Aviseringar
Rensa alla

Min kompis isolerar sig


Ämnesstartare

Min kompis(ok vi är inte så nära längre men) är helt konstig & jag är så jävla orolig.

Min kompis gör INGET längre, går varken ut(stannar hemma hela dagarna inomhus), till skola, umgås inte med kompisar(svarar inte i mobil/öppnar inte dörren), slutat på sina hobbys typ dans, piano, och har konstigt humör, ibland är h*n överdrivet pigg/glad/pratig/vild/lekfull vid vissa tillfällen men för det mesta tyst, trött, deppig(brister ut i gråt för ingenting) ibland så är h*n utöver det stirrig, klarar inte ens av att kolla på film/tv bara stirrar ut i igenting, lyssnar på musik då med h*n istället för det enda vettiga som man kan göra då. Ibland har h*n raseriutbrott skriker & beter sig allmänt psyko/underligt. H*n är även misstänksam frågar mig saker "är du verkligen min vän" och ställer konstiga frågor ibland.

Den här personen har troligen prövat droger. Och har haft det jobbigt i livet på många olika sätt.


   
Citera
Ämnesstartare

Bipolär


   
SvaraCitera

Din kompis verkar inte må så bra psykiskt.. kanske bra om hon kunde gå och prata med någon?


   
SvaraCitera

Har det hållt i sig en lång tid?
Om du inte känner att det blir bättre borde du prata med henne om att hon kanske borde söka upp en psykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

That's life.

WannabeFine:

Den här personen har troligen prövat droger

[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Bipolär

Hur ska jag kunna hjälpa? H*n har prövat olika mediciner men inget verkar hjälpa(lungnade attarax, antidepp fluoxetin) h*n har även någon gång i perioder haft hallucinationer... men har tydligen inte det nu säger h*n.


   
SvaraCitera

WannabeFine:

H*n har prövat olika mediciner men inget verkar hjälpa

Själva grejen är ju att om man mår dåligt av en anledning så kommer det inte bli helt bra och reda upp sig av mediciner, de kan ju bara hjälpa tillfälligt.. gå till botten med problemet vore nog det bästa..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Har det hållt i sig en lång tid?

Ja . Men har nu dom senaste två åren blivit värre. Det är typ inte ens samma person längre känns det som, inga mål i livet, ingen motivation, tar inte hand om sin hälsa... har till och med skadat sig själv halvhjärtat(nu snackar jag inte om att rispa i armen & sen skryta om det) har blivit ambulansen som fått hämta.


   
SvaraCitera

WannabeFine:

Ja . Men har nu dom senaste två åren blivit värre.

Med tanke på hur länge det har hållit på så, hjälp henne söka hjälp.


   
SvaraCitera

Ge henne en Mentos. Det ordnar sig alltid då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Med tanke på hur länge det har hållit på så, hjälp henne söka hjälp.

Bup är redan inblandad sen länge, men hur kan dom hjälpa dom verkar inte göra så mycket längre, nu skriver dom då & då ut nån ny medicin som hon får pröva i en månad på lägsta dos?


   
SvaraCitera

WannabeFine:

Bup är redan inblandad sen länge, men hur kan dom hjälpa dom verkar inte göra så mycket längre, nu skriver dom då & då ut nån ny medicin som hon får pröva i en månad på lägsta dos?

Hm, ja, det finns inte så mycket du kan göra. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Hm, ja, det finns inte så mycket du kan göra. [n]

[sad] Ok. Men hurdana mediciner får dom på BUP egentligen skriva ut till en ungdomar under arton? Borde hon inte få starkare mediciner med tanke på att allt hon gör är att sova, äta & gå på toa typ. Dom verkar vara noga med att ge milda &/eller icke narkotiska grejer [shake]


   
SvaraCitera

WannabeFine:

Men hurdana mediciner får dom på BUP egentligen skriva ut till en ungdoma under arton? Borde hon inte få starkare mediciner med tanke på att allt hon gör är att sova, äta & gå på toa typ. [shake]

Alltså, jag har inte särskilt stor koll på just VAD för mediciner de får skriva ut. Men de har en tendens att kasta medicin på alla som säger att de mår lite dåligt. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns det någon hobbypsykolog som kan ställa diagnos här på um? Asså hon kastar bort sitt liv på göra ingenting. Trist det blir utan några vänner förutom föräldrar.


   
SvaraCitera