Aviseringar
Rensa alla

Min helt vanliga tjejkropp


Ämnesstartare

Scenic World:

Jag tycker inte att det finns något enhetligt "så här ser det verkligen ut". Det skulle, i mina ögon, vara lika problematiskt om förhållandena vore de motsatta. Därför tror jag inte lösningen ligger i att man får med sig själv på bild, oavsett hur mycket fett man har på kroppen.

Om du ser på bilderna så finns det ingen enhetlig bild, det är ju det denna sida försöker motarbeta genom att visa att vi ser olika ut men ändå duger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Idealen är sällan verkliga. Nästan varje bild du ser på nätet som är på någon känd person/modell/förebild är retuscherade. Det finns för få "Så här ser det faktiskt ut" forum för unga. 🙁

Absolut. Men jag skulle istället då hävda att finns för många "så här ser det faktiskt inte ut". Jag tycker man nämligen inte skall behöva förklara varför sin kropp ser ut på ett visst sätt, över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: men där tänker du ju lite så som de vill motarbeta genom att säga att du strävar mot ett manligt ideal.

Vill egentligen mest bara ha en vältränad kropp, sedan huruvida det är ideal eller ej tror jag inte att jag bryr mig mycket om. Men vältränade kroppar råkar väl  vara idealet överlag när det gäller män.

isola: du strävar efter att passa in i en viss mall som vi kallar manligt.

Men det är inte mitt fel att mallen ser ut som den gör.

isola: det är ju lite som att säga att kvinnor med små bröst inte är så kvinnliga. eller?

Nä. Skeptisk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Om du ser på bilderna så finns det ingen enhetlig bild, det är ju det denna sida försöker motarbeta genom att visa att vi ser olika ut men ändå duger.

Jag tror, dessvärre, inte att lösningen ligger på att visa upp kroppar som en motpol mot sjuka ideal. Problemet ligger i varför man ska behöva visa upp sin kropp och samtidigt förklara varför den ser ut på ett sådant sätt.


   
SvaraCitera
Kudhos

Scenic World:

Absolut. Men jag skulle istället då hävda att finns för många "så här ser det faktiskt inte ut". Jag tycker man nämligen inte skall behöva förklara varför sin kropp ser ut på ett visst sätt, över huvud taget.

Nä om det var en utopi så hade man inte behövt förklara. 🙁 Men det är synd att man måste. (Jag håller med dig, men jag har inget emot att det finns sånna bloggar)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World:

Jag tror, dessvärre, inte att lösningen ligger på att visa upp kroppar som en motpol mot sjuka ideal. Problemet ligger i varför man ska behöva visa upp sin kropp och samtidigt förklara varför den ser ut på ett sådant sätt.

Hur skulle man annars göra för att förhindra att folk tror att det endast är idealet som duger? Folk som stolt visar upp sina kroppar med olika färger och former är ett bra sätt att normalisera alla sorters kroppar och tvätta bort den skamstämpel som många med "ickeperfekt" kropp känner.


   
SvaraCitera
höna

En helt vanlig kropp finns inte. En helt vanlig kropp kan vara pinnsmal som en modellkropp också. Jag tycker videon är onödig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kudhos:

Nä om det var en utopi så hade man inte behövt förklara. 🙁 Men det är synd att man måste. (Jag håller med dig, men jag har inget emot att det finns sånna bloggar)

Självklart. Jag har heller ingenting emot såna bloggar, däremot gillar jag inte att ansvaret för att en ändring ska ske ligger på de som inte är retuscherade när jag hellre vill se att ansvaret ska ligga på, exempelvis, företag som annonserar ut i TV, tidningar m. fl.

isola:

Hur skulle man annars göra för att förhindra att folk tror att det endast är idealet som duger?

Göra som de gör, utan att förklara varför. Nu lägger folk upp vad som kallas "normala" kroppar med motiveringar liknande att "så här ser en helt vanlig tjejkropp ut som inte tränar varje dag". Då återstår det, i mina ögon, en fråga - är personer, som tränar, på något sätt ovanliga? Det blir en problematik åt andra hållet, och den är lika osund som den som trådens syfte i fråga ämnades åt att först bekämpa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World: Göra som de gör, utan att förklara varför. Nu lägger folk upp vad som kallas "normala" kroppar med motiveringar liknande att "så här ser en helt vanlig tjejkropp ut som inte tränar varje dag". Då återstår det, i mina ögon, en fråga - är personer, som tränar, på något sätt ovanliga? Det blir en problematik åt andra hållet, och den är lika osund som trådens syfte i fråga ämnades åt att först bekämpa.

Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är att "göra". Matas man ideligen med samhällets ideal så är det rätt svårt att stå upp med någonting annorlunda och vara stolt och känna sig snygg ändå, hur medveten man än är om att det är knas att mäta sig med ouppnåeliga ideal.


   
SvaraCitera
Kudhos

Scenic World:

Självklart. Jag har heller ingenting emot såna bloggar, däremot gillar jag inte att ansvaret för att en ändring ska ske ligger på de som inte är retuscherade när jag hellre vill se att ansvaret ska ligga på, exempelvis, företag som annonserar ut i TV, tidningar m. fl.

Instämmer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hur kan detta få uppmärksamhet... Hatar samhället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Tyvärr är det inte så enkelt att det bara är att "göra". Matas man ideligen med samhällets ideal så är det rätt svårt att stå upp med någonting annorlunda och vara stolt och känna sig snygg ändå, hur medveten man än är om att det är knas att mäta sig med ouppnåeliga ideal.

Ja, tyvärr. Därför ser jag hellre att ansvaret ligger på de som skapar idealen, även om såna här initiativ kan vara bra och innebära ett uppvaknande - jag ser det dock inte som en tillräckligt bra lösning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Scenic World:

Ja, tyvärr. Därför ser jag hellre att ansvaret ligger på de som skapar idealen, även om såna här initiativ kan vara bra och innebära ett uppvaknande - jag ser det dock inte som en tillräckligt bra lösning.

vi alla upprätthåller dessa ideal. vad ser du som en bra lösning?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Om du ser på bilderna så finns det ingen enhetlig bild, det är ju det denna sida försöker motarbeta genom att visa att vi ser olika ut men ändå duger.

Jag tror dock inte det kommer göra så stor skillnad, även fast tanken är jättegod. Att alla duger oavsett kropp är inte svårt att intala den stora massan om att den allmänna inställningen skall vara. Att själv känna att man duger är en helt annan femma. 

Det bottnar sig helt i hur du själv trivs med din kropp och inte i hur alla andra "normala" människor ser ut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

vad ser du som en bra lösning?

Jag har ingen, vad jag ännu vet, bra lösning. Vad jag däremot har sagt, och skrivit, är att jag inte tror att detta är en bra lösning. Det är allt jag skrivit. Däremot kan en långsiktig åtgärd vara att stärka människors självkänsla, från en tidig ålder.

Det jag däremot hoppas på är att de olika medier som distribuerar ut reklam kan föregå med gott exempel, som exempelvis Expressen själv som uppmärksammat denna video. Men att hoppas är heller ingen bra lösning.


   
SvaraCitera