Aviseringar
Rensa alla

Min kompis spyr och mår illa hela tiden


Ämnesstartare

hej! jag har en vän som konstant mår dåligt, och hon spyr väldigt ofta, flera gånger om dagen ibland.
jag har sagt till henne att hon borde uppsöka hjälp men hon vägrar för hon säger att de inte kommer veta vad som är fel. hon säger även att det är psykiskt och att hon bara måste sluta tänka att hon mår dåligt, men hon är även sagt att hon försökt det och att det inte funkar. (jag vet att hon inte är gravid.)
jag undrar nu, vad kan vara fel?


   
Citera
Ämnesetiketter

allt och inget


   
SvaraCitera

lol gravid


   
SvaraCitera

om det är psykiskt borde hon kunna få hjälp
följ med henne till ungdomsmottagninen eller nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

allt och inget

Birgrrr:

lol gravid

hjälpte ju :))))))


   
SvaraCitera

väx oup


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

om det är psykiskt borde hon kunna få hjälpfölj med henne till ungdomsmottagninen eller nåt

hon vägrar :/
så får väl låta henne va då! skulle ba se om någon hade någon aning om vad det kunde vara..


   
SvaraCitera

kanske bulimi eller typ tvångshandlingar


   
SvaraCitera

men ah jag vet ej är ingen doktor


   
SvaraCitera

ungdom3441:

(jag vet att hon inte är gravid.)

Hur kan du veta det?


   
SvaraCitera

du kanske inte är så trevlig att titta på[sad]


   
SvaraCitera

Hej. Det kan ju vara att hon till exempel har magsår eller att hon har utvecklat någon kraftig allergi men det låter ju inte särskilt troligt då hon inte vill uppsöka hjälp. Då beror det troligen på något psykiskt, kanske en ätstörning?

Om det är en ätstörning tycker jag absolut du ska prata med någon vuxen, det behöver ju inte vara hennes föräldrar utan skulle kunna vara en kurator, lärare ni har förtroende för osv. Hon kommer inte uppskatta det nu men i framtiden kommer hon det.


   
SvaraCitera

Tror hon att det sitter psykiskt så gör det antagligen det, hon behöver ta beslutet och hitta motivationen själv för att kunna ta emot behandling. Fortsätt vara en bra vän för henne men tjata inte om illamåendet. Du kan ta upp det och fråga hur det är med henne då och då men utan att bli moraliserande (OMG DU KAN INTE MÅ SÅDÄR SÖK HJÄLP) utan ja. Lite känsligare.


   
SvaraCitera

jag håller med elverpigen. då känner hon också att du kan följa med till ungdomsmottagningen om hon skulle känna lite så en dag och därför är det lättare att faktiskt ta hennes känslor till handling med ditt stöd. hon kanske hade känt sig förlamad annars.

det kanske går över också.


   
SvaraCitera

Har haft precis så under långa perioder. Asjobbigt. Men det gick över, man måste hitta lite ro i sinnet bara. Fast det är ju svårt.


   
SvaraCitera