Aviseringar
Rensa alla

Min kompis vill ta självmord! Snälla hjälp mig!!


Ämnesstartare

Precis som rubriken säger vill min kompis ta självmord, det är en kille på 17 år som är skitschysst och han har varit mobbat och allt i hela sitt liv, samma som jag, men snälla hur ska jag kunna hjälpa han och vad ska jag säga till han? Vi bor inte i samma stad heller så jag kan inte bara hälsa på han.
Har panik! Så snälla ge mig några tips på vad jag kan göra och säga till han!


   
Citera

emma_96:

Har panik! Så snälla ge mig några tips på vad jag kan göra och säga till han!

Säg till honom att kontakta kuratorn eller sjuksystern på skolan för att prata om det. Säger han att det inte hjälper så kontra med "har du provat?" om svaret är ja kontra med "har du provat med just den personen?".

Annars att han pratar med sina föräldrar eller en annan vuxen om det så att han får hjälp.
Säg att han förtjänar att må bra och inte ha självmordstankar.

Var en vän som visar att du finns där för honom, det är inte ditt ansvar att rädda honom.


   
SvaraCitera

Var inte påträngande och tjatig om just "självmordsplanerna", men ha ändå lite koll på honom.. Försök prata om helt andra saker som inte har med självmord och mobbning att göra, har vi tur så kommer han på andra tankar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Annars att han pratar med sina föräldrar

Hans föräldrar bryr sig inte, så dom kan han inte prata med och jag tror inte han har någon lust att prata med någon vuxen heller :/


   
SvaraCitera

Emma_96

Sånt här ska du inte bära själv. Det är okej att bryta vänskapsförtroendet i sådana här fall och då prata med till exempel din väns föräldrar.

Jag menar, hade han varit mordhotad hade du med största sannolikhet pratat med andra i hans omgivning om det. Hans liv är hotat nu också, enda skillnaden är att det är hans illa mående som driver honom mot dödens avgrund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

. Försök prata om helt andra saker som inte har med självmord och mobbning att göra, har vi tur så kommer han på andra tankar.

Det är inte så lätt, eftersom att det oftast slutar med att vi pratar om det ändå, vi liksom fastnar där...


   
SvaraCitera

Såg just vad du skrev om hans föräldrar.

Är det saker han säger om sina föräldrar, eller saker du vet? Människor som mår så pass dåligt får lätt för sig att de i omgivningen inte bryr sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Sånt här ska du inte bära själv. Det är okej att bryta vänskapsförtroendet i sådana här fall och då prata med till exempel din väns föräldrar.

Ett problem, jag känner inte hans föräldrar, vi har liksom börjat snacka via msn och jag skulle ändå aldrig klara av att prata med hans föräldrar för dom skulle ändå inte bry sig, han säger det själv.


   
SvaraCitera

Hade jag en son eller dotter som över msn pratade om att ta sitt liv med internetvänner skulle jag, hur obekvämt det än skulle vara, vilja veta om detta. Skulle mitt barn dö genom egen gärning och jag går in på hans/hennes dator och ser att det pratats om självmord gång på gång på gång, hur skulle jag då nånsin kunna gå vidare?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Hade jag en son eller dotter som över msn pratade om att ta sitt liv med internetvänner skulle jag, hur obekvämt det än skulle vara, vilja veta om detta.

Nej jag vet att man inte skulle kunna gå vidare, speciellt inte jag, eftersom att det är ju jag som ska hjälpa honom. Han säger att det är en person som får honom att fortsätta kämpa och att det är någon som han är kär i, så där känns det som att jag inte betyder ett skit för honom...Men jag kan samtidigt inte lämna honom i skiten, det känns som mitt ansvar att få upp han ur det, även om jag själv sitter där just nu...


   
SvaraCitera

emma_96:

det känns som mitt ansvar att få upp han ur det

Det är det inte.

Det är inte du som fattar besluten han fattar i sitt liv.
Det är inte du som styr hur han tänker och gör.
Det är hans ansvar, ingen annans.


   
SvaraCitera

Knarko:

Det är inte du som fattar besluten han fattar i sitt liv.Det är inte du som styr hur han tänker och gör.Det är hans ansvar, ingen annans.

Amen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

Det är det inte.

Det är inte du som fattar besluten han fattar i sitt liv.
Det är inte du som styr hur han tänker och gör.
Det är hans ansvar, ingen annans.

Nej jag vet, men jag tar ändå på mig stort ansvar för honom, det är nästan som jag tvingar mig själv till, eftersom att jag har känt han ganska länge och vi var väldigt bra kompisar innan och kunde prata om allt, men nu är vi inte lika bra kompisar men jag är den enda som finns där för han och den här tjejen, men hon sitter på psyke så jag är den enda som kan ta ansvar för honom just nu iallfall, eller åtminstonde hjälpa.


   
SvaraCitera

Rätten till liv är trams. Man har full bestämmanderätt över sin kropp, där ingår också rätten att förstöra den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Rätten till liv är trams. Man har full bestämmanderätt över sin kropp, där ingår också rätten att förstöra den.

Ja men inte så kul när det är ens egna kompis...


   
SvaraCitera