Aviseringar
Rensa alla

Min grannes...


Ämnesstartare

..hund är jobbig och skäller och grannarna gör inte ett skit.
Hur dumma i huvudet är grannarna på en skala från ett till tio om ett är skit mycket och tio är helt jävla stört mycket?
Hoppas de får ångra att de inte tar hand om sin hund.

Diskutera:
vidriga hundägare (exempelvis sådana som köper hund för att det hör till, för att barnen vill ha eller för att det är coolt, eller sådana som har hund utan att veta ett jävla skit)
varför folk frivilligt köper sjuka hundar (ex bulldog, både fransk och engelsk, mops, cavalier king charles spaniel and so on)
annat som passar in

Dold text: Tydligen måste man ju skriva ut tydligt vad man vill ska diskuteras eftersom många mods är helt oförmögna att tänka själva och låser trådar med uppenbar diskussion (ej någon av mina trådar, faktiskt)


   
Citera

Borde vara körkort på hund helt enkelt. Och barn med.


   
SvaraCitera

Du glömde pollen : (


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

davvelito:

Du glömde pollen : (

nej


   
SvaraCitera

Tycker att det bör finnas en jävligt dyr och besvärlig kurs som man måste gå upprepade gånger innan man kan få ett tillstånd att skaffa hund och flera ännu överjävligare kurser som man måste genomlida för att få ha kennel. Det gör förhoppningsvis att folk som ej har råd att ha hund ej har råd att gå kurserna och att de som ska avla hundar hur som helst, de som skaffar hund utan att veta ett piss, skaffar hund åt barnen eller bara är allmänt korkad blir avskräckt ifrån att ha hund så bara vettiga människor som har tid, råd, vett och ett genuint intresse för hundar skaffar hund.

Dessutom så finns det ingen ras utan rasbundna sjukdomar, fast ja, alla uppfödare påstår ju att deras ras minsann är heeeeeeelt frisk... Men det är en myt.


   
SvaraCitera

Att ha djur ska vara en klassfråga, ja. Det är ingen jävla rättighet att ha djur.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Dessutom så finns det ingen ras utan rasbundna sjukdomar, fast ja, alla uppfödare påstår ju att deras ras minsann är heeeeeeelt frisk... Men det är en myt.

Fast vad har exempelvis border collie för rasbunden sjukdom? Eller de gamla raserna, typ kaukasisk/central asiatisk/sydrysk ovtjarka..?


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

vidriga hundägare

Alla människor som äger chihuahuor är dumma i huvudet. Innan jag blev hundägare oroa jag mig mer för alla farliga kamphundar i området, men de är hur väluppfostrade som helst. Däremot nojjan över att min hund ska lyckas bita ihjäl en av alla de här små nakna, arga råttorna utan koppel som ständigt ska springa fram och kaxa helt omedvetna om sin storlek, den hade jag inte ens tänkt på, och den är idag mycket större.
Jag har gått förbi en chihuahua som inte skällt på min hund oprovocerat vid en eller två tillfällen. Och jag har gått förbi många chihuahuor vid det här laget, eftersom dom verkar sjukt populära här.
Folk som har chihuahuor kan ingenting om hundar, de kan ingen hundpsykologi över huvud taget, de skiter i att använda koppel fast deras hundar totalignorerar dom och springer och skäller på allt och alla.
Jag hatar chihuahuor och deras ägare.

Geigerzähler:

Dessutom så finns det ingen ras utan rasbundna sjukdomar

Flera terriers har faktiskt inga rasbunda sjukdomar.

Sen, visst finns det rasbundna sjukdomar i de flesta raser, men det handlar ju om mer eller mindre.

Bulldogarnas situation är ju tex extrem. En enda engelsk bulldog i hela sverige har fötts med perfekta höfter. Få engelska bulldogar kan andas normalt, detsamma gäller de franska. Bulldogar brukar ofta kejsarsnitta eftersom huvudena är så stora på valparna, och huvudena blir bara större och större. Jag träffade en fin och trevlig fransk bulldog för några år sedan och var inne på att skaffa en sådan förut, men efter jag sett dem på en utställning så blev jag mörkrädd. De såg ut som flåsande monster med abnormt stora huvuden.
Jämför det med en hundras som fått behålla sin mer varglika kropp och utseende så hittar du inte alls samma problem. En bulldog är fångad i en överviktig 80-årings kropp med KOL, sedan födseln.
Så visst finns det nästan alltid rasbundna sjukdomar, men sen finns det också hundar med så stora hälsoproblem att själva hälsoproblemen i sig räknas som rasstandard.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Alla människor som äger chihuahuor är dumma i huvudet.

Ord.


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Luna Lovegood:

Fast vad har exempelvis border collie för rasbunden sjukdom?

Höftledsdysplasi, OCD, CEA, epilepsi och PRA... Bland annat. [smile] Det är vanligt med allergier också.

Luna Lovegood:

Eller de gamla raserna, typ kaukasisk/central asiatisk/sydrysk ovtjarka..?

Höfterna, de sliter ut dem fort.

framtidstron är död:

Flera terriers har faktiskt inga rasbunda sjukdomar.

Säger uppfödarna ja.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Säger uppfödarna ja.

Så, vilka är borderterrierns och norfolkterrierns rasbunda sjukdomar då?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Så, vilka är borderterrierns och norfolkterrierns rasbunda sjukdomar då?

Borderterriern har tydligen kramper, livmoderinflammationer och immunförsvarsproblem. Det är ju inte JÄTTEVANLIGT, men det förekommer och är ju rasbundet. [smile]


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Att ha djur ska vara en klassfråga, ja. Det är ingen jävla rättighet att ha djur.

Tycker detta borde gälla barnafödande ist, så att folk som enbart har råd och vett får skaffa barn. Då skulle vi som följd sannolkit med ansvar skaffa husdjur, eftersom vi blivit väluppfostrade efter ett regelverk osv.


   
SvaraCitera

Geigerzähler:

Borderterriern har tydligen kramper, livmoderinflammationer och immunförsvarsproblem. Det är ju inte JÄTTEVANLIGT, men det förekommer och är ju rasbundet.

jaså 🙁

iaf så är det ju en viss gradskillnad mellan det och typ bulldogarna och andra raser vars sjukliga defekter finns i rasstandarden.


   
SvaraCitera