Forumet - Min kropps reaktion på vegetarisk kost

Min kropps reaktion på vegetarisk kost

2891 0 30
Hej!

Nu har jag varit vegetarian i drygt 1-2 månader och i början fungerade allt utmärkt, men nu har jag blivit väldigt trött, yr och svimfärdig ganska ofta. Dessutom blöder jag ibland näsblod och får svårt att andas. Nu hände typ allt på samma gång och fick lite panik så tänkte att det är bäst att fråga mina kära vänner vad det kan bero på. :(

Jag vet inte om det här kommer från den vegetariska kosten men jag antar det, då det inte varit såhär förut. Jag har inte käkat några kosttillskott ännu och funderar på att jag kanske borde göra det men vill i så fall veta vad man bör ta och varför.

Någon som har tips?
låter konstigt att det skulle bli så av att endast sluta äta kött, har iaf aldrig hört om något i kött som förhindrar alla de symptomen, men är somsagt ingen expert så ta inte mitt ord som någon absolut sanning. och äter du fortfarande mjölk och ägg borde du få i dig typ alla de viktigaste animaliska vitaminerna osv.

men kanske värt kolla upp om det håller i sig? andningssvårigheter borde man alltid ta på allvar!!

bra att du blivit vegetarian iaf! :)

Spana också in:

Zymbaline:

Någon som har tips?


Yrsel, illamående och svimmningstendens är typiska tecken på saltbrist, vilket du möjligtvis kan ha fått genom att förändra din kost. Näsblod brukar kopplas ihop med vitaminbrist så jag har svårt att tro att du skulle fått det av att äta vegetariskt. Det kanske bara är en tillfällighet?

Tycker personligen inte det finns några hälsorelaterade skäl till att äta vegetariskt eftersom kroppen är så beroende av järn för att fungera. Jag har själv haft mycket problem med järnbristanemi och har då bland annat haft de symtom du beskriver (dvs yrsel, illamående, dålig syresättning, orkeslöshet). Andra symtom på järnbrist är frusenhet, blekhet, förstoppning, snabb mättnadskänsla, koncentrationssvårigheter, rastlöshet, låg ämnesomsättning & menstruationsstörning.

Vegetarianer säger ofta att de inte har några problem med näringsbrister eftersom de får allt sitt järn & protein från vegetabiliska källor. Där är det viktigt att komma ihåg (speciellt eftersom du är menstruerande kvinna och behöver 18mg järn om dagen) två saker:

1. Det finns inte lika mycket järn i vegetabiliska produkter som i animaliska.
2. Och även om man äter tillräckligt - exempelvis 270g linser per dag - så måste man äta sitt vegetabiliska järn tillsammans med c-vitamin för att det ska kunna tas upp i kroppen.

En annan grej som kan vara bra att veta är att en del livsmedel hämmar upptaget av järn, till exempel kaffe och te.

Okej, nu ska jag tagga ner. Mitt slutgiltiga råd är att sluta äta vegetariskt, hehe, men om inte det är ett alternativ tycker jag du ska köra järntabletter dagligen tillsammans med c-vitamin, och inte i samband med måltid dårå.

Good luck!
Zymbaline:

Någon som har tips?


När det gäller jordens kvalitet näringsmässigt och ur andra aspekter är jordbruket inte skadligt utan en målsättning i det är att minimera skador, och även att minimera urlakning och miljöpåverkan.

Påkostade kosttillskott är långt ifrån nödvändiga. Men dom har naturligtvis sin fördel, enkelt att ha med sig och tillhandahåller alla nödvändigheter för att hålla sig pigg och fräsch. Annars finns det ett stort urval om näringsrika ämnen i till exempel: Bröd, frukt, bönor, grönsaker, nötter och blåbärssoppa.

Krya på dig. [smile][love]
Zymbaline:

Någon som har tips?


Protein

Sojaprodukter är basen. Exempel på dessa är sojabönor, sojakött, tofu, sojamjölk, sojagrädde och sojamjöl.
Om du bakar bröd själv så byt ut 10-20% av mjölet mot sojamjöl. Då blir brödet proteinrikare utan att smaken ändras så mycket.
Proteintillskott i form av sojaprotein i hink, säljs i hälsokostaffärer.
Baljväxter (linser, kikärtor, grön ärtor, vita bönor, kidneybönor m fl) innehåller mycket protein. Gör i ordning (dvs blötlägg och koka) mycket baljväxter vid ett och samma tillfälle och frys in i lämpliga storlekar (t ex 2,5 dl). Sedan är det bara att ta fram och använda i biffar, grytor, lasagner mm.
Nötter & frön (solrosfrö, sesamfrö, mandel, jordnötter, hasselnötter m fl)
Vetegroddar och bovete är proteinrika. Testa t ex bovetegröt på morgonen.

Kalcium

Berikad växtmjölk (sojamjölk, havremjölk, rismjölk, m fl).
Andra kalciumberikade produkter, t ex kalciumberikad apelsinjuice.
Sesamfrön (oskalade innehåller mer än skalade), t ex genom linspastej, sesammjölk eller blanda i grytor, bröd och müsli.

Järn

Gröna bladgrönsaker, t ex spenat.
Torkad frukt, fullkornsbröd, nötter, sesamfrön, bönor och vetekli är alla järnrika.
Vegetabilier innehåller mycket icke-hemjärn, som dock tas upp något sämre än hemjärn från animalier. Därför är det bra att äta C-vitamin, som ökar upptaget. Ett glas apelsinjuice (2 dl) eller 75 mg C-vitamin gör att järnupptaget från icke-hemjärn blir tre till fyra gånger större.
Det är också bra att undvika kaffe och te i samband med måltider, eftersom dessa hämmar järnupptaget.

Det kräver att man gör sin läxa innan man blir vegetarian, man kan inte bara ta bort köttet utan att ersätta med något annat, sallad och tomater kan man inte leva på.