Aviseringar
Rensa alla

Min granne och jag


Ämnesstartare

Ensamvargen:

J

När man redan vet en persons kön, men någon väljer att kalla den hen, då för det bara mina tankar mer till faktumet att personen är en han eller hon, och då ökar chansen för att jag tänker på personen utifrån det.

Håller dock med om att hen är bra i många fall, men tycker verkligen inte att det kan ersätta han och hon överhuvudtaget, för han och hon är inte bara könsroller utan det finns bevisade genetiska och instinktiva skillnader, men den ena är inte sämre än det andra för det att man är olika, snarare tvärtom.

Sorry TS för att vara off topic


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

utan det finns bevisade genetiska och instinktiva skillnader

Har personer i ett matriarkat udersökts eller?

oatsreuvaue:

Håller dock med om att hen är bra i många fall, men tycker verkligen inte att det kan ersätta han och hon överhuvudtaget,

Inte överhuvudtaget? Eller vad menar du, menar du att det inte kan ersätta han/hon helt eller att det inte kan ersätta dom delvis?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Sorry TS för att vara off topic

Det här är klotter, vi klottrar väl bäst vi vill? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oatsreuvaue:

Sorry TS för att vara off topic

Här får man prata om allt utom norsk hip hop!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

Inte överhuvudtaget? Eller vad menar du, menar du att det inte kan ersätta han/hon helt eller att det inte kan ersätta dom delvis?

Menar fullständigt

Ensamvargen:

Har personer i ett matriarkat udersökts eller?

Kan jag kolla upp. Om inte borde man ju verkligen undersöka det.

Det jag kommer på nu i farten är att män har längre spärr när det gäller att utsätta sig för risk, det är en liten funktion i hjärnan som kvinnor har men inte män. Logiskt med tanke på hur män var tvungna att ta risker, medan kvinnor var med tvungna att vara försiktiga för att skydda barnen. Håller med om att det är mycket väldigt mycket som är normer, men några få mer eller mindre obetydliga skillnader finns.

http://www.mastersofhealthcare.com/blog/2009/10-big-differences-between-mens-and...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Här får man prata om allt utom norsk hip hop!

men paper boys er jo svert digg da.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Fast nu inkluderas ju både han och hon till viss del i hen, då det är ett könsneutralt pronomen som faktiskt kan användas om män, kvinnor, queers och alla andra oavsett av vad de vill kalla sig.

så om en person vill bli kallad för "hen" men har en snopp så kan man alltså lika gärna kalla personen för en "han" eftersom ju "hen" kan vara både män och kvinnor.

Dan_the_ironman:

Här får man prata om allt utom norsk hip hop!

KÄFT1
kan för övrigt upplysa om att karpe diem släppt nytt album

oatsreuvaue:

men paper boys er jo svert digg da.

paperboys heter de ditt rövskägg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

paperboys heter de ditt rövskägg

tack lilla smultrontårta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

an för övrigt upplysa om att karpe diem släppt nytt album

aa vet du dissade mig pga dem i tele din fucker.

Blivande_japan:

paperboys heter de ditt rövskägg

ÅGU DU ÄR ETT SÅDANT AS [love][love]


   
SvaraCitera

Dan_the_ironman:

aa vet du dissade mig pga dem i tele din fucker.

[bigsmile][bigsmile][bigsmile][bigsmile]

Dan_the_ironman:

ÅGU DU ÄR ETT SÅDANT AS

vilket smicker [blush]

oatsreuvaue:

tack lilla smultrontårta

vrsgd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

så om en person vill bli kallad för "hen" men har en snopp så kan man alltså lika gärna kalla personen för en "han" eftersom ju "hen" kan vara både män och kvinnor.

Nej. [tired] Jag försökte beskriva att hen är ett vidare begrepp än han/hon, medan han och hon syftar på personer med specifika könsidentiteter (män och kvinnor) så syftar hen på personer i allmänhet.


   
SvaraCitera

Ensamvargen:

Jag försökte beskriva att hen är ett vidare begrepp än han/hon, medan han och hon syftar på personer med specifika könsidentiteter (män och kvinnor) så syftar hen på personer i allmänhet.

fast det här var inte en person i allmänhet utan dans granne
som definierar sig som en han vad jag förstått


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur blev denna tråd en debatt om hen-tramset?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

fast det här var inte en person i allmänhet utan dans granne
som definierar sig som en han vad jag förstått

Personer i allmänhet får faktiskt definiera sig som "han", bara så att du vet. Och dans grannar är för mig personer i allmänhet.

passaro:

Hur blev denna tråd en debatt om hen-tramset?

Kolla inte på mig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ensamvargen:

syftar på personer med specifika könsidentiteter (män och kvinnor)

Bara för att man kallar sig man eller kvinna betyder det inte att man har en specifik könsidentitet. Man kan gå emot normerna utan att kalla sig för något annat än det man är.


   
SvaraCitera