Aviseringar
Rensa alla

Min kompis vill ta självmord! Snälla hjälp mig!!


Det låter lite hemskt, men om du pratar med människan på msn så ska du inte ta det allt för seriöst. Se till och bry dig om sådant du faktiskt kan göra någonting åt istället. Det han skriver på msn kan låta mycket mer allvarligt än vad det egentligen är.. Så lägg inte så mycket energi på det. Du kommer att drabbas av det själv.


   
SvaraCitera

Jag förstår att det är tungt och jobbigt för dig, Emma, men kolla här. Om du vill hjälpa honom så gör du inte det genom emotionella rop (som närmast kan uppfattas som blackmailing och få motsatt effekt), eller genom att prata om självmordet. Det din vän behöver, anser jag, är professionell hjälp. Eller åtminstone hjälp från en vuxen. Det här är inget som ska vila på dina axlar. Du är inte titanen Atlas.

Så hjälp din vän med att hitta utvägar för honom. Försök få honom söka hjälp hos skolsköterska eller kurator, hos vårdcentral, eller till och med, om det så krävs, på psykiatriskt akutintag.


   
SvaraCitera

emma_96:

Ja men inte så kul när det är ens egna kompis...

Nej, men det är inte ditt beslut att fatta. Du kan försöka förklara att det finns bättre alternativ, du kan komma med rationella argument för att det kommer ordna sig. Men du kan inte ta beslutet åt honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zeppelin:

Det låter lite hemskt, men om du pratar med människan på msn så ska du inte ta det allt för seriöst. Se till och bry dig om sådant du faktiskt kan göra någonting åt istället

Jag kan göra något åt det här (tror jag?). Jag tar alltid såna här saker seriöst, jag låter aldrig det göra förräns jag vet att jag har hjälpt eller försökt hjälpa personen iallfall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Så hjälp din vän med att hitta utvägar för honom. Försök få honom söka hjälp hos skolsköterska eller kurator, hos vårdcentral, eller till och med, om det så krävs, på psykiatriskt akutintag.

Jag föreslog kurator, men människan var aldrig på hans skola och jag har försökt med allt annat men han verka inte vilja. Så jag vet inte vad jag kan göra för att det iallfall ska bli lite bättre.


   
SvaraCitera

Prata med hans föräldrar är ett tips som var det första jag rekommenderade. Eller andra vuxna i hans närhet. Luska fram vuxna han litar på. Kan inte vara så svårt. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Achtung:

Nej, men det är inte ditt beslut att fatta. Du kan försöka förklara att det finns bättre alternativ, du kan komma med rationella argument för att det kommer ordna sig. Men du kan inte ta beslutet åt honom.

Jag har seriöst provat allt, jag har sagt att det kommer bli bättre, han vill inte ha någon hjälp.
Jag vet att jag inte kan ta beslutet åt honom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Prata med hans föräldrar är ett tips som var det första jag rekommenderade. Eller andra vuxna i hans närhet. Luska fram vuxna han litar på. Kan inte vara så svårt. 🙂

Okej, jag ska försöka få han att prata med någon vuxen, men jag tror inte det kommer gå så bra.


   
SvaraCitera

finns inget mer att göra än att säga åt honom att det kan vara bra att ta kontakt med en psykolog istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

finns inget mer att göra än att säga åt honom att det kan vara bra att ta kontakt med en psykolog istället

Men han vill ju inte gå till en psykolog...


   
SvaraCitera

emma_96:

Men han vill ju inte gå till en psykolog...

Det är fortfarande det bästa du kan göra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

finns inget mer att göra än att säga åt honom att det kan vara bra att ta kontakt med en psykolog istället

Men han vill inte gå till en psykolog...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Det är fortfarande det bästa du kan göra.

Ja men jag kommer inte lyckas övertala han, det vet jag.


   
SvaraCitera

Varför vill han inte söka hjälp hos nån vuxen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jason:

Varför vill han inte söka hjälp hos nån vuxen?

Jag vet inte,men tror inte han litar tillräckligt mycket på en vuxen för att kunna prata om allt.


   
SvaraCitera