft.


   
SvaraCitera

Jadå klart man kan. Alla gör misstag. Även värre misstag men en kyss gör inget men det svider värre om någon hoppar i säng med en annan. Fast det beror ju på vilken inställning man har till förhållandet i sig. Problemet överhuvudtaget är just att tjejen inte kan släppa sina skuldkänslor. Men efter ett tag så fungerar det.


   
SvaraCitera

Macro:

Men om vi är vänner ett tag, och hon fortsätter känna trygghet med mig så kanske hon vågar ta steget tillbaka till ett förhållande igen?

Ja det kommer hon göra. Lugna dig istället. Har en hel del erfarenhet av just deprimerade tjejer. Bara var lugn, just nu är du hennes vän. Men snart är du hennes kille igen. Var bara som vanligt, men försök inte att skyla över utan våga prata om det ifall hon drar upp det igen och upprepa vad du tycker om och om igen. Det ordnar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Domine_90:

Bara var lugn, just nu är du hennes vän. Men snart är du hennes kille igen. Var bara som vanligt, men försök inte att skyla över utan våga prata om det ifall hon drar upp det igen och upprepa vad du tycker om och om igen. Det ordnar sig.

jag sa till henne i måndags att jag inte klarar mer 🙁 jag vet om att hon är lite mer än vän med killen som kysste henne... de är inte tillsammans eller så. men de står varandra väldigt nära vad jag förstått... jag kunde bara inte. nu känns det också skit. jag vill verkligen vara där för henne... jag vet i fan vad jag ska göra. att jag ska vara så svartsjuk gör ont 🙁


   
SvaraCitera